Zoeken

MotoGP test - Sepang

MotoGP test - Sepang

26 januari 2008
Inhoudsopgave
MotoGP test - Sepang
Pagina 2
Pagina 3

Velen keken uit naar de verrichtingen van mannen als Valentino Rossi (op de Bridgestone banden en met genezen hand), Casey Stoner (hersteld van zijn schouderblessures) en Dani Pedrosa en Nicky Hayden(op de '08 RC-212-V, waarvan wordt gezegd dat het een kanon op wielen is geworden). maar ook naar Loris Capirossi (van Ducati naar Suzuki en voor het eerst in Rizla blauw), Marco Melandri (van Gresini Honda naar Ducati) en Randy de Puniet (van Kawasaki naar Honda).

Al direct op de eerste dag waren er meerdere 'verrassingen'. Zo stapte Valentino Rossi een keer van zijn FIAT Yamaha, in een langzame bocht waardoor de schade beperkt bleef en hij niet geblesseerd raakte, en ging Dani Pedrosa twee keer onderuit. De tweede val was dusdanig hard dat de Repsol Honda vlam vatte en Pedrosa een gebroken hand opliep. Inmiddels heeft Dani Pedrosa een operatie ondergaan aan het tweede middenhandsbeentje in zijn rechterhand. Pedrosa keerde direct terug naar Spanje en werd daar naar de Dexeus kliniek in Barcelona gebracht. Daar werd hij onderzocht door specialisten en nadat was vastgesteld dat een operatie nodig was werd hij geopereerd. Dokter Xavier Mir, die als expert wordt gezien op dit gebied en ook al Toni Elias hielp met zijn gebroken been, verklaarde dat de operatie een succes was en dat er geen complicaties waren opgetreden. Meestal is na dit soort operaties een herstel van is zes weken vereist. Dát betekent dat Pedrosa niet in actie zal komen tijdens de testen op Phillip Island, nogmaals Sepang en de officiële MotoGP test op Jerez. Randy de Puniet, die bij de testen aan het eind van 2007 al goed bezig op de LCR Honda, was verrassend de snelste.

Voor Valentino Rossi was het aanpassen van zijn M1 aan de Bridgestone banden het belangrijkste. De test op Jerez vorig jaar was naar eigen zeggen dan wel goed verlopen, toch was de handblessure toen een spelbreker. Zoals gezegd was hij op de eerste dag één van de vallers, maar omdat dit in de langzame hairpin gebeurde bleef de schade aan mens en machine beperkt. Ondanks de val kwam Rossi met zijn 2' 02.490 tot een zesde tijd.

Sepang-Rossi.jpg

 Valentino Rossi was drie dagen druk bezig om zijn M1 aan de Bridgestone's aan te passen.  

Valentino Rossi:

Het voelt goed om na de winterstop weer op de machine te stappen en het team en ik zijn zeer gemotiveerd. Mijn hand doet nog wel wat pijn, ik heb er vorige week nog naar laten kijken en de breuk is in orde, dus ik weet dat het geen probleem is er mee te rijden. We zijn we verder gegaan met waar we de laatste keer met Bridgestone zijn gebleven en het lijkt er op dat we goede progressie boeken, we hebben veel ronden met dezelfde banden kunnen rijden en ik ben zeer tevreden over hoe het tot nu toe gaat. Helaas ging ik onderuit. Ik reed een langzame ronde en misschien wilde ik te vroeg te veel, terwijl de temperatuur in de band nog niet hoog genoeg was, waardoor ik de voorkant kwijt raakte. Gelukkig blesseerde ik niets, mijn hand was ook nog in orde dus kon ik doorgaan met testen. Naast de banden hebben we ook een nieuw blok geprobeerd en daar was ik zeer tevreden over, ook over enige nieuwe elektronica. De baan was dinsdag nog niet écht goed (vuil) en het was nog niet mogelijk om werkelijk snel rond te gaan.

Zijn nieuwe teamgenoot Jorge Lorenzo, vorige week nog officieel voorgesteld en nu voor het eerst in FIAT Yamaha kleuren, lijkt zich prima aan te passen aan de voor hem vrij nieuwe MotoGP machine en kwam tot een negende tijd. Ook de jonge Spanjaard kwam een keer ten val maar ook hij blesseerde zich niet. Zowel Rossi als Lorenzo probeerden een nieuw blok met 2008 specificaties uit en terwijl Rossi zich met het aanpassen aan Bridgestone's bezig hield deed Lorenzo dat met Michelin.

Sepang-Lorenzo.jpg 

Van Jorge Lorenzo kunnen we misschien nog wel mooie dingen verwachten... 

