Zoeken

MotoGP test - Sepang

Pagina 3

26 januari 2008
Inhoudsopgave
MotoGP test - Sepang
Pagina 2
Pagina 3

Na drie dagen moeten de appels wel een beetje zuur zijn geweest voor Randy de Puniet, want het was de 'oud' MotoGP wereldkampioen Nicky Hayden die uiteindelijk de snelste tijd realiseerde op het Maleisische circuit van Sepang. Hayden klokte een 2' 00.236 waarmee hij drie tienden sneller was dan alle andere MotoGP coureurs. Ook was hij bijna twee seconden sneller was dan zijn vorige beste tijd op dit circuit. De Amerikaanse Repsol Honda coureur reed op deze laatste dag een racesimulatie alsmede enkele ronden op kwalificatiebanden, 77 ronden in totaal. De Repsol Honda coureur reed, nadat hij eerder verklaarde met het 'pneumatische blok' verder te willen gaan, overwegend met het conventionele blok.Op racebanden wist Hayden een 2' 01.6 te rijden (pole van Dani Pedrosa - 2007: 2' 01.877) en ook was hij behoorlijk sneller dan het ronderecord (2' 02.108) van Casey Stoner.

Sepang-Hayden.jpg

 Na de val van Pedrosa kreeg Hayden veel werk op zijn nek maar was na drie dagen wel de snelste!

Nicky Hayden:

Het ging donderdag beter dan de dagen daarvoor en we hebben dan ook een positief gevoel, ik voel dat ik er beter bij zit. We hebben nog even met het 'pneumatische blok' gereden maar hebben ons geconcentreerd op het 'normale' blok en het rijwielgedeelte van dit seizoen, waarbij we vooral werkten aan een basisafstelling. Eén van mijn zwakke punten op deze baan is dat ik soms wat moeite heb als het warmer wordt. Daarom heb ik op het heetst van de dag met een aantal banden gereden om dat te verbeteren. We hadden nog niet veel (Michelin) banden getest en we wilden een lange run maken. Die was goed, misschien was het wel het beste van de hele week!

Nu gaan we naar Phillip Island en dat is weer een heel ander circuit vergeleken met Sepang met zijn lange bochten, een aantal hoge snelheid gedeelten en veel richtingsveranderingen. Het belangrijkste dáár zijn de banden, het zal dus belangrijk zijn om daar meer met Michelin te gaan werken. We zullen daar ook verder gaan met het blok met pneumatische kleppen. Ik denk dat het een mooi seizoen gaat worden, er zijn heel wat snelle coureurs en er zijn veel gemotiveerde rijders. Het is een spannende tijd, iedereen begint vanaf scrap.

Net als op woensdag was ook op de laatste dag Jorge Lorenzo, de jongste MotoGP deelnemer, andermaal indrukwekkend bezig De pas 20-jarige Spanjaard probeerde woensdag het nieuwe 'pneumatische blok' en donderdag reed hij zijn langste run ermee en kwam onder de 2' 01. Hij was zelfs sneller dan teamgenoot Valentino Rossi en was de snelste Yamaha coureur. Tijdens zijn racesimulatie ging Lorenzo weliswaar onderuit maar verder was het een prima dag voor het hele team.

Jorge Lorenzo:

Het was weer een positieve dag voor mij, het waren eigenlijk drie overwegend positieve dagen. Ik ben tevreden over wat we bereikt hebben. Op drie kwart van de racesimulatie ging ik helaas onderuit, ik zat iets naast de lijn en toen ik accelereerde verloor ik de controle over de machine. Daarvoor had ik een redelijk tempo en gelukkig hadden we al aardig wat data verzameld voordat het gebeurde. Op het einde probeerde ik een kwalificatieband en dat ging goed, ik wist mijn rondetijd aanzienlijk te verbeteren. Ik ben dan ook erg blij met de werkzaamheden van het team, nu is het wachten op de volgende test zodat we weer door kunnen gaan.

