MotoGP Valencia: eerste back-to-back Bezzecchi, eerste 1-2 Aprilia sinds Barcelona 2023

Bezzecchi voltooit de perfecte seizoensfinish
De slotrace van 2025 werd een bevestiging van wat de afgelopen weken al duidelijk was geworden: Aprilia zit midden in een vormpiek van historisch niveau. Marco Bezzecchi, al dominant in Portimão, nam in Valencia opnieuw vanaf pole direct de controle over de race. De Italiaan schoot voortreffelijk weg, pakte de holeshot en zou de leiding geen moment meer afstaan – al had hij er ditmaal een bijzonder taaie tegenstander voor nodig om scherp te blijven tot aan de vlag.
Die tegenstander was zijn merkgenoot Raul Fernandez. De Trackhouse-rijder, een maand geleden nog winnaar in Australië, had Portugal moeten missen vanwege een blessure na een crash, maar keerde in Valencia terug met een vorm die niemand had zien aankomen. Vanaf de eerste ronde maakte hij duidelijk dat Bezzecchi dit keer niet zomaar zou kunnen wegrijden.
Maar voordat het gevecht om de overwinning kon beginnen, was er eerst chaos op de startgrid. Franco Morbidelli knalde – volledig onoplettend – achterop de Honda van wildcard Aleix Espargaro. De Honda-testrijder kon gelukkig alsnog starten, al miste er zichtbaar carbon van zijn machine, maar Morbidelli moest zijn Ducati direct van de grid halen. Hij probeerde het nog enkele ronden op zijn tweede motor, maar trok zich vervolgens terug met een gebroken hand. Het bleek het eerste drama van de middag, maar zeker niet het laatste.
Start: Bezzecchi weg, Alex Marquez haakt aan – maar niet voor lang
Toen de lichten doofden, was Bezzecchi scherp als altijd. Alex Marquez, zaterdag nog dominant in de Sprint, sloot keurig aan en probeerde in de openingsfase druk te zetten. Even leek hij in staat te zijn de pace van Bezzecchi te volgen, maar al snel werd duidelijk dat de Gresini-rijder zijn sprintrythme niet kon doortrekken naar de 27 ronden van de Grand Prix. Net als in eerdere races had de Spanjaard moeite met de bandenslijtage en het tempo over de lange afstand.
Dat bood ruimte voor Raul Fernandez, die al in de openingsronden naar voren stormde en in ronde drie Di Giannantonio verschalkte voor de derde plaats. De Trackhouse-Aprilia had zichtbaar meer vertrouwen en meer grip dan op zaterdag. Vanaf ronde elf was het moment daar: Fernandez passeerde Alex Marquez in Turn 6 en zette onmiddellijk de jacht in op Bezzecchi.
Bezzecchi onder druk – maar foutloos
Wat volgde was een zenuwslopende slijtageslag tussen de twee Aprilia’s. Fernandez verkleinde het gat ronde na ronde en kwam drie ronden voor het einde tot op vier tienden van Bezzecchi. Maar ondanks de toenemende druk bleef de fabrieksrijder koel, constant en meedogenloos precies. Met een marge van 0,686 seconde pakte hij zijn derde overwinning van het seizoen – én leverde hij Aprilia hun eerste back-to-back GP-zeges ooit.
Di Giannantonio redt Ducati’s eer
Daarachter speelde zich een strijd af met grote statistische implicaties. Voor het eerst sinds de Britse Grand Prix van 2021 dreigde Ducati buiten het podium te vallen in een Grand Prix. Pedro Acosta en Fabio Di Giannantonio vochten een onderling duel uit waarbij beide rijders ook voorbij de wegzakkende Alex Marquez gingen. Pas in de voorlaatste ronde wist Di Giannantonio Acosta definitief te verschalken en zo de derde plaats veilig te stellen – en daarmee Ducati’s indrukwekkende podiumreeks te redden.
Voor Marquez eindigde de race teleurstellend: niet alleen verloor de vicewereldkampioen het podium, hij werd in de slotronde ook nog gepasseerd door teamgenoot Fermin Aldeguer, die vijfde werd en hem terugzette naar P6.
Honda redt zichzelf – en verliest tegelijkertijd
Honda had op papier al een rampweekend achter de rug, maar kreeg onverwacht één lichtpunt: Luca Marini’s zevende plaats was precies wat het merk nodig had om de gevreesde Group-D concessiestatus te ontlopen voor 2026. Achter hem volgden Binder, Miller en Bastianini in de top tien.
Veel slechter verging het Ducati-kopstuk Pecco Bagnaia. Zijn race duurde slechts enkele bochten: Johann Zarco raakte hem bij Turn 5 en kegelde hem uit de wedstrijd. Bagnaia, die al een miserabel seizoen achter de rug had, eindigt het jaar als vijfde in de stand.
Jorge Martin, terug op de Aprilia maar nog altijd gehavend, reed halverwege de pits in om zijn lichaam te sparen voor de test van dinsdag.
Achterhoedeverstoring, straffen en uitvallers
Het achterveld was een tombola van incidenten. Zarco moest een long-lap nemen voor zijn botsing met Bagnaia en finishte als twaalfde. Joan Mir, gestraft voor zijn Sprint-crash op Marini, kwam niet verder dan P13. Maverick Viñales en Martin gaven op, Aleix Espargaro parkeerde laat in de pits, Quartararo crashte uit de punten, en Ai Ogura schoof al in ronde zeven onderuit.
een waarschuwing voor Bologna
Aprilia sluit 2025 af met drie zeges in vier races, een dubbelzege in de seizoensfinale en een rijder in bloedvorm. Bezzecchi is doorgegroeid naar absolute titelfavorietstatus voor 2026, Fernandez toont kampioensmateriaal zodra hij fit is, en Trackhouse is een fabrieksteam in alles behalve naam.
Ducati blijft een macht, maar het patroon is duidelijk: de marge is verdwenen. En als de geschiedenis één ding leert, is het dat zulke signalen nooit genegeerd mogen worden in Bologna. Aprilia klopt aan de deur – en ze klopt hard.
MotoGP Valencia, uitslag race:
| Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
| 1 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 27 ronden |
| 2 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +0.686 |
| 3 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +3.765 |
| 4 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +4.749 |
| 5 | Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +8.048 |
| 6 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +8.166 |
| 7 | Luca Marini | ITA | Honda HRC Castrol | Honda | +12.644 |
| 8 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +14.582 |
| 9 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +15.497 |
| 10 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +17.460 |
| 11 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +19.304 |
| 12 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | +21.286 |
| 13 | Joan Mir | ESP | Honda HRC Castrol | Honda | +22.079 |
| 14 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +23.255 |
| 15 | Nicolo Bulega | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +26.144 |
| 16 | Augusto Fernandez | ESP | Yamaha Factory Racing Team | Yamaha | +36.854 |
| 17 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | +39.136 |
| DNF | |||||
| Aleix Espargaro | ESP | Honda HRC Test Team | Honda | +2 ronden | |
| Maverick Vinales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +4 ronden | |
| Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +4 ronden | |
| Jorge Martin | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +12 ronden | |
| Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +21 ronden | |
| Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +26 ronden | |
| Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 0 ronden |
Eindstand:
| Rijder | Team | Merk | Punten | ||
| 1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 545 |
| 2 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 467 |
| 3 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 353 |
| 4 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 307 |
| 5 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 288 |