Jorge Lorenzo:

Jammer genoeg verloor ik ook de voorkant en ging onderuit in bocht 13, maar het viel mee en ik blesseerde me niet. Ik ging terug naar de pitbox en ging de baan weer op met de tweede machine, vergat wat er gebeurd was en verbeterde direct mijn tijd! Als je het zo bekijkt was het een goede dag voor me. We kregen de kans om een nieuw blok te proberen, waarvan ik vind dat het een vooruitgang is ten opzichte van het huidige, en we werkten ook nog met wat nieuwe electronica. Ik moet nog steeds wat aan mijn rijstijl sleutelen en we moeten aan de machine werken, in het bijzonder aan de stabiliteit bij stevig remmen, want dat mis ik.

Dani Pedrosa was één van de coureurs die de test in november 2007 op het Aziatische circuit miste, maar was wel bij de laatste test van 2007, op Jerez, nog het snelste geweest. Na voortvarend van start te zijn gegaan op de eerste dag kwam ook de Repsol Honda coureur ten val. En zelfs twee maal! De laatste daarvan was zo heftig dat zijn eerste motor kon worden afgeschreven. Pedrosa werd naar het ziekenhuis gebracht en zoals bekend werd daar een gebroken rechterhand geconstateerd. Na amper één testdag zou Pedrosa al terugkeren naar Barcelona. Zijn teamgenoot Nicky Hayden zal nu het ontwikkelingswerk van de 2008 Honda op zich nemen en het is nog niet bekend wanneer Pedrosa weer in actie zal komen.

Diezelfde Nicky Hayden was de coureur die het meeste aantal ronden reed op de eerste dag. De Amerikaan rondde het Sepang circuit maar liefst 85 maal, om zo meer te weten komen over de 2008 Honda RC212-V. Hij kwam aan het eind van de dag uiteindelijk tot een snelste tijd van 2' 02.558 waarmee hij als achtste in de tijdlijst staat. 

Het Kawasaki Racing team was niet alleen met het vaste rijdersduo John Hopkins en Anthony West aanwezig voor deze eerste test van 2008, maar had ook nog eens twee testcoureurs meegenomen; Olivier Jacque en Tamaki Serizawa. Dat geen van de vier zich in de top tien wist te nestelen zal het team, waarvan toch veel verwacht wordt, niet lekker hebben gezeten. Anthony West ging een keer onderuit en reed een vijftiende tijd. John Hopkins kwam niet verder dan een elfde tijd met zijn 2' 02.628 terwijl Jacque en Serizawa goed waren voor een zestiende en een tweeëntwintigste tijd.

Sepang-Hopper.jpg

 Kan 'Hopper' met de 'Monster' Kawasaki hetzelfde presteren als met de Rizla Suzuki?

Het Rizla Suzuki team heeft op Sepang tot dusver niet veel geluk gekend, maar de 2008 GSV-R lijkt zich een stuk beter te voelen op deze baan. Chris Vermeulen, met het nummer zeven waar zijn (overleden) voorbeeld, ontdekker én mentor Barry Sheene ook mee heeft gereden, was één van de coureurs die deze dag positief afsloten. Vermeulen kwam tot een derde tijd. Zijn teamgenoot Loris Capirossi, voor het eerst in Rizla-blauw gestoken, deed daar niet veel voor onder en klokte een vierde tijd. Beiden waren sneller waren dan tijdens de Sepang test van november 2007.

2007 MotoGP wereldkampioen Casey Stoner kwam voor het eerst tijdens zijn, in Jerez opgelopen schouderblessure, weer in actie maar het Marlboro Ducati team liep tegen enkele problemen aan. Zowel Casey Stoner als Marco Melandri reden onregelmatige rondetijden en geen van beiden had voor de middag meer dan tien ronden gereden. Stoner wist aan het eind van de dag alsnog een vijfde tijd te realiseren maar het was duidelijk niet zijn dag. Melandri bleef steken op een achttiende tijd en heeft het nog niet makkelijk op de nieuwe Desmosedici GP8.

Snelste man op die eerste dag was de van Kawasaki naar LCR Honda geswitchte Fransman Randy de Puniet. Bij de test in november vorig jaar, eveneens op Sepang, viel hij al op door indrukwekkende rondetijden op de satelliet Honda RC212-V en ook nu bleek hij weer in goede vorm en was dus goed voor de snelste rondetijd. Het LCR team krijgt nog het verbeterde blok maar had genoeg te doen. De Puniet testte onder meer het nieuwe rijwielgedeelte. Met een 2'01.377 was hij bijna een halve seconde sneller dan Repsol Honda coureur de naar Spanje teruggekeerde Dani Pedrosa.