Het Kawasaki Racing Team verbaasde iedereen door op deze tweede dag met een ZX-RR voorzien van een 'screamer' blok de baan op te gaan. Testcoureur Tamakai Serizawa mocht als eerste deze versie, die gedurende de 'testban' in het geheim werd ontwikkeld, de sporen geven. Toen Serizawa langs de pitmuur knalde trok hij een ieders aandacht omdat deze screamer een duidelijk ander, scherper, geluid produceert. Ook John Hopkins en Anthony West stonden aan de pitmuur om hun collega voorbij te zien stuiven op deze versie van hun ZX-RR waarbij een gelijkmatiger ontstekingsvolgorde, en daarbij behorende vloeiender afgegeven vermogensafgifte, wordt gehanteerd. Ook Olivier Jacque reed in de middag nog even met deze nieuwe ZX-RR, maar vooralsnog is het niet zeker dat de beide vaste coureurs Hopkins en West al snel met deze machine races zullen gaan rijden.

Sepang-West.jpg

Kan 'Ant' West in 2008 met 'Hopper' als teamgenoot beter presteren? Vooralsnog niet.

Ook voor het Rizla Suzuki MotoGP team kwam de test tot een goed eind. Alles wat getest moest worden is getest en zullen een goede indicatie geven welke richting men op moet gaan in de volgende testen. Onder zware omstandigheden, vooral de 'klamme' warmte, testten Chris Vermeulen en nieuweling Loris Capirossi de nieuwste versie van de GSV-R met de laatste specificaties. Ook de Suzuki mannen reden een racesimulatie om maar zoveel mogelijk data te verzamelen voor de aanwezige fabrieks techneuten.

De Australiër Vermeulen reed uiteindelijk de negende tijd en die tijd werd gereden op het heetst van de dag, zo'n 35 graden! Dat geeft het team goede informatie want dat zal ook het geval zijn tijdens de race later dit jaar. Teamgenoot Capirossi kwam tot een tiende tijd, echter laten we de tijden op kwalificatiebanden even buiten beschouwing dan zouden zij als vierde en vijfde op de tijdlijst hebben gestaan. Het Rizla Suzuki MotoGP team gaat nu door naar Phillip Island, Australië.

Chris Vermeulen:

Na al het intensieve testwerk was het goed om een racesimulatie te doen op de nieuwe GSV-R. Het was écht zwaar op het heets van de dag, maar wat zo mooi was, ik reed mijn snelste rondetijd ooit hier op Sepang. Het toont dus aan dat de betrouwbaarheid en duurzaamheid op hetzelfde niveau staan als van de vorige machine. Bridgestone heeft ons enorm geholpen met de verbeterde grip aan de achterkant, nu moeten we werken aan een oplossing voor de voorkant.

Sepang-Rizla_Team.jpg

 "Die kant op". Chris Vermeulen lijkt er aan te twijfelen.

Casey Stoner beëindigde de laatste dag van deze MotoGP test door voortijdig zijn spullen te pakken na slechts 27 ronden te hebben gereden. Het geplande testprogramma was klaar en ook de tijden waren snel genoeg. Op racebanden realiseerde Stoner een tijd van 2' 00.964 en op kwalificatiebanden een 2'00.660. Het team besloot Stoner's nog maar net herstelde schouder rust te geven.

Casey Stoner: 

We hadden niet beter kunnen beginnen! Mijn schouder voelt met de dag beter en ik weet dat ik deze nu volledig kan belasten. Tijdens de tweede sessie hadden we al een kwalificatieband geprobeerd en ondanks het feit dat het wel goede tijden opleverde, denk ik dat we er meer uit hadden kunnen halen. Als we ze later hadden gebruikt, wanneer de baan wat warmer was geweest, ik denk dat we dan onder de twee minuten hadden kunnen rijden. Ik verlaat Sepang met een zeer tevreden gevoel, mede omdat mijn schouder niet echt voor noemenswaardige problemen heeft gezorgd en ook omdat ik het gevoel heb dat we nog competitiever zijn geworden dan verleden jaar. Maar nu kijken we vooruit naar het komende seizoen en om de start van het seizoen zo optimaal mogelijk te laten verlopen, ik kan niet wachten om verder te mogen testen in Phillip Island.

