MotoGP Argentinie: Marc Marquez domineert, Bagnaia crasht
Na een onderbreking van een jaar - de race moest vorig jaar worden gecanceld als gevolg van de economische crisis - was de MotoGP weer teruggekeerd naar het Termas de Rio Hondo circuit in Argentinië, voor de tweede ronde van het 2025 MotoGP seizoen. De eerste trainingsdag bleek geheel volgens de verwachtingen - net als in Buriram - een Marc Marquez én Ducati-aangelegenheid te zijn.
Marquez was op voorhand al tot torenhoge favoriet gebombardeerd, hoewel het nu wel zijn eerste keer met Ducati was. De eerste run verliep nog niet helemaal soepel, maar nadat het team wat aanpassingen aan de elektronica had gedaan was de 8-voudig wereldkampioen niet meer te stoppen geweest. Alleen Johann Zarco wist in de buurt te blijven, maar zijn jongere broer Alex gaf op P3 al 3 tiende seconde toe.
Ook de tweede een uur lange getimede Practice sessie zaten de drie vanaf het begin weer voorin, evenals nu ook Pecco Bagnaia die in de eerste vrije training had geworsteld met remmen, insturen en na het loslaten van de rem en daardoor niet verder was gekomen dan een teleurstellende 16e tijd, maar na aanpassingen weer hetzelfde gevoel had als vorig jaar - een gevoel dat hij ook in Buriram had gemist.
In de tweede vliegende ronde van zijn tweede run ging Marc als eerste onder de 1'38 door en was met een 1'37.739 nog maar 56 duizendste seconde verwijderd van zijn eigen absolute ronderecord van 1'37.683 uit 2014. Een ronde later leek dat absolute ronderecord aan diggelen te gaan, maar Marc verspeelde dat in de vierde sector.
Meer dan 20 minuten bleef de tijd van Marc Marquez bovenaan staan, tot Marco Bezzecchi als eerste voor een time-attack besloot te gaan en met nog 15 minuten op de klok met een 1'37.510 het absolute ronderecord na 11 jaar verbrak. Lang mocht de Aprilia fabriekscoureur daar echter niet van genieten, vijf minuten later zette Marc Marquez weer orde op zaken met een 1'37.438.
Marquez plakte er een ronde later nog een 1'37.482 aan vast, ging daarna terug naar de pits voor een nieuwe Soft achterband, om in de allerlaatste ronde van zijn vijfde run zijn eigen tijd tot 1'37.295 aan te scherpen. In zijn laatste run zette Alex Marquez de tweede tijd op 2 tiende seconde van zijn oudere broer, maar werd in de allerlaatste seconden door Fabio Di Gianantonio naar P3 teruggezet.
Op dat moment was Pecco Bagnaia alweer terug naar de pits gebracht, na in de eerste vliegende ronde van zijn tweede run in bocht 2 onderuit te zijn gegaan. Bagnaia had in zijn eerste run slechts een zesde tijd gezet en was met de tijden ontzettend dicht bij elkaar nog niet zeker van een plek in Q2, maar kwam uiteindelijk met P10 met de hakken over de sloot.
Marco Bezzecchi verbeterde zijn snelste tijd niet meer en eindigde de Practice sessie met de 4e tijd, op 36 duizendste seconde gevolgd door Brad Binder die in zijn laatste run in het kielzog van Alex Marquez er een vijfde tijd uit had weten te persen. Minstens zo verrassend was de 6e tijd van Alex Rins, die in beide runs vlak achter Marc Marquez de baan op was gegaan en daarmee vanaf een teleurstellende 20e plaats zich ineens toegang verschafte tot Q2.
Teamgenoot Fabio Quartararo probeerde exact datzelfde te doen in het achterwiel van Pecco Bagnaia, maar moest het na diens crash in bocht 2 op eigen kracht doen en slaagde daar wonderwel in.
MotoGP Argentinië, tijden vrije training:
Rijder | Team | Merk | FP1 | PR | Verschil | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'38.937 | 1'37.295 | |
2 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'40.085 | 1'37.430 | +0.135 |
3 | Alex Marquez | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'39.208 | 1'37.496 | +0.201 |
4 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'39.582 | 1'37.510 | +0.215 |
5 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'39.955 | 1'37.546 | +0.251 |
6 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | 1'39.979 | 1'37.591 | +0.296 |
7 | Johann Zarco | FRA | CASTROL Honda LCR | Honda | 1'38.963 | 1'37.685 | +0.390 |
8 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP Team | Yamaha | 1'40.011 | 1'37.818 | +0.523 |
9 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'39.928 | 1'37.827 | +0.532 |
10 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'40.288 | 1'37.834 | +0.539 |
11 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'40.162 | 1'37.855 | +0.560 |
12 | Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'39.408 | 1'37.931 | +0.636 |
13 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'39.894 | 1'37.975 | +0.680 |
14 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'39.639 | 1'38.058 | +0.763 |
15 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'39.583 | 1'38.136 | +0.841 |
16 | Maverick Viñales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'39.889 | 1'38.315 | +1.020 |
17 | Fermin Aldeguer | ESP | BK8 Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'40.595 | 1'38.347 | +1.052 |
18 | Miguel Oliveira | POR | Prima Pramac Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'40.772 | 1'38.649 | +1.354 |
19 | Somkiat Chantra | THA | IDEMITSU Honda LCR | Honda | 1'40.782 | 1'38.651 | +1.356 |
20 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'40.886 | 1'38.746 | +1.451 |
21 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'41.030 | 1'38.785 | +1.490 |
22 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'41.876 | 1'39.076 | +1.781 |