Introductie MV Agusta F4 1078 RR312
Introductie MV Agusta F4 1078 RR312
Inhoudsopgave |
---|
Introductie MV Agusta F4 1078 RR312 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Inleiding
Toen politici wereldwijd hun wenkbrauwen begonnen te fronsen bij de steeds hogere topsnelheden van supersport motorfietsen werd al vrij snel, eind vorige eeuw, door alle fabrikanten wereldwijd besloten om motorfietsen te begrenzen tot maximaal 299 kilometer per uur. Een afspraak die keurig werd nageleefd, tot afgelopen jaar een kleine Italiaanse fabriek besloot dit 'gentlemen's agreement' te doorbreken. Sterker, juist de extreem hoge topsnelheid bleek het speerpunt van deze fiets te zijn die zijn topsnelheid terug zag in de typeaanduiding.
Een liefhebber zal meteen weten waar we het over hebben: de MV Agusta F4 1000 R312. Een motor die niet alleen door ons, maar door nagenoeg alle bladen wereldwijd met groot enthousiasme werd ontvangen. Niet vreemd, per slot van rekening wisten de Italianen met deze fiets - eindelijk - de prestigieuze Masterbike titel te winnen. Toen bekend werd dat uitgerekend van dit model MV Agusta een overtreffende trap, de 1078 RR312, had weten te fabriceren rees meteen de vraag: kan en/of moet het nóg sneller en beter dan een 'gewone' R312?
Om antwoord te vinden op die vraag togen wij naar de Drentse hei, waar MV Agusta importeur Moto Mondo een aantal van deze exoten voor ons klaar had gezet. Nu zijn we normaal gesproken niet vies van een potje gassen op Assen, maar met een nogal regenachtig begin van deze lente was het maar de vraag of men er verstandig aan had gedaan om uitgerekend nú, Assen als locatie te kiezen. Geen slechter begin van de week dan 190 paarden de sporen te moeten geven op een regenachtig circuit. Onderweg naar het mooie Assen waren de weergoden ons dan ook niet gezind: regen, regen en nog eens regen. Als we bij aankomst een met regenwater doordrenkt heilig asfalt ontwaren daalt onze motivatie nog harder dan de temperatuur op het circuit.
Tekst: Leon Nap
Foto's: Henny Stern, Leon Nap