Zoeken

Introductie: Kawasaki Versys

Pagina 2

3 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Kawasaki Versys
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

KLE opvolger of niet?

De motor staat of valt met zijn prestaties en Kawasaki heeft er alles aan gedaan om de prestaties zo goed mogelijk te maken. De 649 cc parallel twin motor, met semi dry-sump is http://www.motorfreaks.nl/old_images/22806.jpgoptimaal getuned voor het gebied waar het meeste in gereden wordt. Met een goede koppelkromme wordt vooral het 80 - 120 km/uur gebied onderhouden. De engineers hebben met de gaskleppen en injectie mapping een motor gecreëerd die soepel oppakt en krachtig zijn vermogen transporteert via de ketting naar de achterband. Ofwel gas open is weg, zoals het hoort. Wel is er zorg besteed aan de feedback, een van de hoogste puntjes op de lijst van Kawasaki. De gasrespons moest direct zijn maar niet te direct, de motor moet oppakken maar wel op een manier die vertrouwen wekt. Op alle gebieden is de ultieme gouden middenweg gevonden in afstelling.

Versatile

Er spelen heel veel zaken mee die dit mogelijk maken, een balansas om de motor soepeler te maken. Een cassetebak opstelling van de versnellingsbak - ook om het onderhoud te vergemakkelijken - en een systeem voor automatisch versneld draaien vergemakkelijkt het starten. Alles aan de motor draait om eenvoud, souplesse, makkelijk onderhoud en goede reacties. Geen enkele trucage is geschuwd.

Parallel-twin
De slanke parallelmotor biedt veel mogelijkheden voor het frame dat de feedback mentaliteit mogelijk maakt. Het frame dwingt je in een controlerende zitpositie en de lichte materialen en plaats van motor en uitlaat geven een zwaartepunt in het midden. Het korte frame geeft een wendbare motor en ook hoge snelheden zijn geen enkel probleem.

Multi
Het grootste pluspunt van de motor is wellicht de instelbaarheid. De motor is neergezet als gebruiksfiets en alles is instelbaar: de voorvering, de achterschock, alles is gemaakt om ervoor te zorgen dat de individuele bestuurder zijn motor naar eigen behoeven in kan stellen. Een combinatie van een lange veerweg (off road wielophanging) en een harde veerkarakteristiek (de sportieve wielophanging) bundelt de voordelen van off road en sportief. Het resultaat: een goede wegligging op meerdere wegtypes en een feedback dat agressief en sportief rijden onderstreept. Veel werk is er gedaan aan alle individuele onderdelen om een goede combinatie te maken.

Bling

Daar wil ik ook wel achterop zitten...

Dit alles geeft al een fiets die zeer veel voordelen biedt echter, het oog wil ook wat; snufjes willen we zien en ook deze punten komt Kawasaki tegemoet. Een ander zadel zit in de accessoirelijst, het ruitje is al standaard in 3 standen verstelbaar en de knipperlichten voor kan je eigenlijk weggooien, grotere spiegels met ingebouwde knipperlichten zijn ook te regelen, en dit terwijl er op de reguliere spiegels niks aan te merken is. Puur bling bling dus. Alles bij elkaar opgeteld geeft een zeer complete motor met eindeloze mogelijkheden.

Plaatsing
Al met al heeft Kawasaki een nieuwe motor tot zijn beschikking die zij op de volgende manier plaatsen: hij zit precies tussen de ER6 en de KLE500 in, raakvlakken met beide maar zeker zijn eigen stijl. Een meeting of two worlds, een hoge motor met goede feedback en een vlijmscherpe stuurreactie. Ideaal voor de Europese bodem en daar is dan ook het hele motorontwerp gebaseerd. Heel het testwerk is uitgevoerd op Europese bodem en wij gaan daar nog even mee door: test-stratencircuit de omgeving van Toulon, thuisbasis van de wijnstreek Bandol!