Zoeken

World Superbikes Assen: Superbikes

Pagina 3

1 mei 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes Assen: Superbikes
Pagina 2
Pagina 3

Race 2 Een zinderende finale.

Wederom een podiumplaats voor Max Biaggi.

Met een flitsende start was het wederom James Toseland die als een raket van de startgrid wegschoot, maar het duveltje uit de spreekwoordelijke doos was ditmaal Max Biaggi die als eerste de haarbocht instuurde. Niet lang daarna wist James Toseland de koppositie van Biaggi echter terug te pakken, voor Bayliss, Haga en Corser. Ondanks een goede eerste wedstrijd zat het de Spanjaard Ruben Xaus niet mee in deze tweede race, al in de tweede ronde ging het mis en schoof Xaus onderuit. Na de snelle inspectie van zijn motor kon Xaus zijn weg weer vervolgen, om er in de vierde ronde wederom mee onderuit te gaan. Ditmaal moest hij noodgedwongen opgeven.

De drie Ducati's in het begin van de wedstrijd in achtervolging op Toseland.

Er ontstond een kopgroep met Toseland, Haga en Bayliss die alle drie duidelijk één doel hadden, de wedstrijd winnen. Max Biaggi kon nog redelijk volgen, maar moest toch langzaam maar zeker steeds meer terrein prijsgeven ten opzichte van het leidende trio. Het gevecht aan de kop ging maar door; regelmatig wisselden Haga, Bayliss en Toseland van positie. Het ruimschoots aanwezige publiek kreeg onder deze zonnige omstandigheden absoluut waar voor hun geld.

Niet alleen aan de kop werd er zwaar gevochten, ook om positie vijf was een gevecht aan de gang tussen Troy Corser en Lorenzo Lanzi. Uiteindelijk was het dan Corser die aan het langste eind wist te trekken en Lanzi voorbleef. Terug aan de kop met Haga, Bayliss en Toseland, waar het leidende trio voor de tiende keer op de Ruskenhoek afkomt. Haga lijkt de bocht te missen, Toseland weet er nét omheen te sturen en Haga gaat rechtdoor over de uitloopstrook. In plaats van de weg vervolgen moet de Japanner echter zijn R1 aan de kant zetten. Einde oefening voor de man die op dat moment de snelste raceronde op naam had staan. Ook Italiaan Lanzi van het Xerox Ducati team vond zijn Waterloo, en ging met nog vier ronden te gaan in de Strubben onderuit.

Spraakmakers van race twee, Toseland hier voor Haga en Bayliss.

Met nog maar twee rijders op kop naderden we een zinderende ontknoping van race twee. Zowel Toseland als Bayliss gaven niet op en lieten zien wat ze waard zijn. In de laatste ronden was het vanaf Meeuwenmeer tot aan de GT-bocht in elke bocht stuivertje wisselen tussen de twee coureurs. Geen van beide rijders wist van opgeven, hetgeen kuip-aan-kuip gevechten opleverde. In de laatste ronde maakte Bayliss bij het insturen van de bult een foutje, maar wist daarbij Toseland voor te blijven. Wederom ging Toseland in Meeuwenmeer Bayliss voorbij, maar ditmaal lukte het hem wel om als eerste de GT-bocht te bereiken. Bij het uitkomen van de Timmer ging Toseland echter iets te wijd en mistte tractie, waardoor Bayliss zich rechts langs Toseland wist te rijden. In een zinderende ontknoping van race twee weet Bayliss met een miniem verschil van 0.009 seconde ten opzichte van Toseland de tweede wedstrijd op zijn naam te schrijven. Max Biaggi werd uiteindelijk derde.

Klik hier voor de volledige uitslag van race 2.

Corser leidde de groep achtervolgers
en wist uiteindelijk op een vierde plaats te finishen.

James Toseland:

Ik heb gemengde gevoelens, Ik baal enorm dat ik geen dubbele overwinning heb kunnen boeken, Helemaal omdat het een thuiswedstrijd is voor mijn team. Ik was ontzettend aan het pushen maar Troy Bayliss een is een moeilijk persoon om te verslaan, en hij was het ook niet van plan om dat te laten gebeuren. Ik maakte in de laatste chicane een fout, ik ging te hard in de remmen en Bayliss kon langs me komen. Eerlijk is eerlijk het was een onvoorstelbare race. Maar goed, ik heb twee podiumplaatsen en een overwinning meer dan Bayliss, ik leid op dit moment nog steeds in de tussenstand. Ik mag dus eigenlijk niet klagen, voor het einde van het jaar heb ik mijn dubbele zege te pakken!

Troy Bayliss:

Dit was een onvoorstelbare race met een hoop actie. Ik moet mijn petje afnemen voor James Toseland, hij rijdt erg sterk en naarmate het seizoen vordert neemt zijn zelfvertrouwen toe. Ik ben blij dat ik de tweede race heb gewonnen, maar ik ben tegelijkertijd ook gefrustreerd omdat ik de eerste wedstrijd ook had kunnen winnen. In de laatste zes ronden van de eerste race was ik aan het worstelen met de grip van mijn voorwiel. We hadden een fout gemaakt door geen harde band te gebruiken, in de tweede race had ik in de laatste drie ronden last van grip problemen met mijn voorband. We moeten de hoofden bij elkaar gaan steken om te kijken hoe we de set-up van de motor kunnen aanpassen, want dit moeten we in de toekomst gaan voorkomen. De laatste paar snelle ronden reden we beiden over de limiet. Ik was bezig mijn lijnen te verdedigen, dit deed ik door in bochten te vertragen en dan weer door te accelereren. James deed precies hetzelfde, iedereen had kunnen winnen na de laatste chicane!

Eindelijk weer een overwinning voor de wereldkampioen.

Volgende race: 13 mei - Monza, Italië.