Zoeken

Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS

Pagina 2

6 juli 2005
Inhoudsopgave
Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Patentvol

Het aanbod is misschien wel groot van dikke “all roadsâ€ÃƒÆ’‚, maar een 13 uit een dozijn is de ETV1000 Caponord niet. Tenminste, als we naar een paar technische aspecten kijken. Aprilia heeft haar adventure motorcycle uitgerust met verschillende zaken waar ze patent op hebben. De hydraulisch bediende PPC-koppeling – Pneumatic Power Clutch - is er één van. Niet alleen wordt het stuiteren van het achterwiel bij sterk remmen tegen gegaan,

het vermindert ook de kracht van de hand op de hendel. De Anti Vibration Double Countershaft – kortweg AVDC – is een ander patent van Aprilia welke terug te vinden is op de Caponord. Dit anti-trillingensyteem moet voor een nog betere rijcomfort zorgen.

Technische details

Het frame is toch ook wel opvallend te noemen. De dubbele balk van aluminiumlegering heeft een variabele geometrie. Simpel gezegd: er zit een knik in, wat de torsiestijfheid ten goede moet komen. De Caponord staat op tubeless banden terwijl er toch “gewoneâ€ÃƒÆ’‚ spaakvelgen worden gebruikt. Ook hiervoor past Aprilia een handigheidje toe. De spaken zitten in de zijkant van de velg. Extra torsiestijfheid en stabiliteit door het gebruik van spaken en de voordelen van tubeless banden.

Handig

Erg handig is ook de manier om het olieniveau aan te geven. Niet echt bijzonder omdat we bij andere motormerken dit ook wel tegenkomen, maar wel eens het vermelden waard. Op de Caponord is geen peilstokje of kijkglaasje gebruikt voor het aangeven van het olieniveau. Aan de zijkant van het blok is een doorzichtig buisje geplaatst met op het blok zelf een minimum en maximum indicatie. Geen moeilijk gedoe met een peilstokje of op je knieën liggen om het kijkglaasje te zien, maar gewoon duidelijk zichtbaar uit verschillende hoeken.

Krachtpatser

De krachtbron voor de Caponord is geen onbekende in de Aprilia familie. De in 60° geplaatste V-Twin motor is dezelfde als ook onder andere wordt gebruikt in de RSV Mille. Het 998cc tellende blok is wel teruggetuned. Minder topvermogen, maar daarvoor is wel meer kracht onderin teruggekomen. Iets wat bij een avontuurlijke en reismotor uiteindelijk ook meer van belang is dan een pk kanon te zijn. Met de 98 pk bij 8250 toeren per minuut hoef je trouwens je nog geeneens te schamen, wat ook opgaat voor de 97 Nm bij 6500 toeren per minuut. Wordt het blok tot leven gewekt, komt gelijk – met behulp van de automatische choke - het kenmerkende geluid van een V-Twin naar boven.