Zoeken

Puig: Honda wil nieuwe mensen aan boord MotoGP project

30 juli 2025
Honda MotoGP-teambaas Alberto Puig zegt dat het team van plan is om nieuwe mensen aan te trekken om technisch directeur Romano Albesiano te helpen bij de ontwikkeling van de motorfietsen.

Sinds Marc Marquez in 2023 besloot om vroegtijdig bij Honda weg te gaan is Big Red door een ontzettend diep dal gegaan. Of eigenlijk al daarvoor, sinds de rentree van Marquez na zijn herstel dat ruim een jaar had geduurd en waarin hij 4 operaties was ondergaan. 

Honda had de boot voor wat de nieuw ontwikkelingen in de MotoGP, aerodynamica en rijhoogtesystemen, volledig gemist, de RC213V niet meer competitief. In 2021 schreef hij nog 3 races op naam, maar het 2022 seizoen stond hij nog slechts eenmaal op het podium in Australië. 

Het 2023 seizoen won hij de inaugurale Sprintrace, die dat jaar was geïntroduceerd, maar veroorzaakte in de Grand Prix bij de start in bocht 3 een crash waarbij hij zelf geblesseerd raakte en daardoor 3 wedstrijden moest missen. 

Daarna ging het alleen maar minder, met als dieptepunt de Grand Prix op de Sachsenring, zijn Sachsenring, waar hij na 5 crashes besloot dat het mooi was geweest en zich terugtrok voor de race. Marquez besloot om zijn lucratieve contract met Honda in te ruilen voor een deal met Gresini, om voor zichzelf uit te zoeken of hij het nog in zich had om in het nieuwe MotoGP tijdperk competitief te zijn of niet. 

Na elf seizoenen kwam er een eind aan de meest succesvolle combinatie in de MotoGP. Valentino Rossi's halfbroer Luca Marini had de ondankbare eer om in het Repsol Honda Team, dat afgelopen jaar na meer dan 30 jaar zich als hoofdsponsor terugtrok bij HRC, de plek van Marquez in te nemen. 

Het 2024 seizoen was voor Honda en het Repsol Honda Team een absoluut dieptepunt, laatste bij de constructeurs met slechts 75 punten en laatste bij de teams met slechts 35 punten. Het LCR Honda satellietteam werd voorlaatste bij de teams met 86 punten.

Om het tij te keren bracht de Japanse fabrikant eind vorig jaar een grote verandering aan in zijn technische structuur toen het Romano Albesiano van Aprilia contracteerde als technisch directeur. Het idee hierachter was om een frisse Europese kijk op de ontwikkeling van motorfietsen te introduceren om Honda te helpen. De val in de MotoGP werd deels toegeschreven aan de voorzichtige Japanse aanpak.

De komst van Albesiano heeft een positief effect gehad, Honda heeft tot nu toe een veel beter seizoen gehad. Weliswaar nog niet zozeer met het officiële fabrieksteam, maar met Johann Zarco die zijn eerste race in twee jaar won tijdens de Grand Prix van Frankrijk en daarna een podiumplaats behaalde tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië.

De groei en potentie van Honda was zelfs zo groot dat Big Red ineens het middelpunt werd van een contractgeschil tussen Jorge Martin en Aprilia. Martin wilde zich beroepen op een clausule in het contract, maar Aprilia speelde het hard en waarschuwde Honda geen contractbesprekingen te doen met een coureur die nog onder contract was.

Naast Albesiano zou Honda ook Kurt Trieb, hoofd van KTM-motoren en de ingenieur die verantwoordelijk is voor de bouw van de snelste motor ooit in de MotoGP, hebben gecontracteerd.
En daar blijft het niet bij. Teammanager Alberto Puig zegt dat Honda er alles aan zal doen om weer op het hoogste niveau terug te keren.

“We gaan op ons eigen tempo en we zijn nog niet waar we zouden willen zijn, maar dat betekent niet dat we stoppen”, aldus Alberto Puig. "We nemen onze tijd, maar Honda is een bedrijf dat, als je een doel stelt, dat doel normaal gesproken ook bereikt.

"Wat Romano betreft: natuurlijk is Romano dit jaar gekomen. Het is niet gemakkelijk voor iemand om bij een bedrijf als Honda te komen en binnen vijf of tien minuten dingen te veranderen. Het zal dus tijd kosten om alles klaar te krijgen.

"Maar we doen veel moeite, niet alleen in Japan, maar ook in Europa, om een nieuw centrum voor ontwikkeling en voertuigdynamica op te zetten. En we doen veel dingen. Romano zal niet alleen zijn en we zijn zelfs van plan om nieuwe mensen aan boord te halen.

"Dus ik denk dat het een combinatie is van de mensen die nu naar Honda komen plus de hoofdfabriek en de belangrijkste ingenieurs in Japan die de verandering zullen doorvoeren. Dit is oorspronkelijk het plan dat we in gedachten hebben.”