Marini pleit voor herziening MotoGP-kwalificatie: “Het huidige systeem is een groot nadeel”

Op dit moment kwalificeren de tien snelste rijders van de vrijdagtraining zich rechtstreeks voor Q2, terwijl de rest op zaterdagochtend in Q1 strijdt om de laatste twee plaatsen. Wie daar niet doorheen komt, start vanaf plek dertien of lager. Omdat dezelfde startopstelling geldt voor zowel de Sprint als de Grand Prix, heeft een slechte kwalificatie dus tweemaal gevolgen.
Meer Q1-doorstroming als oplossing

De Repsol Honda-rijder stelde een eenvoudige wijziging voor: laat meer rijders vanuit Q1 doorstromen naar Q2, zoals al het geval is in Moto2 en Moto3. In die klassen gaan vier rijders door, en krijgen veertien coureurs directe toegang tot Q2 – wat betekent dat achttien rijders strijden om pole in plaats van twaalf.
> “Het zou al helpen om simpelweg meer rijders vanuit Q1 door te laten,” zegt Marini. “Zo krijgt iemand met het tempo om te winnen meer kansen, ook al zat hij in Q1. In de kleinere klassen werkt dat prima.”
Marini erkende dat de huidige regels nu eenmaal zijn wat ze zijn, en dat het belangrijk blijft om vanaf vrijdag bij de snelsten te horen. “Als je dertiende start, heb je echt een wonder nodig bij de eerste bocht,” voegde hij toe, verwijzend naar zijn startpositie tijdens de GP van Maleisië.
Q2 als sleutel tot succes

Dat een goede kwalificatie cruciaal is, blijkt ook uit de statistieken. Vrijwel alle comeback-podia van 2025 kwamen van coureurs die wél Q2 haalden. Marco Bezzecchi won op Silverstone vanaf de tiende plaats, Francesco Bagnaia reed van elf naar twee in Qatar, Fabio Di Giannantonio finishte als tweede op Phillip Island na een start vanaf P10, en Enea Bastianini haalde in Brno een podium na te beginnen vanaf P11.
Nog werk aan de winkel voor Honda
Hoewel Marini momenteel veertiende staat in de BMW Best Qualifier Award, ziet hij het kwalificatieprobleem niet als Honda’s enige zwakke plek. Wel benadrukt hij dat de concurrentie meer grip uit de achterband weet te halen tijdens een vliegende ronde.

De Italiaan hoopt dat Honda een stap kan zetten in de ‘time attack’-fase, zodat de coureurs structureel verder vooraan kunnen starten en daardoor beter kunnen vechten voor podiumplaatsen.
Tijdens het raceweekend in Sepang crashte Marini in de Sprint bij een inhaalpoging op Pol Espargaró voor P8, maar wist hij zich op zondag te herstellen met een achtste plaats in de Grand Prix.