Zoeken

World Superbikes - Australie

Pagina 2

5 maart 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Australie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Superbikes race I

Tijdens de trainingen kende Max Biaggi aardig wat problemen voor wat betreft de banden en het gevoel in de voorkant van zijn Alstare Corona Suzuki, maar direct nadat de rode lichten uit waren was daar, even, niets van te merken. Als een raket schoot hij vanaf de tweede rij naar de leiding. Echt lang duurde dat niet want al tijdens de eerste ronde werd Biaggi terug verwezen door Toseland, Corser, Haga, Nieto en Xaus en leek het er op dat hij wellicht een (banden-)probleem had. Troy Corser wilde natuurlijk een goede prestatie neerzetten op eigen grond en had Troy Bayliss al gepasseerd. Na de eerste ronde ging Toseland aan de leiding voor Corser en Bayliss. Daarachter had zich een groep van vijf gevormd bestaande uit Haga, Biaggi, Nieto, Xaus en Laconi. Voor Régis Laconi duurde het feest echter maar kort. Na zes ronden moest hij de PSG-1 Kawasaki ZX-10RR aan de kant zetten.

Régis Laconi:

Ik ben zéér teleurgesteld omdat mijn band er in de eerste race al zo snel aan was, we hebben toen veel tijd gestoken in het afstellen van de achterkant voor race twee.

Mooi plaatje, maar geen punten voor Laconi.

Troy Corser deed zijn best om Toseland voorbij te gaan, zat links en rechts van hem, maar doordat Toseland een betere drive uit "Gardners" had kon die de leiding behouden. Een aantal ronden had Biaggi het aan de stok met Nieto, Laconi, Xaus en Haga maar op een gegeven moment wist hij zich te ontworstelen en konden ze zijn tempo niet volgen. Alleen Noriyuki Haga bleef hem nog even dwarsbomen maar moest hem toch ook laten gaan. Troy Corser leek zijn banden aardig verbruikt te hebben want hij moest op zijn beurt Bayliss en Toseland laten lopen. Max Biaggi wist toen langzaam maar zeker naar Troy Corser toe te rijden.

Zestien ronden lang hoorde James Toseland de Xerox Ducati achter zich en wist hij de (schijn-)aanvanllen van Troy Bayliss te pareren terwijl het leek alsof die er makkelijk langs zou kunnen en je dacht "wil hij niet, kan hij niet of..". Maar in de zeventiende ronde gebeurde dan waar iedereen, in Australië in ieder geval, op zat te wachten. Troy Bayliss zette zijn Xerox Ducati middels een gewaagde poging buitenom voorbij aan de HANNspree Ten kate Honda van James Toseland die daar van schrok waardoor de twee elkaar raakten en er onderling wat verf werd uitgewisseld!!

Toch wist Bayliss er niet langs te komen en volgde er weer een ronde waarin Bayliss "all over" Toseland zat. Een ronde later gebeurde het dan toch. Na zijn eerdere buitenom actie zette Bayliss nu de Ducati aan de binnenkant en daar had Toseland géén antwoord op. Na zeventien ronden lang vrij zicht keek Toseland nu in de dikke demper van de 999F07.

Troy Bayliss:

Dit is racen zoals iedereen op Phillip Island het wil zien, dus om dan als eerste te finishen in zo"n race is extra leuk. We waren wat verrast omdat we het hele weekend al problemen met de banden hadden, maar iedereen zat in hetzelfde schuitje en na zo"n 12 of 13 ronden zou het sowieso moeilijk gaan worden. Daarom had Davide (Tardozzi) gezegd "rij zo langzaam als je kunt", maar eigenlijk moest ik gewoon mijn best doen en kijk wat we uiteindelijk kregen!

en..

James Toseland:

Deze eerste race was een zware. Ik deed echt mijn stinkende best en verwachtte een gaatje te kunnen slaan tussen Bayliss en mijzelf maar dat lukte niet, het leek wel of er lijm tussen ons in zat. Het is wel zijn thuiscircuit maar dat zou niet uit mogen maken. Troy reed een fantastische en eerlijke race maar ik vond het niet leuk om tweede te worden.

"Nice flag Troy"

Max Biaggi had na zijn vreemde eerste ronde(n) zijn draai en ritme gevonden en zat inmiddels aan het achterwiel van Troy Corser die zichtbaar problemen met zijn banden had. Na een paar vervaarlijke bewegingen van de Santander Yamaha Italia R1 besloot "de Keizer" er langs te gaan en had hij dus uitzicht op een podiumplek. In de laatste ronden deelde Bayliss een kleine psychologische tik uit door even dik twee seconden voorsprong te nemen op Toseland. Biaggi kwam inderdaad op het podium terecht en daar was de kleine Italiaan natuurlijk best blij mee. Troy Corser moest in die laatste ronde zelfs het hoofd buigen voor teamgenoot Noriyuki Haga die er na "Lukey Heights" voorbij ging en zo toch nog een vierde plaats veilig stelde.

