Zoeken

World Superbikes - Australie

Pagina 3

5 maart 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Australie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Supersportrace

Het is groen en het... wint!

Kawasaki heeft na vorig seizoen de ZX636 overboord gegooid en kwam met een vernieuwde ZX-6R, een échte zeshonderd en dat is géén verkeerde keuze geweest. Natuurlijk werd er wel met een zeshonderd geraced, maar de aandacht voor twee modellen eistte zijn tol en ging misschien ten koste van de sportieve prestaties.

De laatste keer dat Kawasaki een wedstrijd won in het World Supersport kampioenschap was op Misano in 2003. Racewinnaar toen was.. Fabien Foret! La cercle c"est complètement, ofwel de cirkel is rond. Na zijn polepositie had de Fransman gehoopt op een podiumplaats, maar nooit ook maar gedacht (stiekum wél natuurlijk) aan een overwinning. Na een matige start wist de Fransman zich langs zijn tegenstanders te werken en de overwinning voor zich op te eisen. Als een veld van maar liefst achtendertig coureurs van start gaat is het vaak een gedrang van jewelste in de eerste bochten.

Zo kan het dan gebeuren dat de wat mindere goden, in een alles of niets poging, een vreemde actie ondernemen naar voren te komen. Zo ook de Spanjaard Javier Fores. Vorig seizoen nog opvallend goed presterend met de SLM Racing Yamaha R6, dit seizoen nog niet imponerend met de HP Racing Honda. In een poging het halve veld voorbij te steken was hij niet meer in staat behoorlijk de "Southern Loop" in te gaan en kegelde hierbij Pioneer Hoegee Suzuki coureur Vesa Kallio van de baan. Einde race voor Kallio, die gelukkig op eigen kracht weg kon lopen, en één GSX-R600 aan schroot, én die HP Honda natuurlijk ook!

Vesa Kallio:

Ik ben erg teleurgesteld in hoe het is verlopen vandaag, ik had voor aanvang van de race veel vertrouwen in een goede afloop, en had het gevoel dat ik vandaag om de top 10 plaatsen kon strijden. Ik had een goede start en wist de eerste bocht een aantal plekken te winnen, helaas werd ik in de tweede bocht keihard onderuit geremd door Fores, die van de 6de start rij vertrok en een onmogelijke inhaalmanoeuvre uithaalde. Hij ramde mij vol achterin de zijkant van mijn motor en we kwamen daardoor allebei hard ten val. Gelukkig heb ik zelf geen blessures opgelopen. Nu op naar de volgende test in Valencia en dan naar Donington waar het waarschijnlijk meer een “Finseâ€ÃƒÆ’‚ temperatuur zal zijn.

Broc Parkes was zich nergens van bewust en ging aan de leiding vóór Charpentier, Curtain en Sofuoglu, maar bij het ingaan van de tweede ronde ging Charpentier al voorbij aan Parkes. Het was de wereldkampioen er, na zijn val in Qatar, natuurlijk alles aan gelegen een goed resultaat te behalen. Broc Parkes reed echter voor thuispubliek en was ook uit op een goed resultaat, hij pakte dus de leiding terug.

Dat pakte goed uit want in de volgende ronden nam hij zichtbaar afstand van zijn achtervolgers, die het druk genoeg met elkaar hadden. Het drukst maakte Kenan Sofuoglu zich. De jonge Turkse coureur uit het HANNspree Ten Kate Honda team zit lekker in zijn vel en kent een goed begin van het seizoen, getuige zijn overwinning in Qatar. In de langzame "MG" bocht stak hij voorbij aam teamgenoot Charpentier, bij wie het allemaal wat minder makkelijk lijkt te gaan, en even werd hij terug verwezen naar plaats vier waar hij de hete adem van Fabien Foret al bijna kon voelen. Dat duurde niet zo lang want al snel rukt hij weer op naar de tweede plaats ten koste van Kevin Curtain én Kena Sofuoglu. Daarachter lag Barry Veneman in gevecht met Gianluca Nannelli, die met de verouderde 749R goed voor de dag komt, en Katsuaki Fujiwara op de Althea Honda.

