Zoeken

World Superbikes - Australie

Pagina 4

5 maart 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Australie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Superbikes race II

Toseland houdt stand.

Ook bij de start van de tweede race was het Max Biaggi die de leiding nam, maar ook nu weer viel hij een flink aantal plaatsen terug tijdens de eerste ronde. Dit werd wel mede veroorzaakt doordat hij flink wijdt ging in de eerste bochtencombinatie. Hierdoor zagen Corser, Toseland, Bayliss en Xaus kans Biaggi voorbij te gaan. Achter hem sloten Haga, de beide Kawasaki"s van Nieto en Laconi, Lanzi en Max Neukirchner aan. Ruben Xaus was flink aan het vegen met de "06 fabrieks Ducati 999 en prikte hem in de "MG" bocht langs Biaggi die even daarvoor Xaus was gepasseerd. In het strijdgewoel verloor Biaggi ook nog eens een plek aan Régis Laconi die natuurlijk zijn nul score uit race één wilde recht zetten. Bij het ingaan van de vierde ronde wist James Toseland de leiding in de wedstrijd voor zich op te eisen en sloot Haga aan bij de kopgroep. In de "Honda" bocht was het dringen in het groepje met Biaggi, Xaus, Nieto en Lanzi en men ging er bijna vier dik doorheen!

Het team denkt aan hem. Wij ook.

Aan de kop waren het weer Toseland en Bayliss die het duel aan gingen op korte afstand gevolgd door de beide Yamaha"s van Corser en Haga, maar Max Biaggi zag wederom kans het gat dicht te rijden en liep zienderogen in. Troy Bayliss wist nog wel even aan de leiding te komen maar Toseland pakte de leiding weer terug na "Lukey Heights". Op datzelfde punt ging Biaggi naar plaats vier en alweer leek Troy Corser een bandenprobleem te hebben.

Aan het eind van de elfde ronde lag Biaggi alweer op de derde plaats en kon het publkiek zich opmaken voor een titanenstrijd. Jammer genoeg had Biaggi waarschijnlijk het beste van zijn banden gevraagd en kon hij het tempo vooraan niet meer helemaal bijbenen en in de achttiende ronde stak Haga dan ook zijn Yamaha langs de Suzuki. Troy Corser leek even verder weg te zakken maar tegen het eind van de wedstrijd kwam hij sterk terug en sloot weer aan bij Haga en Biaggi. Troy Bayliss wist James Toseland wel te volgen maar kon ditmaal geen aanval meer inzetten.

De strijd om de derde podiumplek spitste zich dus toe op Haga, Biaggi en Corser en bij het opkomen van "Gardners Straight" ging Corser te wijdt en beet letterlijk in het stof want daardoor zag Biaggi zijn kans schoon de Alstare Corona Suzuki tussen de beide Yamaha"s te prikken en een veirde plaats te pakken. De derde podiumplaats was dus voor Noriyuki Haga, ondanks een verkoudheid. De winst ging naar de sterk rijdende James Toseland die in deze tweede race dus wél tegen Troy Bayliss bleek opgewassen.

James Toseland:

In de tweede race probeerde ik de band te sparen en het lukte me om Bayliss achter me te houden. Ik wist dat het zwaar zou worden maar ik bleef maar doorgaan en pakte de overwinning. Het is een eer om zo te strijden, en om te horen dat Bayliss complimenten geeft is erg vleiend. Het is een geweldig gevoel om als klassementsleider naar Donington te gaan. ik heb het gevoel dat ik steeds beter wordt en ik kan niet wachten om thuis te gaan racen.

In race 2 was James Toseland wél bestand tegen de druk van Troy Bayliss.

 Troy Baylis:

Ik keek steeds naar mijn pitboard en het grote scherm (vidiwall) en zag dat Nori (Haga) en Max (Biaggi) volgden en dat James (Toseland) zijn banden spaarde. Ik wilde niet, door achter iemand te zitten, opgehouden worden en besloot aan de leiding te gaan maar dacht daarna dat dat niet goed zou zijn omdat dat mijn banden zou vernielen. Toen James uiteindelijk het gas er op zette liepen we in no time weg. De laatste drie ronden zaten we écht op de limiet en mijn snelste ronde was de laatste. Ik gooide alles in de strijd tegen James maar toch versloeg hij me in de tweede race dus felicitaties aan hem en zijn team.

Max Neukirchner draait lekker!

Ruben Xaus wist beslag te leggen op de zesde plaats en presteerde daarmee op niveau. Achter hem werd een hevige strijd tussen Lorenzo Lanzi, Michel Fabrizio en Max Neukirchner belsist door een fotofinish. Deze viel uit in het voordeel van Lanzi, Neukirchner en Fabrizio kwamen in dezelfde tijd over de streep!

Lorenzo Lanzi:

In deze tweede race maakten we zéker niet de ideale bandenkeus, wéér de zachtere compound omdat we ons wat zand in de ogen lieten strooien door de tijden die ik reed in race één. Ik lag zesde en liep in op de jongens vóór mij maar de band ging er aan en ik kwam als zevende over de streep in een fotofinish met Michel Fabrizio en Max Neukirchner.

