IOMTT 2026: meer rust, meer flexibiliteit en nieuw raceschema
Na de introductie van het vernieuwde format in 2023 en een recordopkomst van ruim 51.000 bezoekers in 2025 – het hoogste aantal in meer dan 15 jaar – kiest de organisatie opnieuw voor verfijning. De lessen van de afgelopen edities, gecombineerd met feedback uit de paddock, hebben geleid tot een strakker en toekomstbestendiger schema.
Drie rustdagen in plaats van twee
De grootste wijziging: de kwalificatieweek krijgt er een extra rustdag bij. Donderdag wordt nu een dag zonder actie, zodat rijders, marshals en vrijwilligers even kunnen opladen na drie intensieve dagen op de Mountain Course. Ook wordt het aantal trainingen en kwalificatiesessies uitgebreid van zes naar zeven, met een extra dagtraining op woensdag. Daarmee wordt de lijn doorgezet om minder afhankelijk te zijn van avondsessies.
Flexibiliteit bij slecht weer
Ook aan de onvoorspelbaarheid van het eilandweer is gedacht. Er komen meer ‘noodslots’ in het schema om bij regen of vertragingen flexibel te kunnen schuiven, zonder dat er extra wegafsluitingen nodig zijn.
Nieuwe volgorde in het raceprogramma
In raceweek zelf verandert de indeling: de Superstock-race wordt voortaan gekoppeld aan de Sidecar-races, terwijl de Supersport naast de Supertwin-klasse wordt verreden. Die laatste heet voortaan Sportbike TT – met twee races: Sportbike TT Race 1 en 2. Hiermee sluit de TT aan bij de internationale ontwikkelingen, waar de Sportbike-regels inmiddels breed zijn ingevoerd. Zowel de huidige Supertwins als Sportbike-machines zijn startgerechtigd.
De Supersport blijft vasthouden aan de internationale Next Generation-regels.
Quotes uit de organisatie
Clerk of the Course Gary Thompson benadrukt dat het welzijn van alle betrokkenen centraal staat:
“Met de extra rustdag en meer noodopties vergroten we de flexibiliteit van het evenement aanzienlijk. Het geeft ons meer zekerheid in lastige omstandigheden en houdt de impact voor het publiek zo klein mogelijk.”
Paul Phillips, hoofd motorsport bij de TT, vult aan:
“Deze verfijningen passen in onze langetermijnstrategie om een duurzaam evenement van wereldklasse neer te zetten. We willen de TT niet alleen vandaag laten schitteren, maar ook veiligstellen voor de komende generaties.”
En verder…
De zondag na de Senior TT blijft ook in 2026 als reservedag beschikbaar. Het complete dag-tot-dagprogramma is al uitgewerkt, de exacte tijden volgen later dit jaar zodra de overheid de wegafsluitingen officieel goedkeurt.
Tot slot zijn ook alvast de voorlopige data voor de komende jaren vrijgegeven, zodat fans en teams ruim op tijd hun reis kunnen plannen:
- TT 2027: maandag 31 mei – zaterdag 12 juni
- TT 2028: maandag 29 mei – zaterdag 10 juni