Corser moest Haga door bandenproblemen voor laten gaan.

 Max Biaggi:

Ik heb vandaag weer van het racen genoten, zeker toen ik een podiumplaats behaalde in de eerste race.

Biaggi moest eerst afrekenen met de beide Yamaha Italia coureurs Haga en Corser.

Lorenzo Lanzi had zich na een matige start weten op te werken tot een zesde plaats na een mooi gevecht met onder andere Ruben Xaus. Die laatste wist, op een fabrieks Ducati 999F06, beslag te leggen op de zevende plaats. De achtste plaats was voor Max Neukirchner die daarmee wederom een goeie prestatie neerzette. Neukirchner voelt zich lekker in zijn eigen team en op de ex-Alstare Corona Suzuki en laat dat voorlopig zien ook. Fonsi Nieto was niet helemaal tevreden na zijn goede trainingstijd, een negende plek stelde hem uiteraard teleur.

Lorenzo Lanzi:

In de eerste race had ik bij de start een probleem met de koppeling en kwam na de eerste ronde als elfde door. Ik deed er alles aan om weer terug in de race te komen en toen ik eenmaal bij Haga en Biagii was aanbeland was mijn achterband gewoon op omdat we hadden gekozen voor een zachte band. Er restte mij dus niets anders dan de zesde plaats consolideren.

Lorenzo Lanzi wist nog wel vóór Ruben Xaus en Fonsi Nieto te eindigen.

Steve Martin wist moest na een robbertje vechten met Fonsi Nieto genoegen nemen met de tiende plaats maar de Australiër komt aardig op gang en zal allang blij zijn met het behaalde aantal punten, dat kreeg hij met de Petronas namelijk niet voor elkaar. Overigens had de DFX-Treme Honda van Martin een aanzienlijk lagere topsnelheid dan een aantal concurenten die hij achter zich liet. Teamgenoot Michel Fabrizio kent voorlopig geen goede start van het seizoen, hij was er na vijf ronden al niet meer bij.

Fonsi Nieto:

Niet zo"n goed weekend maar we hadden misschien wel de beste kwalificatie sinds we in de World Supebikes kwamen. Ik verwachtte meer van de race maar na vijf of zes ronden waren de banden er aan ik kon ik niks meer doen. We zijn in elke race gefinished en hebben het maximaal aantal punten gescoord dat mogelijk was. Meer konden we niet doen. Het zal anders zijn in Europa, zeker weten.

Roberto Rolfo had het ook niet makkelijk. Na een matige start wist hij zich maar langzaam wat naar voren te werken. Ook hij klaagde over de voorkant van de motor.

Roberto Rolfo:

Het was een moeilijke eerste race. Het grootste probleem was dat ik te wijd ging in de tweede bocht en veel rijders mij passeerden. Het was daarna moeilijk om de posities die ik verloren had goed te maken. Ik had een probleem met de voorkant van de motor, hij voelde erg zwaar om mee te rijden.

 

Rookie Alessandro Polita scoorde al in elke race punten.

 Josh Brookes, Shinichi Nakatomi, Jakub Smrz én Alessandro Polita waren de andere coureurs die nog punten wisten te pakken. In het magere veld van tweeëntwintig deelnemers is dat ook niet zo heel moeilijk, eerder jammer.

Uitslag Superbike race 1 - Australië:

 Pos. 
 Coureur 
 Team/Merk 
 Verschil 
 1   Troy Bayliss   Xerox Ducati    
 2   James Toseland   Hannspree Ten Kate Honda   2,096 
 3   Max Biaggi   Alstare Corona Suzuki   10,143 
 4   Noriyuki Haga   Santander Yamaha Italia   18,923 
 5   Troy Corser   Santander Yamaha Italia   19,742 
 6   Lorenzo Lanzi   Xerox Ducati   24,785 
 7   Ruben Xaus   Sterilgarda Ducati   27,404 
 8   Max Neukirchner   Suzuki Germany   34,614 
 9   Fonsi Nieto   PSG-1 Kawasaki   35,330 
 10   Steve Martin   DFX-Treme Honda   36,238 
 11   Roberto Rolfo   Hannspree Ten Kate Honda   38,067 
 12   Josh Brookes   Alto Evolution Honda   47,078 
 13   Shinichi Nakatomi   Ipone Yamaha France   58,571 
 14   Jakub Smrz   SC Caracchi Ducati   1"08,000 
 15   Allessandro Polita   Celani Suzuki Italia   1"22,584 
 16   Christian Zaiser   LBR Racing MV Agusta   1"28,374 
 17   Dean Ellison   Pedercini Ducati   1"30,184 
 18   Jiri Drazdak   Yahama jr. Pro SBK   1 ronde