Zoeken

KTM moet bezuinigen: motorsport blijft premium, kosten reduceren

29 oktober 2025
Na de economische stabilisatie van het bedrijf staan bij KTM ook de motorsportbudgetten onder de loep. Tegenover de collega's van Speedweek.com benadrukt Racing-rijkschef Pit Beirer dat kwaliteit en premiumstatus voorop blijven staan, terwijl besparingen stapsgewijs worden doorgevoerd.

 

De Oostenrijkse fabrikant heeft de afgelopen maanden een ingrijpende reorganisatie doorgemaakt. Ongeveer 1.800 van de 6.200 medewerkers verloren hun baan in het kader van het saneringsproces, terwijl de samenwerking met partner Bajaj cruciaal was voor het voortbestaan van KTM. Het Indiase concern garandeerde niet alleen financiële steun, maar neemt vanaf november naar verwachting 76 procent van de aandelen over. Daarmee wordt Bajaj meerderheidsaandeelhouder en kan het de strategische koers bepalen.

Pit Beirer, al jaren verantwoordelijk voor KTMs raceteams, zegt tegen Speedweek.com: “We hebben samen besloten de consequenties te dragen en alle afdelingen zo op te stellen dat KTM ook in de toekomst succesvol blijft. Ik kan daarbij alleen namens de motorsport spreken.”

Kernfocus: kosten verlagen, kwaliteit behouden



Beirer erkent dat de huidige kosten in marketing, ontwikkeling, administratie en motorsport ongeveer 50 procent te hoog zijn. “Het belangrijkste is dat we bij onze betrokkenheid geen concessies doen aan kwaliteit. We willen premium zijn – en dat kunnen we ook in de toekomst met de juiste budgetten blijven.”

De maatregelen treffen zowel het MotoGP-programma als andere disciplines. Zo werd het fabrieksteam voor de Dakar-rally teruggebracht van acht naar drie rijders. “Dat deed pijn, maar het was een bijdrage aan de toekomst van KTM. We hebben nu de twee beste rallyrijders plus de beste nieuwkomer. Natuurlijk wordt de marge kleiner, maar gemakkelijk is het nooit geweest,” aldus Beirer.

Ondanks de besparingen blijft KTM vastberaden actief in de topsport. Dat werd onderstreept door de officiële test van de nieuwe 850cc-motor, die vanaf 2027 in de MotoGP wordt ingezet. Beirer: “Ik heb het officiële akkoord gekregen voor de nieuwe motor in het nieuwe MotoGP-tijdperk. Niemand zou de motor goedkeuren om hem vervolgens niet te gebruiken. We zijn in de MotoGP om te blijven.”

Neumeister en Beirer: premium blijft leidend



Ook de nieuwe CEO, Gottfried Neumeister, benadrukt dat KTM blijft streven naar het allerbeste: “We zijn het er binnen het bedrijf allemaal over eens dat we de besten willen zijn. Onze inzet in de koningsklasse maakt alleen zin als we kunnen aantonen dat KTM de beste technologieën kan leveren.”

Beirer voegt toe dat elke kostenpost kritisch wordt bekeken, zonder dat een terugtrekking uit de raceklassen wordt overwogen: “Alles wat we aanpakken moet van de hoogste kwaliteit zijn, daar zijn we het allemaal over eens.”

KTM kiest hiermee een duidelijke koers: efficiëntie en kostenbeheersing, zonder concessies aan prestaties. De toekomst van KTMs motorsportactiviteiten moet duurzaam zijn, maar blijft op het hoogste niveau – van de MotoGP tot de Dakar-rally.