Zoeken

Introductie: Kawasaki Versys

Pagina 3

3 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki Versys
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Saint-Tropez enzo

Baldon, half negen 's ochtends en de kater is niet van de lucht. De vorige avond was het gezellig en een ander bed is dan even wennen. Het uitzicht maakt het al wat beter; allemaal motoren op een rij en meerdere slaperige gezichten naast en om me heen, ik ben dus niet de enige. De Versys"en staan te blinken in een schamper ochtendzonnetje, de zon lijkt net zo'n bui te hebben als ik zelf. De eerste motoren worden gestart en langzaam begint de motor lekker te lopen terwijl de injectie zichzelf regelt.

Gaan
Klak in zijn 1 en over de rode loper (ja we worden verwend) verlaten we onze thuisbasis voor even. Tom schreeuwt rechts en langzaam voel ik mijn hoofd opklaren. Terwijl ik wakker word en wen aan de zithouding - zeer rechtop en met de benen naar achteren - ontvouwen de eerste bochten zich in mijn zicht. Aankomend bij het eerste echte stuurwerk is de zon opgevrolijkt en mijn bui is geheel opgeklaard. Niet alleen de omgeving is hier de reden van, het is vooral de motor. De vorige dag werd de nadruk gezet op feedback en al in de eerste paar kilometers is dit te onderstrepen. Niks gezapig, alles wegvoeren wat je tegenkomt. Nee, eerst wil de motor weten of je het er mee eens bent. Alles wat je op je weg tegenkomt wordt doorgegeven in uiterst positieve zin. Slecht stukje in het wegdek je voelt het wel maar de Versys houdt zijn koers, steady as she goes is het motto. De remmen lijken in het begin wat moeilijk op gang te komen maar zijn goed doseerbaar en vooral de ABS versie - we rijden met beide modellen - wijdt zich vlijtig van zijn taak.

Oh ja, bevinden
Langzaam maar zeker komen we in een heerlijk tempo en na een uurtje lekker vegen herinner ik me ineens dat ik in dit land was met een doel. De nieuwe Versys testen, de motor doet zo goed zijn werk dat ik een uur lang eigenlijk alleen maar bezig ben geweest met de bochten het asfalt en de omgeving. Stoppend voor een kruispunt al kijkend naar aanstormende Fransozen besluit ik toch eens wat meer op te letten, een uur later besluit ik het nog een keer en wat later weer...

Superbe
De motor doet wat je wilt. Ik was bang voor een hoog zwaartepunt door een opmerking in de presentatie maar er is geen enkele valbeweging te bespeuren. De motor wordt op één oor gelegd, de bocht wordt opgediend en zonder problemen sta je voor je het weet voor de volgende bocht.

Versnellingslui
De motor is op zijn gemak in alle terreinen die we die dag zien. Smalle dorpstraatjes en de lange bochtige wegen vol met haarspelden en lange doordraaiers, ook een mooie overzichtelijke weg kan met volle snelheid genomen worden. De snelweg is een grote verrassing, waar zijn semi-voorganger de KLE500 net de 160 haalde is de Versys even wat gelukkiger, met mijn vlieggewicht kon de 207 kilometer per uur aangeraakt worden en pas bij de 190 km per uur werd de motor een beetje licht van voor, maar zeker niet in irritante mate. Sterker nog tijdlang 180 km per uur was goed vol te houden, net zoals bij zijn kleinere semi-voorganger werd de lucht goed weggevoerd langs helm en pak en echt wegduiken was onnodig.