Zoeken

Dorna kondigt aanpassingen MotoGP reglement aan

7 mei 2025
Dorna heeft per direct een aantal wijzigingen in het reglement van de MotoGP doorgevoerd. Naar aanleiding van de chaos voor de start tijdens de Grand Prix of the Americas is het protocol vereenvoudigd, daarnaast mogen coureurs die langdurig geblesseerd zijn geweest voor hun comeback een eendaagse test doen.

De Grand Prix Commissie, bestaande uit Paul Duparc (FIM), Hervé Poncharal (IRTA), Biense Bierma (MSMA) en Carmelo Ezpeleta (Dorna, voorzitter) heeft in aanwezigheid van Jorge Viegas (FIM), Mike Webb (IRTA, secretaris van de vergadering), Carlos Ezpeleta (Dorna), Corrado Cecchinelli (Director of Technology), Paul King (FIM CCR Director) en Dominique Hebrard (FIM CTI Technical Manager), in vergaderingen die plaatsvonden in maart en april 2025 een aantal beslissingen genomen.

Om de procedure en eerdere protocollen te vereenvoudigen, zal er nu een straf zijn voor rijders die na het 3-minuten bord de grid verlaten of niet aansluiten, waardoor het onderscheid tussen een rijder die de grid verlaat om een technische reden of die de grid verlaat om een weersgerelateerde bandenwissel uit te voeren, komt te vervallen.

Met onmiddellijke ingang, in alle klassen, moet een rijder die om wat voor reden dan ook de grid verlaat, de opwarmronde starten vanuit de pitstraat, zijn oorspronkelijke startpositie innemen en na de start een standaard dubbele Long Lap Penalty uitzitten. 

Dit geldt ook voor rijders die niet naar de grid gaan. Volgens de huidige regels moet een rijder die de opwarmronde mist, de race starten vanuit de pitstraat. In al deze gevallen is het toegestaan om van motor te wisselen in de MotoGP-klasse, waar rijders twee machines hebben.

De bestaande tijdstraf voor het starten vanuit de pitstraat blijft ongewijzigd. Daarnaast blijft de huidige limiet van maximaal 10 rijders die de race mogen starten vanuit Pit Lane ook gehandhaafd, dit geldt echter niet voor de opwarmronde.

De problemen waren op COTA ontstaan nadat Marc Marquez de grid had verlaten om in de pits over te stappen op zijn tweede machine die op slicks stond, waarna een groot deel van het startveld volgde. Als gevolg daarvan werd de start uitgeteld, wat ontzettend zuur was voor diegenen die wel op slicks hadden gegokt.

Het was voor de wedstrijdleiding op dat moment echter onmogelijk om te bepalen wie de grid had verlaten vanwege een technisch probleem en wie omdat hij een verkeerde bandenkeuze had gemaakt. De nieuwe regels vereenvoudigen de regels voor alle partijen, inclusief de fans en kijkers, terwijl het voordeel voor rijders die de juiste bandenkeuze hebben gemaakt behouden blijft.

Daarnaast is met onmiddellijke ingang besloten dat MotoGP coureurs die geblesseerd zijn geraakt en meerdere events hebben gemist nu de mogelijkheid om een test uit te voeren met een MotoGP-machine, zodat ze zich fysiek kunnen voorbereiden op hun terugkeer in de competitie. Dit is niet verplicht en geldt alleen voor MotoGP-rijders.

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet een rijder drie of meer achtereenvolgende evenementen hebben gemist of minstens 45 achtereenvolgende dagen tijdens het seizoen niet hebben kunnen deelnemen aan evenementen.

Een evenement wordt gedefinieerd als een Grand Prix of een op zichzelf staande officiële test van meer dan één dag. Post-GP tests op maandag en de eendaagse test na het seizoen worden meegeteld als onderdeel van de Grand Prix die ze volgen.

Het seizoen wordt gedefinieerd als vanaf de eerste officiële test voorafgaand aan het seizoen tot de laatste Grand Prix van het seizoen. Deelname aan een evenement wordt gedefinieerd als het eenmaal verlaten van de pitstraat tijdens een officieel evenement. De officiële MotoGP testen gedurende het seizoen, zoals de recente in Jerez na afloop van de Spaanse Grand Prix, zijn onderdeel van dat Grand Prix event.

De eendaagse test moet worden uitgevoerd op een circuit waar de fabrikant mag testen volgens hun concessieregels en/of gekozen testcircuit (indien van toepassing), of op een circuit dat later dat seizoen niet meer op de kalender staat. De test mag echter onder geen beding worden uitgevoerd binnen 8 weken voorafgaand aan een MotoGP Grand Prix die op hetzelfde circuit plaatsvindt.

De gebruikte banden tellen mee voor de toewijzing aan het testteam van de fabrikant en er mogen maximaal 3 sets banden worden gebruikt.

Tot slot is er ook een overeenkomst gesloten tussen de fabrikanten dat ze geen machines met de 2027 specificaties zullen testen tijdens het seizoen 2025. Dit betekent dat het testen van een motor met de 2027 specificatie pas is toegestaan vanaf 17 november 2025.