Werkzaamheden Balatoncircuit Hongarije liggen op schema
We moeten je eerlijk bekennen dat ook wij er lange tijd niet van overtuigd zijn geweest dat het Balaton Park Circuit op tijd klaar zal zijn voor de première van het WorldSBK event het weekend van 25-27 juli en de MotoGP van 22-24 augustus. Na in het verleden al meermaals te zijn uitgesteld leek het afgelopen jaar dan eindelijk te gebeuren, maak ook dat event moest worden geschrapt omdat het circuit niet de benodigde homologatie kreeg van de FIM.
De vooruitzichten zijn nu echter beter dan dat ze ooit zijn geweest. De aanpassingen die aan de lay-out van het circuit moesten worden gedaan zijn recent afgerond, beelden hiervan heeft het circuit deze week online gezet. “De definitieve lay-out van 4,075 km met 17 bochten (10 rechtse, 7 linkse) wordt momenteel afgerond, waarbij de belangrijkste veranderingen worden aangebracht in de middelste en laatste sectoren”, aldus SBK-promotor Dorna.
“Eind juni vindt er een voorbereidingsevenement plaats om alle circuit- en medische procedures door te nemen met FIM- en WorldSBK-functionarissen. Het rennerskwartier en de faciliteiten voor de fans - waaronder het medisch centrum, de tv-ruimte, het mediacentrum en de tribunes - zullen ook worden voltooid. De nieuwe locatie bij het Balatonmeer is bijna klaar om races van wereldklasse te verwelkomen - en jou!”
Hongaarse fans hebben lang moeten wachten op de terugkeer van het WK Superbike: tussen 1988 en 1990 was de Hungaroring, ten noordoosten van Boedapest, de locatie, waarna Brno in Tsjechië het dichtstbijzijnde circuit was. Vier van de zes races op de Hungaroring werden gewonnen door Fred Merkel op Honda, één door Adrian Morillas voor Kawasaki en één door Raymond Roche voor Ducati.
In 75 jaar Grand Prix geschiedenis heeft de Hongaarse GP slechts tweemaal op de kalender gestaan, in 1990 en 1992, eveneens op de Hungaroring. De eerste Grand Prix, die door Mick Doohan werd gewonnen, was er al discussie over de veiligheid van het circuit. Na een jaar afwezigheid stond het event weer op de kalender nadat de IRTA en Bernie Ecclestone meer invloed hadden gekregen, maar na de door Eddie Lawson gewonnen 1992-editie werd het event definitief van de kalender geschrapt.
Al in 2008 waren er plannen om Hongarije weer op de Grand Prix kalender te zetten, nu op een nog nieuw te bouwen Balatonring gelegen aan het Balatonmeer. Het eerste event stond voor 20 september 2009 gepland, met Dorna was een 5-jarig contract getekend. De bouw van het circuit begon in november 2008, maar als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis kwam het niet van de grond.
Op de middellange termijn zullen de races in het toeristische bolwerk van het Balatonmeer niet langer plaatsvinden in het hoogseizoen, wanneer er toch al genoeg gasten op bezoek zijn, maar in het laagseizoen om extra omzet te genereren voor de vele hotels, campings en restaurants.