Zoeken

Test: Yamaha FZ1 Fazer

Pagina 3

18 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FZ1 Fazer
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Highway

Starten KLAK! in zijn één en we zijn op weg, afbuigend naar de route richting snelweg. Knipper aan, knipper uit en invoegend voegen we ons bij het 100+ verkeer (het is nog vroeg). Ik probeer mij, na tien minuutjes getuft te hebben, achter de ruit te verstoppen en versnel met een "twist of the wrist" mijn tempo. En dat twisten moet je rustig doen, de Fazer reageert als een vurige hengst op puntige sporen, een streepje meer resulteert in een echte knal in de rug en de motor springt naar voren. Het wegduiken is vergeten en met een naar links en rechts schietend oog besluit ik niet op Duitsland te wachten en ga richting de 200.

Nou is een jiffy best belangrijk, je gebruikt hem ook geregeld. De jiffy van de Fazer is klein of raar geplaatst, het maakt eigenlijk niet uit. Als je de jiffy uit wilt klappen moet je heel goed opletten, het is moeilijk om hem uit te klappen zonder de motor automatisch in zijn 1 te zetten. Aan het einde van de test waren we er wel aan gewend maar let op als je vrienden even je gloednieuwe speelgoed willen uitproberen.

Wouten

Binnen no time zit ik daar en ik werp een snelle blik ik in de spiegels, er schijnt hier een zwarte Alfa te rijden met de heren van de wet... Oplettend op nette knipperlicht- gebruikers achter me schiet ik door. De 200 is geen enkel probleem en ondanks de tanktas ga ik toch proberen om nog meer windbe- scherming te krijgen. Nog meer ja, want eigenlijk moet ik toegeven dat ik heerlijk relaxed rijd, geen extreme druk op de schouders en de helm heeft geen echte wervelingen voor de nek. Langzaam laat ik de pols terugdraaien het is zat geweest voor nu, dadelijk ben ik helemaal te vroeg daar en moet ik veel te veel koppen koffie drinken al wachtend op de rest.

Terugdenken

Bij de stoplichten van de weg- werkzaamheden ga ik rechtop zitten en laat alles eens de revue passeren. De motor reageert heel fel op het gas, op eerste gevoel zou je spreken van een injectie-gat, tijd om eens uit te proberen of het dat ook daadwerkelijk is, ik heb door de illegale snelheid een boel tijd gewonnen en dus tijd zat om te gaan testen op de snelweg.

Theorieles

Een verbrandingsmotor is zodanig gebouwd dat je de beste verbranding krijgt als de verdeling lucht/brandstof zo gelijk mogelijk is. Dat betekent dat de druppeltjes zo klein mogelijken zo goed mogelijk verdeeld moeten zijn in je verbrandingskamer voor de grootste boem. Een carburateur doet dat door de sproeier, injectie doet eigenlijk hetzelfde alleen

met een computergestuurde sproeier en geen gasnaald. Injectie werkt in het algemeen zoveel beter omdat de aansturing directer is en de druppeltjes kleiner. Betekent directere aanpassing van de hoeveelheid ingespo- ten benzine als reactie op gasstand, luchtdruk, toeren en noem maar op, alles wat tegenwoordig gemeten wordt. Een carburateur is soepeler omdat die minder snel kan reageren aangezien het allemaal mechanisch werkt. Andersom reageert een injectiemotor zó verschrikkelijk direct dat dat juist wordt gezien als happerig- heid of aan-uit gedrag. Nou is algemeen bekend dat injectie nogal eens moeite heeft met een constante gaspositie halfgas (in het Duits "Konstantfahr- rückeln", wij hebben geen betere beschrijving), dat zich manifesteert als wederom een hakkerige rijsensatie. Dát is waar de Fazer, zéker op het circuit en dan met name in de bocht - waar je met een min of meer vaste gasstand doorheen rijdt tot je weer uitaccelereert - last van heeft. Dat dat erger wordt door een gebrekkige afstelling is ook gebleken. Een collega parkeerde hem om die reden na twee ronden nog liever in het bos dan er nog op verder te rijden...

Backup

Terug naar de Fazer, zoals gezegd leek het alsof hij een injectiegat heeft, maar rustig testend op de snelweg kom ik tot een andere conclusie, het is geen injectiegat, maar een messcherpe gasrespons, want echt schokkerig reageert hij niet op de halen aan de gashandel. Het probleem is er echter niet minder om de gasrespons is ook niet fijn daar niet van want elke abrupte polsbeweging resulteert in een grove versnelling van de motor en op het circuit is dat absoluut niet fijn te noemen. De pols moet vloeiend bewogen worden, dezelfde remedie die je ook bij een injectiegat moet aannemen, echter de remedie werkt bij dit probleem beter dan bij het gat. Alex - monteur van onder andere Yamaha - die ook mee is met deze test heeft de CO2 instelling wat proberen te veranderen door middel van het boordklokje, dit help echter weinig.

Controlefreak

We moeten er maar gewoon aan wennen de pols goed onder controle te houden. Aan het einde van de test op de terugweg van het circuit komen we nog een plek tegen waar de gasrespons zich duidelijk manifesteert; een hobbelweg is niet plek waar je pols goed stil te houden is. De rest van de weg is het eigenlijk nauwelijks merkbaar en heeft de gasrepsons enkel tot gevolg dat je als eerste weg bent bij het stoplicht. En dat is best een lekker gevoel, de gasrepons geeft je trouwens weer wel een verhoogd sportief gevoel weer een punt waarop de Fazer me verrast dus want ondank de terugtunning van het R1 blok is hij dus zijn beten niet kwijt.