Zoeken

WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!

WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!

8 mei 2006
Inhoudsopgave
WSBK 2006 - Monza, Giro Quattro!
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Bayliss wint overtuigend race 1 op Monza!

Superbikes race 1:
Toen de lichten uit gingen sprong de Alstare Corona Suzki van Troy Corser als eerste vooruit. De Klaffi Honda van Barros daarentegen kwam slecht weg van de derde startpositie. De eerste chicane bleek een bottleneck want voor zes rijders was dit het einde van hun race. Ruben Xaus, Fonsi Nieto, Vittorio Ianuzzo, Gianluca Nannelli, Max Neukirchner, Michel Fabrizio en Norrick Abe kwamen allen niet verder dan die eerste chicane.

Het waren Corser, Bayliss en de verrassend goed weggekomen Muggeridge die het gevecht om de koppositie aangingen gevolgd door een groep bestaande uit Haga, Laconi, Walker, Toseland, Kagayama, Foret en Rolfo. Doordat Troy Corser zich verslikte in de eerste chicane kwam Troy Bayliss aan de leiding. De even- eens goed gestartte Noriyuki Haga reed de randen van z"n Pirelli"s, kreeg aansluiting en werkte zich naar de derde plaats.

Bayliss leidt de dans voor Corser en Muggeridge.

Vervolgens nam Muggeridge de leiding en leek het er even op dat we een kop- groep van negen man kregen. Voor Yukio Kagayama duurde dit niet lang, hij stuitte in de tweede ronde tegen de achterkant van de Winston Ten Kate Honda van Toseland, die bijna uit het zadel werd geworpen en snelheid verloor. Voor Kagayama was er geen houden meer aan en de onfortuinlijke Japanner crashte hard.

Bayliss was inmiddels weer aan de leiding gekomen en nam al afstand van zijn naaste belagers Haga en Corser die om de tweede plaats streden. Ondertussen was Alex Barros zich aan het opwerken en reed met de Klaffi Honda op de vierde plek. Muggeridge, die het tempo wat moest laten zakken, Toseland en Laconi streden om de plaatsen vijf, zes en zeven terwijl Andrew Pitt een eenzame strijd leverde op plaats acht. Toen Barros eenmaal aansluiting had gevonden met Haga en Corser konden we er eens goed voor gaan zitten. Als het nog niet spannend was dan werd dat het nu wel! Het was schitterend om de rijders te zien slipstreamen en uitremmen waarbij het soms bijna "helemaal" fout dreigde te gaan.

James Toseland kwam in de laatsten ronden aardig op zetten en leek aansluiting te gaan krijgen bij Barros, Corser en Haga. Totdat hij zijn rempunt mistte en in het gras terecht kwam, en daar houden de Pirelli"s nou net niet van! De Winston Ten Kate Honda klapte op zijn kant en over de kop en Toseland zag een goede uitslag aan zijn neus voorbij gaan. Troy Bayliss reed zonder moeilijkheden naar de overwinning en het was goed om te zien dat de Honda"s hier geen problemen hadden, Barros pakte de tweede podiumplaats, zijn derde dit seizoen, en de snelste ronde. Troy Corser werd wel derde maar zag zijn achterstand op Bayliss groeien. Andrew Pitt, Karl Muggeridge en Régis Laconi legden beslag op de plaatsen vijf, zes en zeven. Roberto Rolfo, Lorenzo Lanzi, die geen vuist kon maken, en Shinichi Nakatomi vulden de top tien aan.

Barros, Bayliss en Corser deelden het podium na race 1.

 Troy Bayliss:

Ik kom graag naar Monza en ik heb er, sinds ik hier kwam om te racen met Ducati in 2000, goede herinneringen aan maar winnen zoals vandaag is redelijk speciaal. Ernesto Marinelli, mijn vertrouweling, had een paar oplossingen vanmorgen om de stabiliteit van de machine wat te verbeteren. Normaal gesproken heeft hij gelijk en we hadden écht totaal geen problemen.

Uitslag SBK race I Monza:

 Pos. 
 Rijder 
 Team/Merk 
 Tijd 
 1   Bayliss T.   Ducati Xerox   32"23.100 
 2   Barros A.   Klaffi Honda   32"27.082 
 3   Corser T.   Alstare Suzuki Corona Extra   32"27.316 
 4   Haga N.   Yamaha Motor Italia    32"27.495 
 5   Pitt A.   Yamaha Motor Italia    32"36.705 
 6   Muggeridge K.   Winston Ten Kate Honda   32"36.765 
 7   Laconi R.   PSG-1 Kawasaki Corse   32"37.166 
 8   Rolfo R.   Ducati SC - Caracchi   32"42.270 
 9   Lanzi L.   Ducati Xerox   32"48.829 
 10   Nakatomi S.   Yamaha Motor France-Ipone 2   32"51.450 
 11   Walker C.   PSG-1 Kawasaki Corse   32"52.739 
 12   Gimbert S.   Ducati Xerox   32"53.454 
 13   Foret F.   Alstare Eng. Suzuki Corona Extra   33"06.938 
 14   Alfonsi L.   PN Corse Ducati   33"07.412 
 15   Clementi I.   Team Pedercini   33"07.630