Zoeken

SBK training Valencia - laatste dag

SBK training Valencia - laatste dag

31 maart 2006
Inhoudsopgave
SBK training Valencia - laatste dag
Pagina 2
Pagina 3

Superbikes - Baylistico!

Gedurende de driedaagse test op het circuit van Valencia was Troy Bayliss de snelste, de allersnelste want hij verpulverde het onofficiële ronderecord en liet een schitterende 1"33.758 noteren! Daarmee is hij de eerste Superbike coureur die onder de 1"34 heeft gereden. Om nog maar eens een vergelijking te trekken met de MotoGP (.."t is niet eerlijk, maar wel leuk..): met deze tijd zou Troy Bayliss zich in de race van vorig jaar als zestiende hebben gekwalificeerd net achter..Valentino Rossi.

Bayliss verpletterde het ronderecord en gaf de rest het nakijken..

 Troy Bayliss:

Toen ik "s morgens wakker werd en zag dat de omstandigheden goed waren wist ik dat snelle tijden mogelijk waren. En ik reed heel snel een 1"34.7 toen ik voor het eerst naar buiten ging op racebanden. We probeerden nog wat zaken in de ochtend, monteerden toen een kwalificatieband en ik zette de tijd.

Het was sowieso een Ducati dag want met Ruben Xaus op de Sterilgarda Berik Ducati (1"34.659) en de teamgenoot van Bayliss, Lorenzo Lanzi (1"34.848) was het een één-twee-drie. Vooral de prestatie van Xaus is er één om even bij stil te staan want éénmaal naast zijn motor loopt de ongelukkige Spanjaard nog steeds met krukken! Troy Corser moest ruim een seconde toegeven op rivaal Bayliss en dat geeft te denken.

Xaus heeft zijn draai op de motor weer gevonden, nu nog lopen..

Direct achter Corser wist een andere Aussie, Steve Martin, met de Petronas FP1 een vijfde tijd te realiseren, ondanks een valpartij laat in de middag. Teamgenoot Craig Jones maakte gedurende de drie dagen behoorlijke vorderingen, maar hij sluit wel de lijst met een achtentwintigste tijd. Noriyuki Haga was één van de weinige rijders die zijn tijd uit de ochtend sessie in de middag verbeterde, ondanks verminderde grip, maar kwam daarmee niet verder dan een zesde tijd. Een zevende tijd was er voor Fonsi Nieto die daarmee de snelste Kawasaki rijder was met een 1"35.377. Daarmee liet hij zijn teamgenoten Chris Walker, twaalfde, en Régis Laconi, zeventiende, ruim achter zich.

Zeker voor Chris Walker, die op dag één nog de lijst heeft aangevoerd en op dag als vierde trainde, was dit een teleurstelling. De achtste tijd was er voor Andrew Pitt die verklaarde meer bezig te zijn geweest met een juiste afstelling te vinden voor de race in April dan een écht snelle ronde. Was Alex Barros op maandag nog in de top drie te vinden, na zijn val is hij niet meer de "oude" en snelste Honda rijder was nu de jonge Italiaan Michel Fabrizio van het D.F.X.Treme team. Normaal gesproken zou je verwachten dat de Winston Honda Ten Kate mannen voorin zouden zitten, maar die hadden het moeilijk.

James Toseland wist niet verder te komen dan een zestiende tijd en dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de val in de ochtend sessie. Minder fortuinlijk verging het teamgenoot Karl Muggeridge. Hij ging er hard af en door doctor Corbascio werd een breuk aan de D12, ruggenwervel, en de L2, tweede lumbar, (dat zijn dus twee vertebra"s, en nee.. het gaat hier niet over laarzen..) geconstateerd. Karl zal zeker veertig dagen geen motor kunnen rijden, laat staan racen. Hij zal een korset aangemeten krijgen die het hele gebied zal ondersteunen, wat inhoudt dat Karl Muggeridge er in Valencia op 23 April niet bij zal zijn.

Een evaluatie zal zelfs moeten uitwijzen of Monza wel haalbaar is. Of en wie zijn vervanger zal zijn is op het moment van schrijven nog niet bekend. Opmerkelijk is ook de vijftiende tijd van Vittorio Ianuzzo op de Celani Suzuki, een vrij klein team uit Italië voortkomend uit de Superstock 1000. Tegenvallend waren de prestaties van Chili en Neukirchner. Voor hen is te hopen dat die beter zullen zijn op de wedstrijddag. Een volgende test wordt gehouden op het circuit "Santa Monica" van Misano op 12 & 13 april.

Tijden SBK-training Valencia - woensdag:

 Pos. 
 Rijder 
 Merk/Team 
 Tijd 
 1   Bayliss T.   Ducati Xerox.   1"33.758 
 2   Xaus R.   Sterilgarda - Berik.   1"34.659 
 3   Lanzi L.   Ducati Xerox.   1"34.848 
 4   Corser T.   Alstare Suzuki Corona Extra.   1"34.933 
 5   Martin S.   Foggy Petronas Racing.   1"35.178 
 6   Haga N.   Yamaha Motor Italia   1"35.295 
 7   Nieto F.   PSG-1 Kawasaki Corse 2.   1"35.377 
 8   Pitt A.   Yamaha Motor Italia   1"35.423 
 9   Fabrizio M.   D.F.X. Treme.   1"35.437 
 10   Kagayama Y.   Alstare Suzuki Corona Extra.   1"35.538 
 11   Barros A.   Klaffi Honda.   1"35.663 
 12   Walker C.   PSG-1 Kawasaki Corse    1"35.758 
 13   Foret F.   Alstare Eng. Corona Extra.   1"35.771 
 14   Borciani M.   Sterilgarda - Berik.   1"35.834 
 15   Iannuzzo V.   Celani Team Suzuki Italia.   1"35.873