Zoeken

Introductie: Kawasaki Versys

Pagina 4

3 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki Versys
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Alweer rijden?

De volgende dag heb ik eigenlijk weer een slaaptekort maar dat is veel sneller weg als ik mij opnieuw bedenk dat ik rond mag gaan rijden op de Versys. Onze route behapt veel snelweg en, ook al is het goed te doen, we besluiten Tom te negeren en wat meer de binnenwegen op te zoeken. Maar voordat we daar aankomen moeten we eerst Toulon doorploeteren en de wendbaarheid en de smalle features van de motor blijkt een troefkaart. Het Franse verkeer links en rechts inhalen, rare

Klokjes waren in het verleden bij Kawasaki een object om design in door te voeren, jammer genoeg ging dit bijna altijd ten koste van de leesbaarheid. Bij deze motor, waar design weer een hoge toon in voert, vonden ze de leesbaarheid gelukkig belangrijker. Het resultaat is een dashboard dat alles heeft wat je nodig hebt en te allen tijde met één blik af te lezen is.

stoplichten en gedeukte - alleszeggende deuken - auto"s brengen de Versys en wakker wordende bestuurder niet van de wijs. Links en rechts doen we rustig mee met het inhalen en elk klein gaatje wordt goed benut. Binnen no time zijn we de stad door en de snelweg weer op richting de eerste echte weg. Het blijkt een ongelooflijk smalle weg te zijn, eentje waarin een kleine fout je laatste kan zijn en waarbij je geluk hebt als je een boom treft, deze natuurlijke vangrails zijn namelijk de enige die er zijn.

Yes!!

Hier is de Versys in zijn element, smal genoeg om goed aan de kant van de weg te rijden mocht er onverhoopt een tegenligger zijn, hoog genoeg om goed door te kunnen kijken en soms hierdoor gaatjes te kunnen ontdekken tussen boomtoppen door. Ook het zuivere stuurgedrag komt van pas. Later, op een wat relaxtere weg, besluit ik om expres stuurfouten te maken en te kijken hoe de motor reageert op de onvermijdelijke correctie. Zonder problemen vangen we de gewijzigde koers aan en de motor gaat onverstoorbaar door, ook kleine foutjes door een iets scherpere bocht of een veel flauwere bocht worden zonder problemen ondervangen, het aangename stuurkarakter in combinatie met de zithouding maakt veel mogelijk. Voordeel ook van de hoge en rechte zit zijn de plaatsing van de spiegels: er is geen schouder te zien en er is geen waas tijdens rijden. Alleen met stationair is er een lichte waas, met rijden is er enkel een duidelijke collega die op het bochtige weggetje doet volgen, ingespannen turend langs mij heen om ook die volgende bocht te nemen. Zoals verwacht van het concept van de motor is de koppelingshendel multi-instelbaar: net zoals de rem heeft hij vier standen die kleine en grote handen kunnen faciliteren en de remdruk kunnen regelen.