Charpentier en Curtain wisselden een aantal malen van positie en Foret wilde zijn Gil Motorsport Kawasaki in de "Honda" bocht maar wat graag naast de Honda van Sofuoglu zetten maar die sloot de deur. In de elfde en twaalfde ronde sloeg Foret dan echt toe. Eerst ging hij voorbij aan Sofuoglu en vervolgens aan Curtain om zo de derde plaats in handen te krijgen. Vervolgens ontstond er een gevecht tussen Foret en Charpentier, achter hun waren Curtain en Sofuoglu in een strijd verwikkeld. Die strijd werd al snel verloren door Kevin Curtain die zichtbaar problemen had.

Fabien Foret had het juiste tempo en de smaak te pakken en ging in de "MG" bocht middels een hele mooie, cleane inhaalactie voorbij aan Sébastien Charpentier en zette koers naar koploper Broc Parkes. De twee teamgenoten Charpentier en Sofuoglu raakten daardoor in gevecht om de derde en laatste podiumplaats en naar het zich laat aanzien mocht Sofuoglu voor eigen kansen en roem rijden. Kevin Curtain raakte steeds verder achterop en kreeg te maken met Fujiwara en Foret"s teamgenoot Pere Riba. Lang kon hij die twee niet achter zich houden en het, kleine, drama was voor Curtain compleet.

Kevin Curtain:

Ik weet niet wat ik moet zeggen, ik ben nu gewoon opgefokt. We hebben momenteel geen geluk en ik ben écht teleurgesteld. Het was een goed weekend en ik was overtuigd een goed resultaat te halen, maar de band ging er aan en, om eerlijk te zijn, ik ben verbaasd dat ik er op ben blijven zitten laat staan een paar punten scoren.

Bij het ingaan van de voorlaatste ronde stoof Fabien Foret voorbij aan Broc Parkes die daar door verrast leek. De Australiër, die de hele race een hoog tempo had aangehouden, bleek niet in staat om aan te pikken bij de Fransman en een ronde later werd hij ook nog eens voorbij gestoken door Kenan Sofuoglu die Sébastien Charpentier achter zich had gelaten. Zo wist Fabien Foret in een magistrale race zijn elfde polepositie om te zetten in een klinkende overwinning in de supersport klasse, zijn tiende in totaal. Kenan Sofuoglu legde beslag op de tweede plaats en gaat stevig aan de leiding in het klassement, Broc Parkes pakte toch nog de derde podiumplaats maar zal toch wel gebaald hebben dat de overwinning, voor thuispubliek, aan zijn neus voorbij ging.

Fabien Foret:

Alsjeblieft, zeg me dat het geen droom is! Ik had niet gedacht dat we dit resultaat konden behalen, maar ik heb gewoon mijn best gedaan. Ik dacht, misschien dat een podium er in zou zitten. Maar een overwinning, eerlijk, ik kon me dat niet voorstellen dit weekend. We hadden goed getraind en stonden op de polepositie, maar ik verwachtte écht een zware race. Een overwinning is een droom en we hebben er het beste van gemaakt. Ik moest in het begin van de race de leiders volgen, maar naarmate de race vorderde kon ik stap voor stap naar voren komen. Ik ben zó blij om voor Kawasaki, het team en iedereen te winnen.

Katsuaki Fujiwara en Pere Riba vochten hun duel om de vijfde plek uit en dat werd nipt beslist in het voordeel van de Japanner. Ook om de plaatsen zeven en acht werd een pittig duel uitgevochten en wel door Robbin Harms en Barry Venemenan. Hier ging het voordeel naar de Deen Harms die dus Barry naar plaats acht verwees. Barry was ondanks een paar foutjes toch tevreden over de race.

Barry Veneman:

Na de warm up was ik nog steeds niet zeker van mijn bandenkeuze, de omstandigheden waren toch weer anders dan tijdens de trainingen. Ik heb besloten om voor de veilige keuze te gaan. Mijn start was erg goed maar ik kwam in aanraking met Charpentier en moest inhouden. Een kleine fout daarna zorgde ervoor dat ik nog 2 plekken verloor, dat was niet de bedoeling. Ik kon in de ronden die volgden de twee plekken weer terug pakken en kwam op een achtste plaats terecht. Het hele weekend draaide om het sparen van je banden en dat heb ik geprobeerd, in de laatste 4 ronden kwam ik in gevecht met Harms maar kon niet meer reageren op zijn aanval. Ik ben tevreden met de 8ste plek en de punten die daarbij horen, we hebben laten zien weer in de top tien te kunnen rijden en dat is waar we thuis horen. Als de banden nog iets langer heel blijven ben ik er zeker van dat we nog verder voorin kunnen eindigen. Ik wil graag alle jongens van het team bedanken, ze hebben fantastisch werk geleverd.

