Zoeken

MotoGP test - Sepang

Pagina 2

26 januari 2008
Inhoudsopgave
MotoGP test - Sepang
Pagina 2
Pagina 3

Op de tweede dag was Randy de Puniet met de LCR Honda, ondanks een onschuldige valpartij, wéér de snelste. Zowel na de ochtend als middag sessie. De 26-jarige Fransman verrichte veel testwerk, reed 63 ronden en zette een tijd die door niemand meer werd verbeterd, 2' 01.139. Aan het eind van de dag reed De Puniet ook nog eens een 20 ronden tellende racesimulatie waarin hij twee tienden van een seconde sneller was dan de racewinnaar van 2007 Casey Stoner. Het is niet veel, maar toch.

Sepang-DePuniet.jpg

 Randy De Puniet ging voortvarend van start, moest wat toegeven maar realiseerde een vierde tijd.

Voormalig FIAT- tegenwoordig Tech3 Yamaha coureur - Colin Edwards was goed voor de tweede tijd. Opvallend, want zowel De Puniet als Edwards reden met machines waar nog 2007 blokken inhingen. Edwards was met dit 'oude' blok wel één tiende van een seconde sneller dan zijn voormalig teamgenoot Rossi, die tot een derde tijd kwam, op de door een nieuw blok met pneumatische kleppen aangedreven M1. Edwards nieuwe teamgenoot, rookie James Toseland, bleef behoorlijk achter en klokte een tijd die bijna een seconde langzamer was. Jorge Lorenzo was zeer goed bezig op deze tweede dag en haalde een seconde van zijn tijd af.

Het Repsol Honda team was na de val van Pedrosa uitgedund tot één coureur, Nicky Hayden. Die kreeg natuurlijk veel werk op zijn nek door het wegvallen van zijn teamgenoot. Hij verbeterde wel zijn tijd van dinsdag, met twee tienden van een seconde, maar zakte naar de tiende plaats op de tijdlijst. Ook op de tweede dag reed Nicky Hayden de meeste ronden van alle coureurs, 66 in totaal. Dat deed hij voornamelijk, zo'n 25, met het nieuwe blok dat net zoals het nieuwe Yamaha blok pneumatische kleppen heeft.

Nicky Hayden:

Ik denk dat we door moeten gaan met de pneumatische kleppen want dát motorblok heeft meer potentieel. We hadden wel een paar kleine probleempjes met het blok, de vermogensafgifte is soepeler en hij maakt meer toeren maar de topsnelheid is wat lager. Daarnaast kwam ik iedere 12 ronden naar binnen om de systemen te laten checken. Het was dus niet eenvoudig om in mijn ritme te komen.

John Hopkins én teamgenoot Anthony West haalden met hun Kawasaki's ZX-RR bijna een seconde van hun tijd af. Beiden testen veelvuldig banden van Bridgestone terwijl in de middag een nieuwe rijwielgedeelte en nieuwe veringscomponenten werden geëvalueerd. Anthony West richtte zich op het verbeteren van het gevoel in de machine, én zijn rondetijd natuurlijk! In de koelere ochtend lukte dat nog wel, maar in de warmere middag ging het moeilijker voor West.

John Hopkins:

We begonnen met het testen van banden om zo proberen te ontdekken welke goed zouden kunnen werken tijdens de eerste race van het seizoen in Qatar. Het was een nuttige test, ik voelde me goed op de machine en ik denk dat we er goed voor staan. We hebben ook nog de twee rijwielgedeeltes die we hier hebben getest en op dit moment kiezen we voor het frame dat het dichtst bij dat van vorig seizoen staat. Het andere frame heeft ook positieve punten, maar we zullen aan enkele punten moeten werken voordat we er mee kunnen gaan racen. Die frames worden door de technici weer meegenomen naar Japan en ik denk dat we binnenkort een verbeterde versie zullen kunnen testen.

Het Rizla Suzuki MotoGP team sloot de tweede dag af, na het intensief testen van de laatst ontwikkelde Bridgestone banden en herziene remcomponenten, met een zevende tijd voor Loris Capirossi en een twaalfde voor Chris Vermeulen. Capirossi en Vermeulen reden respectievelijk 59 en 44 ronden om de banden en remmerij te testen op duurzaamheid. Dat deden ze in samenwerking met Brembo technici, rondetijden waren woensdag niet het belangrijkste voor het team.

Sepang-Capi.jpg 
Capirossi in Rizla-Suzuki-blauw, het Ducati-rood is hij al bijna vergeten...

