Yamaha bevestigt overstap naar V4-motor voor MotoGP-seizoen 2026

De beslissing lag al langer in de lijn der verwachting, maar de aankondiging in Valencia, vlak na de seizoensfinale, geeft het definitieve startschot voor een nieuw hoofdstuk in Yamaha’s MotoGP-project. De V4-motor zal al komende dinsdag tijdens de traditionele post-season test zijn debuut maken onder alle Yamaha-coureurs.
Einde van een tijdperk
De vier-in-lijn is decennialang een hoeksteen geweest van Yamaha’s race-identiteit. De motorconfiguratie hielp grootheden als Valentino Rossi, Jorge Lorenzo en Fabio Quartararo aan wereldtitels en leverde een indrukwekkende erelijst op.
Sinds de introductie in de MotoGP-era stond de vier-in-lijn aan de start van 429 Grands Prix, behaalde 125 overwinningen, meer dan 350 podiums en droeg bij aan 8 rijders-, 7 team- en 5 constructeurstitels. Vijf keer leverde dat Yamaha zelfs de prestigieuze MotoGP Triple Crown op.
De MotoGP van vandaag vraagt echter om andere eigenschappen dan in de jaren waarin de Yamaha excelleerde met zijn souplesse, stabiliteit en vloeiende vermogenafgifte. De recente evolutie in banden, aerodynamica én acceleratie-dominantie van de concurrentie heeft Yamaha ertoe gebracht het technische roer om te gooien.
Versnellen naar de toekomst
De nieuwe V4 moet Yamaha voorzien van precies die kwaliteiten die het in de huidige generatie MotoGP-machines dreigde te kort te komen: krachtigere acceleratie, meer stabiliteit in remzones en betere compatibiliteit met de aerodynamische pakketten die het moderne racen bepalen. Dat Yamaha de ontwikkeling in minder dan een seizoen kon versnellen, benadrukt de urgentie én de ambitie binnen het project.
Takahiro Sumi, General Manager van Yamaha’s Motor Sports Development Division, spreekt van een “nieuw hoofdstuk” dat de typische Yamaha-filosofie combineert met de eisen van de hedendaagse MotoGP:
De M1 wordt opnieuw uitgevonden
De wildcards van testrijder Augusto Fernández en de speeddate tijdens de MotoGP test in Misano eerder dit seizoen daargelaten rijdt Yamaha dinsdag op het Circuit Ricardo Tormo voor het eerst met de V4-aangedreven M1. Daarmee eindigt het tijdperk van een van de meest iconische motorconfiguraties in de sport, en begint een nieuwe fase waarin Yamaha zichzelf opnieuw wil uitvinden.
Voor de fans is het niet alleen een technisch keerpunt, maar ook een emotioneel moment: het afscheid van een motorblok dat een generatie kampioenen heeft voortgebracht — en de belofte dat de V4 misschien wel de sleutel wordt tot Yamaha’s terugkeer aan de top.