Barry Veneman pakte een mooie 8ste plaats!

En Robbin Harms:

Onder de omstandigheden ben ik tevreden met het resultat. Gestart vanaf de dertiende startplaats op de grid wist ik dat ik alles moest geven in de eerste ronden. Jammer genoeg maakte ik een foutje in de eerste ronde waar ik de hele race voor heb moeten betalen. We hebben dit weekend wat problemen gehad maar in de warm-up voelde ik dat de machine veel beter 5te rijden was. Voor mij is het duidelijk dat, als ik betere wresultaten wil bereiken zonder al te grote risico"s te hoeven nemen bij de start en de eerste ronden, ik me beter moet kwalificeren.

Robbin Harms vocht zich van een 13de naar een 7de plek.

Lorenzo Alfonsi pakte met de tweede Althea Honda de negende plaats, Yoann Tiberio de tiende en Kevin Curtain werd uiteindelijk elfde in een race om snel te vergeten. De plaatsen twaalf tot en met vijftien waren voor Gregory Leblanc, Sébastien Gimbert, Craig Jones en David Salom, de Spanjaard die in de training nog zo hard ten val kwam. Nikola Milovanovic reed met de Honda van Team Benjan Motoren de race uit op een negenentwintigste plaats.

Broc Parkes:

Ik had een goede start vanaf de tweede rij en merkte dat ik wat sneller was dan sommige andere gasten dus besloot ik er vandoor te gaan. Ik was in staat een gaatje te slaan van iets meer dan een seconde en probeerde dat tempo vast te houden. Ik voelde dat de achterkant snel minder werd toen er nog negen ronden ta gaan waren dus ik dook weg en probeerde het tempo er in te houden. De grip werd toen écht minder en ik maakte een fout op de achterkant van het circuit. Toen Fabien en Kena er eenmaal voorbij waren bleken zij over meer grip te beschikken dan ik en had ik geen antwoord. Ik had veel getest met die band (met die specificaties) en ik wist dat die goed zou zijn voor de race. Jammer genoeeg redden we het niet de hele race afstand afgelopen weekend dus we hebben waarschijnlijk nog wat werk te doen aan onze afstelling. Het is natuurlijk teleurstellend om een paar ronden voor het einde de overwinning te moeten laten schieten maar we komen weg met een behoorlijk aantal punten vergeleken met vorige week.

Kenan Sofuoglu:

Dit was een hele zware race. Tijdens de test in januari reden we écht snelle tijden en hadden we de perfecte afstelling, maar zoals ik gisteren al zei, we hebben dit weekend werkelijk alles aan de motor moeten veranderen; versnelling, vering, alles. We hebben met veel problemen te kampen gehad. Ik vertelde eerder dat als ik op het podium zou eindigen ik tevreden zou zijn en dat heb ik weten te behalen. De tweede plaats is heel goed en ik sta nog steeds bovenaan in het kampioenschap, dus ik ben echt blij.

Sébastien Charpentier:

Ik heb vandaag enkele punten voor het team weten binnen te halen maar deze middag was niet makkelijk voor mij. Ik was vandaag vastbesloten om op het podium te eindigen. Ik startte ook vrij goed en kwam in de derde ronde aan de leiding. Jammer genoeg kreeg ik te maken met een groot probleem aan de achterkant (band) van de motor waardoor ik veel tijd verloor. We hebben als team samen met Honda echt hard gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe motor dus er is geen enkele reden waarom ik in Donington niet weer terug aan de top zal zijn. Ik ben klaar voor de volgende race, dit is een lang kampioenschap en het is nog heel vroeg.

