MV Agusta overweegt deelname MotoGP in 2027
Er wordt al jarenlang gesuggereerd dat MV Agusta zijn comeback gaat maken in de MotoGP, maar waar dat lange tijd de wens de vader van de gedachte was geweest werd het plan een stuk concreter nadat KTM CEO Stefan Pierer zijn pijlen op MV was gaan richten.
Op 16 november 2022 maakte KTM AG, een dochteronderneming van Pierer Mobility AG, bekend dat het 25,1% van het in Varese gevestigde MV Agusta Motor S.p.A. had overgenomen via een kapitaalverhoging van €30 miljoen. In het voorjaar van 2024 werd het aandeel naar 50,1% uitgebreid en hadden de Oostenrijkers een meerderheidsbelang.
Vanaf het begin had Pierer geopperd dat MV Agusta in 2027, het jaar dat het nieuwe technisch reglement van kracht zal zijn, met 850cc motoren, minder aerodynamica en een verbod op de rijhoogtesystemen, zou gaan deelnemen aan de MotoGP. KTM raakte echter in de financiële problemen, waardoor nog geen half jaar na de overname de aandelen weer aan de Sardarov familie werden terugverkocht.
De overname wordt deze week afgerond. Voormalig MV Agusta CEO Hubert Trunkenpolz, die in de herfst van 2024 met pensioen ging na 20 jaar als lid van de Raad van Bestuur van KTM, had op maandag een ontmoeting op het hoofdkantoor van MV Agusta, gelegen aan het meer van Varese in Schiranna, met Luca Martin, zijn opvolger als CEO. Trunkenpolz zal voortaan voorzitter zijn van de Raad van Commissarissen van MV Agusta Motor.
Volgens GPOne.com heeft MV Agusta nieuwe, vrij concrete plannen voor de MotoGP. De Italiaanse motorsport website schrijft dat Hubert Trunkenpolz (de eerste letter van zijn achternaam is onderdeel van het merk KTM) over drie weken naar de Duitse GP afreist, waar hij zal onderhandelen met Dorna CEO Carmelo Ezpeleta en ook contact zal leggen met potentiële partners voor het MV sportprogramma.
Het Italiaanse merk won in de jaren 1950, 1960 en 1970 in totaal 36 wereldtitels, waarvan 13 met Giacomo Agostini. De laatste GP-overwinning voor MV werd gevierd door de 'Ago nazionale' op de Nürburgring in 1976 in de 500-klasse, aan het eind van het jaar kondigde MV Agusta aan zich terug te trekken uit de motorsport. Toen in 1980 de laatste MV werd verkocht leek het doek te zijn gevallen voor de roemruchte Italiaanse fabrikant.
Maar dat gebeurde niet, dankzij de vastberadenheid van de Castiglioni familie, die alles op alles zetten om MV een nieuw leven in te blazen en daar wonderwel in slaagden. In 1997 werd op de EICMA in Milaan de F4 750 gepresenteerd, welke in 1999 in productie ging. De F5 750 Serie Oro, gelimiteerd in een oplage van 300 stuks, was voor de start van productie al compleet uitverkocht.
In 2013 keerde MV Agusta terug naar de motorsport, niet naar de Grand Prix maar naar het WorldSBK kampioenschap voor productiemotoren. In 2013 maakten de Italianen hun debuut in het World Supersport met de F3 675, een jaar later maakte het merk zijn opwachting in het World Superbike met de F4 1000.
Bij de Superbikes bleven successen echter uit en trok MV zich na 5 jaar weer terug, in het World Supersport is MV Agusta Reparto Corse, sinds 2022 rijdend met de F3 800 RR, echter nog steeds actief. Met 5 podiums, waarvan 2 overwinningen, ligt Bo Bendsneyder momenteel op de derde plaats.
In een interview met GPOne.com doet Trunkenpolz zijn plannen uit de doeken. "We moeten begrijpen hoe de technische regels van de MotoGP eruit zullen zien voor MV Agusta wanneer Liberty Media binnenkomt," legde de ambitieuze Trunkenpolz uit. "Hopelijk zijn de regels in lijn met de Formule 1, waar een team als McLaren competitieve motoren kan huren van Mercedes en kan winnen."
Trunkenpolz zegt dat MV Agusta niet de financiële middelen heeft om zelf een 850cc viercilinder te ontwikkelen voor de MotoGP. Het zou volgens hem daarom logisch zijn voor fabrikanten en teams om motoren te delen, zoals dat in de Formule 1 wordt gedaan.
Trunkenpolz kent een soortgelijk concept van de Pierer Group, toen het onlangs overgenomen merk GASGAS in 2023 en 2024 deelnam aan het MotoGP wereldkampioenschap als het Red Bull GASGAS Factory Team, maar met KTM RC16 machines aan de start kwam.
"We kunnen het chassis laten maken door een bedrijf als Kalex", onthult Trunkenpolz. "Als een dergelijk project zou worden toegestaan in de MotoGP, zou het een optie zijn voor MV om terug te keren naar de koningsklasse." En MV Agusta's nieuwe CEO, Luca Martin, voegt toe: "We hebben ook het MV Agusta Style Centre verplaatst van San Marino naar Schiranna."
Als MV's plannen voor het nieuwe 850cc MotoGP-tijdperk niet kunnen worden gerealiseerd, zal de Italiaanse fabrikant niet deelnemen aan secundaire competities.
"MV Agusta is opgegroeid in het 500-wereldkampioenschap, dus deelname aan series als Moto2, Superbike of Supersport is uitgesloten," verzekert Trunkenpolz. "Deze series passen niet bij het merk. MV heeft de wereldwijde concurrentie in de meest prestigieuze categorie van de motorracerij met eersteklas technologie veroverd.
We willen dit erfgoed behouden, dus deelnemen aan andere series heeft geen zin. Zelfs series als het Supersport World Championship kosten veel, maar het rendement is zeer beperkt. CEO Luca Martin is het daarmee eens: "Of we doen MotoGP of niets."
Trunkenpolz en Luca Martin zijn zich ervan bewust dat het MotoGP wereldkampioenschap jaarlijkse budgetten van minstens 30 miljoen vereist. Maar de waarde van twee zitjes in de MotoGP zal blijven groeien onder Liberty Media en de teambijdragen zullen ook toenemen. Daarnaast hebben enkele bekende sponsors in Italië interesse getoond in een samenwerking met MV Agusta in de MotoGP.
Trunkenpolz zegt tegenover GPOne.com dat potentiële sponsors zich al hebben gemeld en hebben toegezegd aan boord te komen als ze besluiten deel te nemen, maar zegt ook realistisch te zijn en te weten dat het ontwikkelen en bouwen van onze MotoGP-motor voor de jaren 2027 tot 2031 een illusie is.
"We hebben er vertrouwen in dat we een partner kunnen vinden voor het chassis en een professionele structuur kunnen bouwen. Maar we hebben 850 cc motoren van een andere fabrikant nodig", zegt Trunkenpolz. CEO Luca Martin zegt dat MV zich uiteraard primair moet richten op de winstgevendheid van de kernactiviteit, de verkoop van motorfietsen, maar dat met een verstandig concept de droom om in 2027 terug te keren naar de MotoGP werkelijkheid kan worden.