Zoeken

Test: Yamaha FZ1 Fazer

Pagina 4

18 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FZ1 Fazer
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Asfalthappen

De R1 stoppers zijn fameus, net zoals alle hedendaagse supersports zijn de remmen goed en gemaakt om in de buurt te komen van de carbon remmen van de MotoGP. Een vage hoop natuurlijk maar desalniettemin een nobel doel. De remmen van de Fazer zijn ook meegenomen vanuit de R1 visie: de vertraging is super, de respons snel en de feedback gewoon goed. De remmen zetten je goed recht in een bocht, verrassen je niet en met nat weer kan je ook heerlijk vertragen zonder het gevoel te krijgen de controle op enig moment te verliezen. Ook op het circuit kun je er heerlijk op te vertrouwen en is het aanremmen na het korte rechte stuk gewoon goed.

Goed zo

De oplettende lezer las het al, ja ja we hadden deze test een circuit tot onze beschikking en niet zomaar een circuit, nee de testrange van Continental banden. Voor een bandentest die

Verbruik Het verbruik van de Fazer was apart te noemen, de reserve sloeg zeer snel in en hierdoor had je het idee dat hij zoop als Hazes in zijn slechte dagen. Ging je dan tanken dan bleek het helemaal niet zo erg te zijn en ging je hem dan met concurenten vergelijken dan liep hij zelfs gelijk op. Heel apart maar ook erg irritant. Het reservegedeelte had veel minder gemogen, bij 12 liter ging meneer al zeuren. Van de andere kant was het verbruik wel zeer gelijkmatig, circuit, weg of snelweg gaf weinig verschil. Slecht: 1 op 12 Gemiddeld: 1 op 14 Goed: 1 op 16

we organiseerden mochten we gebruik maken van deze faciliteit in Duitsland. En aangezien we daar ook moesten komen besloten we om er op een stel Nakeds naar toe te rijden en voor mij was de Fazer gereserveerd. Nou geeft een circuit je heel andere feedback dan de openbare weg en in het geval van de Fazer waren we daar allemaal uitermate benieuwd naar.

Gromm

Het eerste dat eruit sprong op het circuit was de uitermate goede wegligging; de Fazer ligt als een sportfiets op de weg en is ook nog eens volledig instelbaar. Niet dat we er iets aan veranderd hebben want ongewijzigd was hij eigenlijk voor ons op geen fout te ontdekken. De vering zorgde voor stabiele wegligging onder alle omstandigheden, ook bij nat weer zette je een koers uit en werd deze gevolgd, de gashandel haalde wel al de lol weg op het circuit maar de vering maakte een boel goed.

Same

Ook op de snelweg was duidelijk merkbaar dat de Fazer ongelooflijk koersvast was. Sommige delen van Deutsche Autobahn zijn vol van spoorvorming en zeer nat maar de Fazer volgde zijn koers en het ruitje beschermde uitstekend. Heel belangrijk met dat vochtige weer vind ik de zichtbaarheid, twee maal in mijn leven ben ik de onfortuinlijke verliezer geworden van een kop duel met een Vito en beide keren had de bestuurder mij gewoon niet gezien, de Fazer hadden ze gezien dat weet ik zeker! Het licht staat zo hoog mogelijk ingesteld zonder te verblinden en de gehele voorkant geeft licht. Jawel je leest het goed; beide lichten branden en fel. Je kan de Fazer zeer duidelijk onderscheiden in je spiegels. Over deze spiegels gesproken ze zijn breed genoeg om wel iets achter je te zien, er is een lichte trilling in waar te nemen maar je kunt nog steeds duidelijk zien wat er achter je gebeurt.