Sepang-Melandri.jpg

 Marco Melandri moet nog behoorlijk wennen aan het andere karakter van de Desmosedici GP8.

Marco Melandri begon donderdag goed en ging al snel een halve seconde sneller dan de dagen daarvoor. Hij besloot toen samen met zijn team enkele dingen uit te proberen, maar hiervan leverde niets het gewenste resultaat op. De jonge Italiaan is nog steeds gemotiveerd en overtuigd dat hij de juiste oplossingen zal vinden voor de problemen die hij nu ondervind.

Woensdag was het JiR Team Scot niet helemaal tevreden maar na de laatste testdag op het Sepang circuit kan men toch tevreden terug kijken op de test. Andrea Dovizioso kwam tot een zevende tijd met een 2.01.447. Het geplande testschema is compleet afgewerkt. Dovizioso heeft verder kunnen wennen aan de Michelin's en het begrijpen van zijn RC212-V Honda. Donderdag werden nog verschillende voorbanden van Michelin aan de tand gevoeld, er werden niet alleen verschillende compounds getest, maar ook verschillende loopvlakken en verschillende diameters.

Volgens het team is dit cruciaal voor de 21-jarige coureur om zo een indruk te krijgen van de mogelijkheden van zijn 800cc MotoGP machine. Ook Andrea Dovizioso heeft nog een racesimulatie gedaan om alle zaken die zijn getest in de afgelopen dagen met elkaar te combineren. In deze simulatie bleek hij in staat om snelle tijden vast te kunnen houden.

Sepang-Dovi.jpg
Andrea Dovizioso laat nu al zien óók met een MotoGP Honda overweg te kunnen. 

Andrea Dovizioso: 

We hebben deze driedaagse test op Sepang afgesloten met een racesimulatie, dat is in mijn beleving een logische afronding van al het harde werk dat in de voorbije dagen door het team is gedaan. Voorafgaand aan de simulatie hebben we nog enkele kleine modificaties uitgevoerd, hierdoor werd de handelbaarheid van de machine toch wel beter, zeker ten opzichte van woensdag, toen we een probleem hadden met vibraties aan de achterkant van de machine. Tegen het einde van de dag heb ik ook nog een keer een kwalificatieband geprobeerd, tot nu toe kan ik daar nog niet optimaal gebruik van maken. Ook heb ik nog twee verschillende 16-inch wedstrijd achterbanden van Michelin mogen proberen. Als ik kijk naar onze gemiddelden tijdens de simulatie zijn we zeker niet langzaam, ook niet in vergelijking met de race van vorig jaar en dat geeft me een positief gevoel! Ik ben zeer gemotiveerd en ik hoop de motor nog verder te kunnen testen op Phillip Island en hopelijk vinden we de perfecte afstelling voor de machine!

Gecombineerde tijden over de drie testdagen:

1 HAYDEN (Honda) 2’00.326 

2 STONER (Ducati) 2’00.660 

3 LORENZO (Yamaha) 2’00.766 

4 DE PUNIET (Honda) 2’01.139 

5 EDWARDS (Yamaha) 2’01.179 

6 HOPKINS (Kawasaki) 2’01.198 

7 ROSSI (Yamaha) 2’01.425 

8 DOVIZIOSO (Honda) 2'01.447 

9 TOSELAND (Yamaha) 2’01.745 

10 VERMEULEN (Suzuki) 2’01.748 

11 CAPIROSSi (Suzuki) 2’01.778 

12 PEDROSA (Honda) 2’01.864 

13 NAKANO (Honda) 2’02.032 

14 DE ANGELIS (Honda) 2’02.198 

15 WEST (Kawasaki) 2’02.579 

16 MELANDRI (Ducati) 2’02.725 

17 ELIAS (Ducati) 2’02.995 

18 JACQUE (Kawasaki) 2’03.030 

19 GUINTOLI (Ducati) 2’03.628 

20 CANEPA (Ducati) 2’03.703 

21 SERIZAWA (Kawasaki) 2’04.354