Zoeken

Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS

Pagina 5

6 juli 2005
Inhoudsopgave
Test: Aprilia ETV1000 Caponord ABS
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Blauw licht

Het avontuur ligt niet altijd om de hoek. Soms is het nodig om daarvoor wat langere afstanden af te leggen. Met de 25 liter tank, waarvan er ongeveer 5 liter reserve is, is er al een mooi uitgangspunt om een aardige actieradius te creëren. Naast een grote tankinhoud wordt deze vooral bepaald door het verbruik. Met een gemiddelde over de hele testperiode van 1:16

Verbruik:
  • Hoogst: 1:13,9
  • Gemiddeld: 1:15,9
  • Laagst: 1:17,5
  • is al een afstand van 400km theoretisch haalbaar. In dit gemiddelde zijn ook stukken met zeer sportief rijden, Duitse Autobahn en met duo passagier rijden meegenomen. Dan wordt er ongeveer 14 kilometer met een liter benzine gedaan. Bij sportief en rustig toeren of met ritten over de snelweg ligt het verbruik tussen de 1:16,5 en 1:17,5.

    Bagage

    Bij het afleggen van grote afstanden is het meenemen van bagage vaak een must. Onder het zadel is daarvoor niet al teveel ruimte. Iets wat vooral bij dagelijks gebruik toch wel jammer is. Mede doordat de uitlaatdempers aan weerzijde van het kontje lopen zijn er ook niet direct bevestigingspunten voor spinhaken of spanbanden. Wel zijn de handgrepen voor de duo passagier te gebruiken. Het zadel voor duo passengier is daarbij ook te verwijderen. Eronder is een extra “bagagerekâ€ÃƒÆ’‚ verwerkt. Zeker als je toch weet dat je geen passengier dan meeneemt is het een goede optie om zo bagage mee te nemen. Een andere optie is het monteren van een kofferset, welke als accessoire verkrijgbaar is. Aan originele accessoires trouwens geen gebrek voor de Caponord. Naast de koffers en zadels heeft Aprilia onder andere middenbok, tanktas, bagagerol en een veringset in het programma zitten. Ben je ergens in the middle of nowhere, dan hoef je niet bang te zijn dat je zonder stroom zit. Op de Caponord is een stroom socket aanwezig.

    ABS

    Sinds dit jaar is de Caponord standaard uitgerust met ABS. Aan de voorkant zijn er twee 300mm remschijven te vinden en achter één 272mm grote remschijf. De remleidingen zijn metaal omvlochten. Het gevoel met remmen is goed te noemen. Zeker de voorkant heeft een goede remvertraging en is mooi doseerbaar. Om het ABS te laten ingrijpen moet er behoorlijk in de ankers worden geknepen, waarbij het ABS ook “vriendelijkâ€ÃƒÆ’‚ is. Aan de achterkant kan de rem ook aardig worden ingetrapt. De remvertraging is daarbij niet al te groot en dat had in onze ogen wel wat meer mogen zijn. Mocht je liever zonder ABS willen rijden, dan is het via een knop op het dashboard mogelijk om het systeem simpel uit te schakelen.

    Informatief dashboard

    Het dashboard is naast informatief ook goed afleesbaar. Door middel van taartdiagrammen wordt de inhoud van de benzinetank aangegeven en de temperatuur van de motor. Naast de weergave van de tijd, twee tripmeters en totaal afgelegde aantal kilometers, wordt ook de buitentemperatuur aangegeven. Dit is allemaal digitaal. De toeren- en snelheidsmeter worden via twee grote analoge wijzers aangegeven. Niet alleen het design is mooi en duidelijk afleesbaar, ook de verlichting is in onze ogen zeer geslaagd.

    Voor het dashboard gebruikt Aprilia op de Caponord blauw licht, welke ook nog eens in drie standen van lichtintensiteit is in te stellen. Is de omgeving al wat donkerder - omdat je bijvoorbeeld onder een dicht bladerdak rijd of in een tunnel - dan wordt het blauwe licht al zichtbaar. Jammer dat er soms maar weinig tunnels in Nederland zijn. Het licht wat de dubbel brandende koplamp produceert is ook genoeg om ook nog in het donker de weg te vinden.