Marc Marquez domineert MotoGP test Jerez
De inmiddels traditionele MotoGP test daags na de Spaande Grand Prix op het circuit van Jerez werd door alle fabrikanten aangegrepen om nieuwe onderdelen te testen. Zo had Yamaha een verbeterde versie van de huidige vierinlijn meegenomen, terwijl bij Ducati opmerkelijk genoeg een oude achterbrug werd gespot.
Naast de nieuwe onderdelen die Ducati had meegenomen voor Marc Marquez, Pecco Bagnaia en Fabio Di Giannantonio, hadden de twee teamgenoten uit het fabrieksteam elk hun eigen doel: bij Marquez was dat om een beter gevoel met de voorkant te krijgen, terwijl Bagnaia aan de balans van zijn GP25 werkte. Bagnaia kan met de GP25 niet doen wat hij vorig jaar met de GP24 wel kon doen.
Volgens Marquez had Ducati geen grote items meegenomen om te testen, maar wel heel veel items waarbij het vooral om het detail ging. Ook werden items getest waar in Buriram al mee was gereden. Een van de belangrijkste punten was het herzien van een aantal elektronische instellingen, die volgens Marquez niet goed waren geëvalueerd vanwege de nadruk op de keuze tussen het GP24 en GP25 concept. Daarnaast werd ook nieuwe elektronica getest waarvan Marquez zei niet te weten in welke race dit zal worden geïntroduceerd.
Bij Yamaha lag het accent van de test op een verbeterde versie van de huidige crossplane vierinlijn. Twee weken geleden dat testrijder Augusto Fernandez op ditzelfde circuit voor het eerst de nieuwe V4 getest, maar die ontwikkeling bevindt zich nog in het prille stadium. Beide fabriekscoureurs Fabio Quartararo en Alex Rins waren positief over het nieuwe blok, hoewel Quartararo minder overtuigd was dan Rins, die een 3 km/u hogere topsnelheid noteerde.
Na in de ochtendsessie de tweede tijd te hebben gezet op 2 tiende seconde van Marc Marquez had Quartararo de middagsessie lange tijd aangevoerd, terwijl Rins er op 0,154 seconde er een 1-2 voor Yamaha had gemaakt, hoewel die tijden nog altijd langzamer waren dan de snelste tijd van Marc Marquez uit FP1. Bovendien ging Marc, nadat Yamaha de test al had afgerond, nog eens onder zijn eigen tijd uit FP1 en zette de enige 1'35 op de klok, terwijl ook Maverick Vinales in zijn laatste run nog onder de tijd van de twee Yamaha's door ging.
Bij KTM was de Jerez-test op voorhand als cruciaal omschreven, voor KTM dat enerzijds op de korte termijn een meer competitief pakket moet ontwikkelen en anderzijds aan de lange termijn toekomst moet werken, maar ook voor Pedro Acosta die al met andere merken in verbinding wordt gebracht. De Jerez-test zou volgens insiders doorslaggevend zijn: als KTM er niet in slaagt om Acosta een competitief pakket te geven, zou hij zijn heil elders gaan zoeken.
Acosta ging echter als eerste van de dag onderuit, maar wist zijn test wel snel te hervatten en zette in de middagsessie de vijf tijd, op 45 duizendste seconde van Rins en 0,676 seconde van Marc Marquez. Teamgenoot Brad Binder was in FP1 de snelste KTM geweest, maar had in de middagsessie zijn tijd niet verbeterd en eindigde de dag daarmee op de 14e plaats. De snelste KTM was echter opnieuw Maverick Vinales, die naast een andere initiële vermogensafgifte met andere aerodynamica reed.
Bij Aprilia was het een drukke dag voor Marco Bezzecchi, die met het ontbreken van Jorge Martin een ontzettend druk programma af te werken had en in totaal 99 ronden op de baan was, het hoogste aantal ronden van iedereen. Bezzecchi testte verschillende nieuwe onderdelen waaronder de nieuwe aero die het afgelopen weekend voor het eerst was ingezet. Aan de andere kant van de box had testrijder en Martine vervanger Lorenzo Savadori in de namiddag een technisch probleem en bleef daardoor lange tijd in de pits.
Tot slot Honda, voor wie het misschien niet de meest revolutionaire test was, maar dat wel nieuwe items had om uit te proberen, waaronder een nieuw achterbrug. Het was voor Honda vooral een kwestie van veel ronden op de klok zetten en veel data te loggen om stappen in de juiste richting te kunnen zetten. Zarco was opnieuw de snelste Honda op de baan en had in de ochtendsessie een derde tijd op de klok gezet, en eindigde met die tijd de dag op de 8e plaats.
Tijden MotoGP test Jerez:
Rijder | Team | Merk | FP1 | FP2 | Verschil | Ronde | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'36.184 | 1'35.876 | +0.000 | 65/78 |
2 | Maverick Viñales | ESP | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'36.894 | 1'36.237 | +0.361 | 83/89 |
3 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'36.406 | 1'36.353 | +0.477 | 57/57 |
4 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'37.045 | 1'36.507 | +0.631 | 48/49 |
5 | Pedro Acosta | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'37.503 | 1'36.552 | +0.676 | 60/62 |
6 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'36.600 | 1'36.831 | +0.724 | 18/58 |
7 | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'36.725 | 1'36.615 | +0.739 | 93/96 |
8 | Fermin Aldeguer | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'37.081 | 1'36.730 | +0.854 | 54/58 |
9 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'37.366 | 1'36.757 | +0.881 | 84/84 |
10 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'36.788 | 1'37.543 | +0.912 | 16/48 |
11 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'36.978 | 1'36.833 | +0.957 | 47/47 |
12 | Ai Ogura | JPN | Trackhouse MotoGP Team | Aprilia | 1'37.174 | 1'36.861 | +0.985 | 79/87 |
13 | Jack Miller | AUS | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1'37.285 | 1'36.977 | +1.101 | 62/63 |
14 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'37.055 | 1'37.190 | +1.179 | 11/54 |
15 | Joan Mir | ESP | Honda HRC Castrol | Honda | 1'37.601 | 1'37.245 | +1.369 | 57/67 |
16 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 | KTM | 1'37.658 | 1'37.265 | +1.389 | 57/59 |
17 | Augusto Fernandez | ESP | Prima Pramac Yamaha | Yamaha | 1'37.444 | 1'37.659 | +1.568 | 32/71 |
18 | Luca Marini | ITA | Honda HRC Castrol | Honda | 1'37.553 | 1'37.447 | +1.571 | 67/71 |
19 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'37.469 | 1'37.461 | +1.585 | 63/63 |
20 | Somkiat Chantra | THA | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'37.917 | +2.041 | 27/42 | |
21 | Takaaki Nakagami | JPN | Honda HRC Test Team | Honda | 1'38.443 | 1'38.179 | +2.303 | 66/76 |
22 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'38.575 | 1'38.192 | +2.316 | 59/66 |
23 | Dani Pedrosa | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'38.834 | 1'38.391 | +2.515 | 44/66 |
Franco Morbidelli | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati |