Zoeken

Test: Ducati S2R

Pagina 6

6 juni 2005
Inhoudsopgave
Test: Ducati S2R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Nakaarten

Omdat we ditmaal erg beperkt waren in onze tijd, moest het nakaarten maar via e-mail gebeuren. Per electronische post werd het vrijgenlijstje naar Ducati North Europe gestuurd voor hun reactie.

MF: Om te beginnen, wat een geweldige motor. Ondanks dat de verschillen t.o.v. de oude monster minimaal zijn (de vormgeving daargelaten), is het een totaal andere fiets geworden, en dat alleen dankzij een ander stuur....

Ducati: Om te beginnen is de komst van injectie op al onze modellen (vanaf 620cc) een grote stap voorwaarts geweest, de blokken zijn veel soepeler en krachtiger geworden en toch heel gebruikersvriendelijk. Erg belangrijk is dat het milieu er ook baat bij heeft. De S2R is op een aantal punten geheel anders t.o.v. van de klassieke Monster, denk daarbij aan de S4R enkelzijdige aluminium achterbrug, de bredere achterband, de uitlaten die nu aan één kant van de motor gemonteerd zitten, de slipper clutch (waardoor ook de bediening veel lichter wordt) en natuurlijk het brede stuur. Dit alles geeft natuurlijk andere en betere rijeigenschappen.

MF: Ander opmerkelijk punt is de vering. Ondanks dat de fiets op de meest "uitgeklede" vering staat, is deze vele malen beter dan bij bijvoorbeeld een M900 Dark, die behoorlijk soft was afgeveerd. Bij deze S2R zou zelfs kunnen zeggen dat ie behoorlijk straf is afgeveerd, en dat vind ik persoonlijk veel beter bij de fiets passen.

Ducati: Deze eigenschappen passen beter bij het karakter van de S2R.

MF: Nog een pluspunt: de grondspeling. Hoe hard we ook probeerden, het is ons niet gelukt om ook maar iets aan de grond te rijden.

Ducati: Ja, de grondspeling is echt super. Dit komt door de brede achterband, hoger geplaatste uitlaten en de extra grondspeling vanuit de fabriek.

MF: Maar het was niet allemaal hozanna in den hoge. Wat ons bijvoorbeeld in negatieve zin opviel, was de bediening van de achterrem. De rempook zit net te ver naar binnen, wat maakt dat je je voet ver naar binnen moet draaien. Nu is dat ook een kwestie van wennen. Rij je alleen op deze motor dan weet je na verloop van tijd niet beter, maar vanaf een andere motor overstappen op deze S2R leverde hetzelfde ritueel op: waar zit de achterrem!

Ducati: Ik moet wel zeggen dat voor mijn eigen gevoel het rempedaal niet overdreven naar binnen staat, maar dit zijn natuurlijk zeer persoonlijke zaken.

MF: Ander punt waren de duo-voetsteunen. In een normale zithouding is er niets aan de hand, maar ga je sportief rijden (en zet je dus je tenen op de voetsteunen) dan raak je met je hak de duovoetsteun, en dat is jammer.

Ducati: Door de uitlaten hoog aan een kant te plaatsen zijn de duo-voetsteunen iets verder naar buiten komen te staan, door ze nog verder naar buiten te plaatsen wordt de zithouding onnatuurlijk.

MF: En dan: de remmen. Nu staat hier een fantastische fiets die absoluut een waardige opvolger is van het oorspronkelijke concept van de Monstro, en dan zitten daar erg eenvoudige remmen op. Niet dat hij slecht remt, maar waarom zitten hier niet de mooie 4-zuiger brembo"s op die op bijna elke Ducati zitten? Hetzelfde geldt voor de handles, die zijn niet instelbaar. Kleine moeite om die mooie instelbare handles te gebruiken die Ducati volop in het magazijn heeft liggen. Het zijn minimale kosten, maar wel kosten waarmee je de puntjes op de i zet.

Ducati: De remmen zijn uitgebreid getest en neem van mij aan dat wij geen remmen zullen monteren die niet naar behoren functioneren. Je haalt het zelf ook al aan, de S2R remt uitstekend en dit is ook wat tijdens de testen naar voren kwam. Naar mijn bescheiden mening is een 800cc Ducati van euro 9.999,- (euro 9.499,- voor de Dark) met enkelzijdige aluminium achterbrug, dubele uitlaten aan 1 kant, 5-spaaks Marchesini lichtgewicht velgen, brede banden, Maguri aluminium stuur, extra grondspeling en slipperclutch toch genoeg puntjes op de i.

MF: Als laatste: Eerst was er de S4R, die is uitgerust met het 4-kleps 996 blok. Toen kwam de S2R, die is uitgerust met het 2-kleps 800 blok. Nu heeft Ducati nog een mooi blok met 3 kleppen per cilinder. Dus is onze vraag: wanneer komt de S3R?

Ducati: Voorlopig is er geen sprake van een Monster met het 3-kleps blok uit de ST-3, dit blok blijft voorbehouden voor de ST familie.