Loris Capirossi:

Hoe vaker ik met de Suzuki en het team aan het werk ben des te beter ik de GSV-R ga begrijpen en wat voor mij het beste zal zijn in de toekomst. Ik ben er van overtuigd dat met de juiste combinatie van de beste onderdelen en afstellingen die ik getest heb ik sneller kan zijn dan ik geweest ben tot dusver en het belangrijkste, hoe beter ik de GSV-R begrijp hoe beter we er een goeie racer van kunnen maken.

Sepang-Vermeulen.jpg

 Vermeulen (mét #7 én Sheene-like helm) stuurde de GSV-R sneller rond dan ooit tevoren. 

Chris Vermeulen:

We hadden een aantal problemen met mijn nummer één machine die moesten worden uitgezocht, maar daar loop je tegen aan als je gaat testen. Toen dat voor elkaar was hebben we een groot aantal precieze afstellingen doorlopen wat veel tijd kostte. Het is duidelijk dat nieuw ontwikkelde banden en remmen testen een groot issue is en veel tijd kost, maar we moesten het doen en maakten goede progressie. We hebben veel info verzameld en weten zeker waar onze prioriteiten liggen voor de volgende verbeteringen.

In het Marlboro Ducati kamp had men op woensdag geen elektrische problemen en Casey Stoner was vooral tijdens de tweede sessie op Sepang geconcentreerd bezig met het testen van Bridgestone's. Er werden een groot aantal compounds getest om data te verzamelen voor Bridgestone en eigenlijk was het enige probleem die dag een nukkige koppeling. 

Casey Stoner: 

Het ging een stuk beter dan dinsdag! Ik voelde me vanaf de eerste ronde al veel makkelijker op de machine, waardoor we meteen konden beginnen met het testen van de Bridgestone voorbanden. Na de lunch hebben we aan een lange run gemaakt en de eerste tien ronden verliepen zeer goed. Ik had een goed ritme, maar toen vernam ik aan de achterkant een vreemde vibratie die er voor zorgden dat de machine bij enkele rempunten uit balans werd gebracht. Ik ben gestopt zodat we konden uitzoeken waar dat vandaan kwam en we vonden een probleempje met de koppeling. Ik ging met dezelfde banden weer de baan op, maar toen begon ik kramp te krijgen in mijn linker arm, dus besloten we dat het beter was om niet meteen te veel te vragen en dus de rest van de dag rustig aan te doen. Vorige week had ik nog enorme pijn had in mijn schouder dus ik moet al blij zijn met de manier waarop het tot nu toe gaat. Ik voel mij nog steeds niet 100% maar ik kan veel beter rijden dan ik verwacht had.

Sepang-Stoner 
 Casey Stoner was op de laatste dag snel klaar en ziet het seizoen met vertrouwen tegemoet!

Net als op dag één had ook nu teamgenoot Marco Melandri het weer moeilijk en kwam slechts tot een achttiende tijd. Daarmee was hij maar ongeveer twee tienden van een seconde sneller dan testcoureur Nicollò Canepa! Melandri merkte op dat het karakter van de Ducati Desmosedici GP8 heel anders is dan die van de Honda RC212-V waardoor hij problemen heeft om snel rond te gaan. Woensdag ging het dan wat beter ook Marco Melandri was ruim een seconde sneller. Met een 2' 03.380 was hij goed voor de zestiende tijd.

Andrea Dovizioso van het JiR Team Scot gebruikte de eerste dag om te wennen aan de 2008 Honda RC212-V die hij zal rijden in het aanstaande kampioenschap. Doel van het team is om deze drie dagen zoveel mogelijk data te verzamelen en zo tot een goede basisafstelling te komen.

Andrea Dovizioso:

We hebben veel aan de afstelling en slipperkoppeling gewerkt om zo een beter 'remgevoel' te krijgen met de nieuwe machine. We hebben wat vooruitgang geboekt, maar ik denk dat de komende dagen de monteurs en ikzelf nog naar dit probleem zullen kijken om er een oplossing te zoeken, én voor mijn rijstijl. Michelin gaf ons een paar bekende compounds en dat is belangrijk om variabelen te kunnen strepen, zeker als je een nieuwe machine test. het belangrijkste verschil tussen de 2007 en 2008 uitvoering van de RC212-V is de manier van insturen en het laatste stukje van het remgedeelte. En dát wil ik verbeteren. De clip-ons staan wat laag voor me, maar die kunnen niet hoger, dus ik zal me moeten aanpassen.