Uitslag Supersportrace - Australië:

 Pos. 
 Coureur 
 Team/Merk 
 Verschil 
 1   Fabien Foret   Gil Motorsport Kawasaki    
 2   Kenan Sofuoglu   HANNspree Ten Kate Honda   0,704 
 3   Broc Parkes   World SSP Racing Yamaha   2,243 
 4   Sébastien Charpentier   HANNspree Ten Kate Honda   6,415 
 5   Katsuaki Fujiwara   Althea Honda   15,085 
 6   Pere Riba   Gil Motorsport Kawasaki   15,912 
 7   Robbin Harms   Stiggy Motorsport Honda   22,846 
 8   Barry Veneman   Pioneer Hoegee Suzuki   24,509 
 9   Lorenzo Alfonsi   Althea Honda   26,146 
 10   Yoann Tiberio   Stiggy Motorsport Honda   29,413 
 11   Kevin Curtain   World SSP Racing Yamaha   29,706 
 12   Gregory Leblanc   Vazy Racing Honda   29,759 
 13   Sébastien Gimbert   GMT 94 Yamaha   35,318 
 14   Craig Jones   Revé Ekerold Honda   43,153 
 15   David Salom   Yamaha Spain   43,410 
 16   Vladimir Ivanov   Vector Racing Yamaha   49,548 
 17   Tatu Lausletho   Intermoto Czech Honda   55,786 
 18   David Checa   GMT 94 Yamaha   56,298 
 19   Chris Seaton   Electro Regenesis Yamaha   56,475 
 20   Gilles Boccolini   PMS Corse Kawasaki   1"03,456 
 21   Simone Sanna   Racing Team Parkalgar Honda   1"03,474 
 22   Judd Greedy   Sunstate Racing Honda   1"09,206 
 23   Yves Polzer   LBR Racing Ducati   1"14,588 
 24   Miguel Praia   Racing Team Parkalgar Honda   1"15,200 
 25   Jesco Günther   CRS Grand Prix Honda   1"16,974 
 26   Massimi Roccoli   Yamaha Team Italia   1"21,124 
 27   David Forner   Yamaha Spain   1"38,135 
 28   Gergo Talmacsi   Vector Racing Yamaha   1"38,201" 
 29   Nikola Milovanovic   Benjan Motoren Honda   1 ronde 
 30   Giaqnluca Vizziello   RG Team Yamaha   7 ronden N.F. 
 31   Matthieu Lagrive   Intermoto Czech Honda   7 ronden N.F. 
 32   Gianluca Nannelli   SC Caracchi Ducati   8 ronden N.F. 
 33   Chris Peris   Moto1 - Bikersdays Yamaha   12 ronden N.F. 
 34   Julien Enjolras   Tati Team Beaujolais Yamaha   13 ronden N.F. 
 35   Joan Lascorz   Glaner Motocard.com Honda   19 ronden N.F. 
 36   Davide Giugliano   Lightspeed Kawasaki Supp.   20 ronden N.F. 
 37   Javier Fores   HP Racing Honda   - 
 38   Vesa Kallio   Pioneer Hoegee Suzuki   - 

Tussenstand World Supersports na Australië:

 Pos. 
 Nat. 
 Coureur 
 Merk 
 Punten 
 1   TUR   K. Sofuoglu   Honda   45 
 2   FRA   F. Foret   Kawasaki   38 
 3   JAP   K. Fujiwara   Honda   27 
 4   AUS   K. Curtain   Yamaha   25 
 5   ESP   P. Riba   Kawasaki   21 
 6   DEN   R. Harms   Honda   19 
 7   AUS   B. Parkes   Yamaha   16 
 8   HOL   B. Veneman   Suzuki   15 
 9   FRA   S. Charpentier   Honda   13 
 10   ITA   L. Alfonsi   Honda   10 
 11   ITA   M. Roccoli   Yamaha   9 
 12   ITA   G. Nannelli   Ducati   8 
 13   FRA   Y. Tiberio   Honda   6 
 14   FIN   V. Kallio   Suzuki   6 
 15   AUS   C. Jones   Honda   6 
 16   ESP   J. Fores   Honda   5 
 17   FRA   G. Leblanc   Honda   4 
 18   FRA   S. Gimbert   Yamaha   3 
 19   ESP   D. Salom   Yamaha   3 
 20   ITA   G. Vizziello   Yamaha   1