Zoeken

Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS

Pagina 7

6 juli 2005
Inhoudsopgave
Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Nakaarten

Zoals gewoonlijk praten we bij het terugbrengen van de testmotor na met de importeur. Bij Aprilia stond Camiel van Berkesteijn ons te woord bij het inleveren van de ETV1000 Caponord. MF: Aprilia spreekt over een adventure motorcycle bij de ETV1000 Caponord. Nu is mijn Italiaans niet al te best, maar vertaald staat het volgens mij voor de Noordkaap. Is deze naam ook gekozen omdat er gesproken wordt van een avontuurlijke motorfiets? CvB: Dat is juist. Het gaat inderdaad om de Noordkaap. Van enkele bezitters van een Caponord hebben we ook daadwerkelijk een foto gekregen dat ze op hun motor naar de Noordkaap zijn afgereisd. MF: Wordt het avontuur opgezocht ontkom je er bijna niet aan dat je ook wel eens buiten het asfalt komt te rijden. Voor op harde zandpaden is de Caponord zeer geschikt. Alleen als het echt zanderig of mul wordt dan wordt het toch wel een ander verhaal. Het is enigszins nog wel te doen maar fijn is anders. CvB: Voor de Caponord spreken we ook niet over een all road maar over een adventure motorcycle. Voor mul zand is de Caponord gewoon niet geschikt. De Rally Raid uitvoering die nu niet meer in het programma zit, was daar wel meer geschikt voor. Met wat veranderingen aanbrengen zoals ze op de Rally Raid uitvoering aanwezig waren, is een all road benadering meer mogelijk, maar dat is meer een extra mogelijkheid en niet het uitgangspunt van de “gewoneâ€ÃƒÆ’‚ Caponord. MF: Onder het zadel is op zich niet al te veel ruimte. Vooral bij dagelijks gebruik is een beetje ruimte hebben toch wel handig. CvB: Het is niet zo dat er helemaal niks onder past. Daarnaast zijn er onder andere als accessoire koffersets, bagagerol en tanktas verkrijgbaar om zo toch voldoende mee te nemen. MF: Nu toch het onderwerp accessoires wordt aangehaald. Er is inderdaad een mooi lijst met accessoires. Wat voor ons eigenlijk ontbrak en wat gelijk te maken heeft met één van de weinige minpunten, is een ander ruitje. Wij hadden best wel last van de turbulentie die recht op de helm kwam. CvB: Of de turbulentie op je helm komt is natuurlijk erg afhankelijk van je eigen lengte. Daarbij is het van persoonlijke aard of je er ook daadwerkelijk last van hebt. Mocht dit het geval zijn dan is er altijd wel op de after market een ander ruitje verkrijgbaar. MF: Zeker de remmen van het voorwiel zijn goed te noemen. Ook fijn is dat het ABS niet al te vroeg ingrijpt en gemakkelijk uit te schakelen is. De remvertraging van de achterrem vonden we toch wat tegenvallen CvB: Net zoals het verschilt in eigen voorkeur wanneer bijvoorbeeld het ABS ingrijpt, is de persoonlijke voorkeur voor de remvertraging ook vaak persoonlijk. De één vind een sterk vertragende achterrem prettig, terwijl een ander liever een wat minder vertragende achterrem heeft. Het is dan ook moeilijk om altijd aan de wensen van iedereen te voldoen. MF: Misschien ook een persoonlijke smaak, maar het design van het dashboard viel bij ons erg in de smaak. Daarbij ook duidelijk afleesbaar en het gebruik van het blauwe licht is een waar genot om te zien. CvB: Fijn om te horen. Zelf ben ik ook zeer te spreken over het dashboard. Ook de mogelijkheid om de lichtintensiteit in te stellen is een welkome aanvulling.