Dorna verlengt MotoGP contract Catalunya, andere circuits in Spanje en Portugal onzeker
Het nieuwe 5-jarige contract met het circuit van Catalunya is een verlenging van het huidige contract dat tot het eind van het 2026 seizoen loopt. Volgens Dorna is Catalunya een van de slechts twee circuits op het Iberische schiereiland die op de kalender blijven staan wanneer het nieuwe 850cc MotoGP-tijdperk in 2017 begint.
Dat betekent een enorme reductie van het aantal MotoGP races in de Spaans/Portugese regio, waar al meer dan 20 jaar 4! Spaanse Grand Prix (Jerez, Catalunya, Aragon, Valencia) op de kalender hebben gestaan en (niet alle jaren) een Portugese ronde in Portimao.
Volgens Dorna CEO Carmelo Ezpeleta zullen circuits in de veranderende tijden meer moeten bieden dan competitieve races om hun plaats op de kalender te behouden. Inderdaad, diezelfde Ezpeleta die 20 jaar geleden de overdaad aan Spaanse Grand Prix' nog verdedigde door te stellen dat er niet genoeg circuits waren die aan de eisen van FIM voldeden.
“Het is heel belangrijk om carrière te maken, maar het gaat niet alleen om racen. De betrokkenheid van de overheid van de gebieden waar we naartoe gaan is erg belangrijk en Catalunya heeft ons laten zien dat ze voorop lopen.
“De races zijn het belangrijkste, maar je moet een hele omgeving hebben voor de Grand Prix om een rendement te hebben dat de investering rechtvaardigt. We hebben ons gerealiseerd dat het ingewikkeld is. In principe gaan we niet rouleren, maar het hangt af van hoe het gaat, van de interesse, niet alleen hier. Misschien ook in andere landen.
Nu hebben we ongeveer 28 circuits die een MotoGP grand prix willen organiseren, en we kunnen er maar 22 doen. Je moet kijken naar de landen, de plaats. Het spreekt voor zich dat er een veilig circuit moet zijn en een organisatie, we moeten de toegevoegde waarde zien om ervoor te zorgen dat het niet alleen een sportevenement is.”
Ezpeleta ontkent dat de reductie van het aantal races in Spanje en Portugal een maatregel van Liberty Media is, dat afgelopen jaar een meerderheidsbelang in Dorna nam, maar nog steeds op goedkeuring van Brussel wacht. De groeiende interesse vanuit het Midden-Oosten en Azië, waar overheden bereid zijn om heel veel geld op tafel te leggen om races te mogen organiseren, zal een veel grotere rol van betekenis hebben gespeeld.
De CEO van Dorna wilde niet zeggen welke circuits het risico lopen om van de kalender te worden geschrapt, maar met interesse uit 28 landen en een maximum van 22 Grand Prix - 2 meer dan de huidige kalender van 20 races - is het niet moeilijk te constateren dat er in totaal 6 circuits van de kalender zullen gaan verdwijnen.