Verdere brandstof-reductie Ducati en BMW in WorldSBK
Vanaf dit jaar worden de motoren in het WK Superbike niet meer gebalanceerd op basis van toerental, maar op basis van de maximaal toegestane benzine-injectie. Aan het begin van het seizoen werd voor alle fabrikanten een grenswaarde van 47 kg/u met een maximale tolerantie van twee procent ingesteld.
Deze waarde wordt elke twee evenementen gecontroleerd en indien nodig aangepast, waar dat in het verleden elke drie evenementen was. Het algoritme hierachter is complex en bijna onbegrijpelijk voor buitenstaanders. Ten opzichte van voorheen is ook het algoritme aangepast, in het verleden telden de prestaties van alle coureurs mee, maar vanaf 2025 wordt alleen naar de best presterende coureur gekeken.
Voor Assen, de derde meeting van het seizoen, hebben Ducati en BMW al een reductie van 0,5 kg/u gekregen van de FIM. Dit volgde op drie overwinningen van Nicolò Bulega in Australië en eenzelfde triple van Toprak Razgatlioglu in Portimão. Deze vermindering had in het gunstigste geval weinig effect op de prestaties van de motoren, maar de Ducati-rijders klaagden over een agressievere gasrespons.
Na Cremona zag de FIM de noodzaak voor verdere actie. Op het Italiaanse circuit had Bulega gedomineerd met drie overwinningen, terwijl Razgatlioglu drie keer tweede was geworden. Daarvoor op Assen had Ducati vijf top drie resultaten behaald (van de negen), BMW slechts één. Het reglement voorziet in een verdere vermindering van 1,0 kg/u in de tweede van drie fasen.
Dat lijkt niet veel, maar de reductie van de hoeveelheid benzine heeft een exponentieel effect. Terwijl de eerste fase nauwelijks merkbaar was, zullen de coureurs nu wel een duidelijk effect merken. De mindere hoeveelheid benzine verhoogt ook de temperatuur in de verbrandingskamer, waardoor de kans op defecten toeneemt.