Harley en MotoGP lanceren in 2026 Bagger raceserie
Nadat eind vorig jaar na afloop van de laatste Grand Prix van het seizoen op het circuit van Catalunya Dorna en Harley-Davidson aankondigden een samenwerking te zijn aangegaan voor de MotoGP, ondersteund met een circuit-presentatie van de Road Glide fabrieksmachine waarmee in de VS in het King of the Bagger kampioenschap wordt geracet, was het niet de vraag of een bagger raceklasse als bijprogramma aan de MotoGP zou worden toegevoegd, maar wanneer.
Dat blijkt dus vanaf volgend jaar te zijn, zo hebben Dorna en Haley-Davidson nu aangekondigd. De Bagger-raceserie bestaat uit twaalf races, verdeeld over zes Grand Prix in Europa en Noord-Amerika. Elk event worden er twee races verreden met Factory Racing Road Glide machines.
De machines – ontwikkeld door Harley-Davidson Factory Racing en gebouwd voor pure competitie – wegen zo’n 280 kilo en leveren meer dan 200 pk en 245 Nm koppel. Daarmee halen ze snelheden van ruim 300 kilometer per uur. Alle motoren zijn identiek, wat garant staat voor opwindende, gelijkwaardige races. De startgrid zal bestaan uit zes tot acht teams, elk met twee rijders, ondersteund door Harley-Davidson Factory Racing.
“Dit is een grote nieuwe stap in onze wereldwijde raceambities. Al meer dan 120 jaar staan we aan de frontlinie van performance, zowel on- als off-road. Dat laten we zien met onze deelname aan het MotoAmerica Mission King of the Baggers-kampioenschap, en met performanceproducten zoals de nieuwe CVO RR en de CVO Road Glide ST.
We merken dat prestaties enorm resoneren bij onze rijders en fans, en we weten dat ze hongerig zijn naar meer. Met dit nieuwe kampioenschap zetten we onze heritage mooi in de spotlights, terwijl we tegelijk de toekomst omarmen. En we voegen een spectaculaire nieuwe dimensie toe aan de grootste motorraceshow ter wereld.”
“Deze samenwerking met Harley-Davidson is een opwindende kans voor beide partijen. Wij bieden een internationaal podium waarop Harley-Davidson zijn wereldwijde bereik kan vergroten. Tegelijkertijd helpt het iconische Amerikaanse merk ons om een nieuw publiek aan te spreken. Deze samenwerking past perfect binnen onze strategische ambities, en het zal zorgen voor veel visueel spektakel tijdens de Grand Prix-weekenden waar dit kampioenschap onderdeel van wordt.”
Meer info – waaronder de volledige kalender en hoe je als fan alles kunt volgen – volgt binnenkort.