De top tien werd volgemaakt door Roberto Rolfo die na zijn elfde plaats in race één dus een redelijk weekend meemaakte.

Roberto Rolfo:

We hadden wat veranderd voor de tweede race en de motor was meteen een stuk beter. Ik kon mijn positie behouden en wist drie rijders te passeren. Ik had vijf goede ronden, maar daarna een probleem met de grip aan de achterkant die daardoor erg moeilijk te controleren was. Ik heb een paar punten gepakt en sta nu op een gedeelde twaalfde plaats in het kampioenschap. Ik hoop nu over een paar weken in Donington meer geluk te hebben.

Fonsi Nieto had op meer gerekend na een goede kwalificatie.

 Max Biaggi:

Van vrijdag tot vandaag kreeg ik nooit echt een goed gevoel in de voorkant van de machine en dat weerhield me er waarschijnlijk van om niet twee keer een podiumplaats te behalen. Bandenslijtage is op Phillip Island altijd een probleem en ik denk dat ik in de tweede race wat agressiever reed en de band sleet meer – zéker meer dan in race één. Onze machine deed het best goed vandaag en we zullen nu meer aan afstellings details gaan werken om hem beter krijgen voor de volgende race op Donington. Ik ben vandaag niet ontevreden, maar toch zou het mooi zijn geweest om die tweede podiumplek te pakken.

Jakub Smrz pakte de elfde plaats, Josh Brookes wederom de twaalfde,Shinichi Nakatomi de dertiende en Fonsi Nieto uiteindelijk een teleurstellende vertiende terwijl teamgenoot Régis Laconi weer niet wist te finishen.  

Regis Laconi:

We veranderden de afstelling voor de achterzijde en het werkte goed, véél beter, maar toen stopte de machine er mee. We zijn dus duidelijk niet blij omdat we geen punten hebben gescoord.

Ook Dean Ellison scoorde al een punt met de SC Caracchi Ducati..

Uitslag Superbike race 2 - Australië:

 Pos. 
 Coureur 
 Team/Merk 
 Verschil 
 1   James Toseland   Hannspree Ten Kate Honda    
 2   Troy Bayliss   Xerox Ducati   0,274 
 3   Noriyuki Haga   Santander Yamaha Italia   6,916 
 4   Max Biaggi   Alstare Corona Suzuki   7,013 
 5   Troy Corser   Santander Yamaha Italia   7,052 
 6   Ruben Xaus   Sterilgarda Ducati   23,176 
 7   Lorenzo Lanzi   Xerox Ducati   26,471 
 8   Michel Fabrizio   DFX-Treme Honda   26,486 
 9   Max Neukirchner   Suzuki Germany   26,486 
 10   Roberto Rolfo   Hannspree Ten Kate Honda   37,936 
 11   Jakub Smrz   SC Caracchi Ducati   41,308 
 12   Josh Brookes   Alto Evolution Honda   48,672 
 13   Shinichi Nakatomi   Ipone Yamaha France   48,717 
 14   Fonsi Nieto   PSG-1 Kawasaki   1"13,095 
 15   Allessandro Polita   Celani Suzuki Italia   1"13,882 
 16   Christian Zaiser   LBR Racing MV Agusta   1"17,925 
 RET   Dean Ellison   Pedercini Ducati   6 ronden 
 RET   Régis Laconi   PSG-1 Kawasaki   8 ronden 
 RET   Jiri Drazdak   Yahama jr. Pro SBK   16 ronden 
 RET   Steve Martin   DFX-Treme Honda   21 ronden 

Tussenstand World Superbikes na Australië:

 Pos 
 Nat. 
 Coureur 
 Merk 
 Punten 
 1   GB   J. Toseland   Honda   90 
 2   ITA   M. Biaggi   Suzuki   74 
 3   AUS   T. Bayliss   Ducati   64 
 4   JAP   N. Haga   Yamaha   50 
 5   AUS   T. Corser   Yamaha   45 
 6   ITA   L. Lanzi   Ducati   44 
 7   ESP   R. Xaus   Ducati   32 
 8   GER   M. Neukirchner   Suzuki   31 
 9   JAP   Y. Kagayama   Suzuki   23 
 10   ESP   F. Nieto   Kawasaki   20 
 11   ITA   R. Rolfo   Honda   20 
 12   ITA   M. Fabrizio   Honda   12 
 13   AUS   S. Martin   Honda   11 
 14   AUS   J. Brookes   Honda   11 
 15   JAP   S. Nakatomi   Yamaha   10 
 16   CZE   J. Smrz   Ducati   9 
 17   ITA   A. Polita   Suzuki   6 
 18   FRA   R. Laconi   Kawasaki   5 
 19   AUS   K. Muggeridge   Honda   2 
 20   GB   D. Ellison   Ducati   1 

Volgende wedtsrijd: 1 april - Europa/Donington Park!

 Foto"s: ducaticorsepress/worldsbkpress/fgsport/kawasaki-racing/suzuki-racing/yamaha-racing/stiggymotorsport/alstare-suzuki