MotoGP Sepang: Alex Marquez domineert, Bagnaia valt uit
Francesco Bagnaia leek lang ondanks een verkeerde bandenkeuze op weg naar een eerste podium sinds Japan, maar drie ronden voor het einde sloeg het noodlot toe: een technisch defect dwong de Ducati-rijder tot opgave. Daarmee ging niet alleen een podium verloren, maar ook de kans om zijn weekend in stijl af te sluiten. Pedro Acosta en Joan Mir maakten het podium compleet.
Start: Bagnaia schiet weg, Márquez wacht geduldig
Bagnaia vertrok perfect van pole en dook als eerste de eerste bocht in. Pedro Acosta profiteerde van KTM’s razendsnelle launch control en stak Alex Márquez voorbij om P2 te pakken, maar de Spanjaard liet het daar niet bij. In bocht 4 counterde hij direct, waardoor hij de aansluiting met Bagnaia behield en kon verhinderen dat de Ducati-kampioen een gaatje sloeg.
Nog voor het einde van de tweede ronde sloeg Márquez toe: in exact dezelfde bocht als waar hij in de eerste ronde Acosta had verschalkt nam de kersverse vice-wereldkampioen de leiding in de race. Een ronde later probeerde Acosta Bagnaia in de krappe linkse bocht 9 voorbij te gaan, maar de Italiaan reageerde alert en pakte bij het omgooien naar rechts buitenom zijn tweede plaats meteen terug.
Márquez loopt weg, Pecco breekt

De intense strijd tussen Acosta en Bagnaia speelde Alex Márquez duidelijk in de kaart, in drie ronden tijd bouwde hij een voorsprong van ruim een seconde op en wist daarna die voorsprong vast te houden, terwijl Acosta genoegen leek te moeten nemen met de derde plaats. De KTM-coureur leek de snellere van de twee, maar kwam bij het aanremmen net te kort op Bagnaia, die als enige in de top 8 voor de medium compound voorband was gegaan.
Na afloop van de Sprint, die hij had gedomineerd, had Bagnaia al gezegd dat over 20 ronden de soft compound een hele uitdaging zou zijn, en was om die reden voor de medium gegaan, maar gaandeweg de race bleek de medium duidelijk niet de juiste keuze te zijn geweest. Bagnaia verloor beetje bij beetje terrein op Marquez, die soeverein op zijn derde zege in de MotoGP leek af te stevenen, en kwam meer en meer onder druk van Acosta te staan.
In ronde dertien vond Acosta eindelijk een gaatje om voorbij te steken aan de Ducati-rijder, ditmaal in bocht 11. De jonge Spanjaard zette nog even aan in een poging het gat op Márquez te dichten, maar de Gresini-man was ongenaakbaar. Met chirurgische precisie reed hij zijn lijnen en hield hij het tempo strak tot aan de finish.
Achter de top twee leek Bagnaia veilig op weg naar P3 – tot het noodlot toesloeg. Met nog drie ronden te gaan was de snelheid er ineens uit, links en rechts kijkend naar zijn achterwiel reed Bagnaia in bocht 4 ver buiten de baan, maakte met een slakkengang de ronde af om de Desmosedici aan het eind van de 18e ronde in de pitbox te parkeren. Weg zeker podium en weg derde plaats in het kampioenschap.
Na afloop van de race bevestigde Michelin een lek in de achterband te hebben geconstateerd, veroorzaakt door een stukje carbon.
Mir pakt opnieuw podium voor Honda
Bagnaia’s uitvalbeurt gaf Joan Mir (Honda HRC Castrol) de kans om zijn tweede podium sinds zijn overstap naar Honda te scoren. De voormalig wereldkampioen had de eerste helft van de race een fel duel uitgevochten met Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha). Na een mislukte inhaalpoging op ronde zes vond Mir in ronde tien eindelijk een gaatje in bocht 4 en hield hij de Fransman vervolgens knap achter zich.
In eerste instantie leek Mir het gat met Bagnaia zelfs de kunnen dichten, maar Bagnaia herstelde zich en hield in de slotfase zijn voorsprong van 2 seconden redelijk constant, totdat het noodlot toesloeg, waardoor Mir alsnog op kon klimmen naar de derde plaats, na Motegi zijn tweede podium met Honda in 4 races tijd.
Met nog drie ronden te gaan profiteerde Franco Morbidelli (VR46 Ducati) van een foutje van Quartararo en stak zijn VR46 Ducati brutaal aan de binnenkant van zijn voormalige teamgenoot, die daardoor zijn M1 moest oprichten en helemaal wijd ging, en klom daarmee op naar de vierde plaats. Fabio Di Giannantonio eindigde kort daarachter als zesde, terwijl Enea Bastianini een indrukwekkende inhaalrace reed van P19 naar P7 – zijn beste resultaat in weken.
Achter de top tien
Luca Marini zorgde met P8 voor nog wat eerherstel bij Honda, terwijl Brad Binder (Red Bull KTM) en Ai Ogura (Trackhouse Aprilia) de top tien compleet maakten. Ogura wist in de voorlaatste ronde nog Marco Bezzecchi te verschalken in de laatste bocht, waarmee hij de best geklasseerde Aprilia-rijder werd. Bezzecchi moest genoegen nemen met P11, voor Johann Zarco (LCR Honda Castrol), die na de eerste helft van de race het achtervolgende groepje had aangevoerd uiteindelijk op P12 werd afgevlagd.
Vier coureurs gingen onderuit. Liggend on twaalfde positie was Pol Espargaro in de vijfde ronde onderuit gegaan. Miguel Oliveira ging in de elfde ronde onderuit, maar wist daarna wel zijn race te vervolgen. Aan het begin van de twaalfde ronde ging Phillip Island winnaar Raul Fernandez van Hero to Zero en crashte in bocht 1, terwijl Fermín Aldeguer na in bocht 9 al tweemaal een waarschuwing te hebben gehad met nog vier ronden te gaan in de laatste bocht onderuit.

MotoGP Sepang, uitslag race:
| Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
| 1 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | 20 ronden |
| 2 | Augusto Fernandez | ESP | Yamaha Factory Racing Team | Yamaha | +2.676 |
| 3 | Luca Marini | ITA | Honda HRC Castrol | Honda | +8.048 |
| 4 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +8.580 |
| 5 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +11.556 |
| 6 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +13.060 |
| 7 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | +15.299 |
| 8 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +18.738 |
| 9 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | +18.932 |
| 10 | Joan Mir | ESP | Honda HRC Castrol | Honda | +19.256 |
| 11 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +19.824 |
| 12 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | +22.234 |
| 13 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +23.509 |
| 14 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +25.201 |
| 15 | Michele Pirro | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +34.110 |
| 16 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | +36.115 |
| 17 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +43.914 |
| 18 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +47.060 |
| Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | +1'17.942 | |
| DNF | |||||
| Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +2 ronden | |
| Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | +4 ronden | |
| Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | +9 ronden | |
| Pol Espargaro | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | +16 ronden |
Tussenstand:
| Rijder | Team | Merk | Punten | ||
| 1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 545 |
| 2 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 413 |
| 3 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 291 |
| 4 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 286 |
| 5 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 260 |