Verslag SBK Brno
Verslag SBK Brno
Inhoudsopgave |
---|
Verslag SBK Brno |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Inleiding - trainingen
Het circuito automotodrom te Brno. |
Na een afwezigheid van enkele jaren - de laatste keer was in 1996 - was het SBK circus dit afgelopen weekend weer terug in Brno. Veel van de huidige SBK rijders hadden er nog nooit geraced - een aantal van de toprijders had er wel een test opzitten - Troy Corser wel. Hij wist in dat bewuste jaar beide races te winnen en werd wereldkampioen, op Ducati. Voor hem was het natuurlijk een prettig weerzien en bovendien kwam hij als leider in het kampioenschap. Zijn voorsprong op tweede man Chris vermeulen bedroeg voor deze race 73 punten, op derde man Laconi 92 punten en op teamgenoot - en vierde in het kampioenschap - Yukio Kagayama zelfs 106 punten.
Superbikes:
De trainingen werden op beide dagen verrassend aangevoerd door Chris Walker op de Kawasaki ZX10-R van het PSG-1 team. Jammer genoeg werd hij in de afsluitende kwalifikatie aangereden door Klaffi Honda rijder Max Neukirchner waardoor zijn eerste motor dusdanig beschadigd raakte dat hij de Superpole met de tweede motor moest rijden. In deze Superpole - die wederom tot het laatst toe spannend was! - wist hij die trainingsresultaten niet om te zetten in de snelste tijd want het was wederom Troy Corser die de Superpole voor zich opeiste, daarmee aangevend dat hij er klaar voor was. De Winston ten Kate Honda rijders Chris Vermeulen en Karl Muggeridge mochten van een vierde en vijfde plek vertrekken. Helemaal niet slecht en gedurende de trainingen was te merken dat de Honda"s het steeds betere gingen doen. Van het Klaffi Honda team deed Max Neukirchner het heel goed - hij heeft dan ook veel ervaring op deze baan - en plaatste zijn CBR op de derde plek. Teamgenoot Chili reed geen Superpole en realiseerde zo een zeventiende tijd. De tweede tijd van Xerox Ducati rijder James Toseland was goed te noemen, de negende tijd van teamgenoot Régis Laconi stelde teleur, zeker na zijn dubbel in Misano. Met een achtste tijd was Luis Cardoso de beste Yamaha coureur. Met David Checa op tien, Norrick Abe op elf en Andrew Pitt op dertien zten de Yamaha rijders dicht op elkaar, maar echt schitterend waren de resultaten nog steeds niet.
Supersport:
Deze werden twee dagen aangevoerd door de leider in het kampioenschap, Sébastien Charpentier. Zijn "teamgenoot voor één race" Craig Jones zat er met een zesde tijd op dag één heel goed bij, maar zakte op dag twee terug naar de dertiende tijd. Curtain, Fabrizio en Parkes maakten de eerste startrij compleet. Enigzins verrassend waren de plaatsen zes en zeven die werden ingenomen door respectievelijk Robbin Harms op de Stiggy Motorports Honda CBR en Javier Fores op de Alstare Corona Suzuki. De rijders van het Suzuki Nederland team presteerden redelijk met Barry Veneman op de veertiende plaats, Jarno jansen op de achtiende. Arie Vos trainde daar net achter op de negentiende plaats.