Zoeken

Dakar 2008 preview.

Pagina 2

31 december 2007
Inhoudsopgave
Dakar 2008 preview.
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Rondje 28 jaar historie Dakar

Het idee van de Dakar Rally ontstond in 1977 bij Thierry Sabine, die tijdens de Abidjan -Nice Rally verdwaalde en daardoor de meest extreme kanten van de woestijn meemaakte. Deze ervaring wou hij met een select groepje delen en zo kwam het eerste idee op tafel voor de Dakar Rally, door velen gezien als de moeder aller rally’s. In december 1978 was het zover, de start van de eerste editie van de Dakar Rally was een feit. In totaal 170 deelnemers verschenen aan de start van deze 10.000 kilometer lange monsterrit. Kernwoorden waren toen eenvoud en sportiviteit. GPS moest nog worden uitgevonden, de deelnemers moesten het doen met een roadbook. De eerste winnaar bij de motoren was Cyril Neveu, hij reed toen op een Yamaha. Hij zou in de daaropvolgende Dakars nog vaak van zich laten horen.

Cyril Neveu:
Ik was 21 jaar en ik had al wat ervaring met Afrika door de Abidjan - Nice Rally. Ik was net als de meeste anderen een ervaren rijder met mijn 500XT en dat zonder leren zadeltassen...

1980 Het jaar dat de tweede Dakar werd verreden was op voorhand al duidelijk hoe populair de Rally in een jaar tijd was geworden. Fabrieksteams van Yamaha, Volkswagen, Lada en BMW maakten hun entree in de Rally. Net als de eerste editie wist ook dit keer Cyril Neveu de Rally op zijn naam te schrijven met een prive ingeschreven Yamaha.

1981 Staat de eerste Dakar te boek als de meest bijzondere Dakar, zo is de 1981 editie de boeken ingegaan als de meest spectaculaire Dakar ooit. Meer en meer deelnemers melden zich aan. Niet alleen motoren, maar ook steeds meer andere voertuigen zoals buggy’s, zijspannen, vrachtwagens en ook nog wel bijzonder voertuigen zoals de Rolls Royce van Montcorgé, of de Citroen CX van Jacky Ickx zien we door de woestijnen van Afrika scheuren. Gevaar dat is het sleutelwoord voor deze Dakar.

Michel Merel deelnemer in 1981:
De woestijn is net als de zee, als je er niet bang voor bent dan is dat verkeerd. De woestijn beangstigt me, je speelt er niet mee, het speelt met jou. 

1982 De vierde editie van de Dakar was de Rally van de verdubbeling: 382 deelnemers in de diverse klassen. De start was voor het eerst op de Place de la Concorde, de finish in Dakar aan de Lac Rose. Voor de derde keer wint Cyril Neveu de rally bij de motoren, ditmaal echter op een Honda. Het zal niet de laatste overwinning zijn voor Honda.

1983 Het woestijnlandschap is de droom van elke deelnemer, maar ook deze dromen kunnen nachtmerries worden. De vijfde editie wordt geteisterd door een hevige zandstorm, waardoor 40 deelnemers raken verdwaald. Niemand minder dan Sabine zelf zet een reddingsoperatie op touw en binnen vier dagen is iedereen weer heelhuids terug. de winnaar in 1983 bij de motoren was voor de tweede keer Hubert Auriol.

Nicole Maitrot, een deelnemer in 1982 zei:
Thierry Sabine geeft de indruk dat hij God is, hij kijkt vanuit zijn helikopter neer op zijn volk, de mensen die verdwaald zijn helpt hij door ze mee te nemen in de helikopter.
 

1984 Om het voor de deelnemers nog spannender te maken, besloot Sabine om de grenzen te verleggen. Nieuwe landen waar men door heen komt zijn Siërra Leone en Mauritanië. Het aantal inschrijvingen zit nog steeds in de lift: er verschijnen in totaal 427 deelnemers aan de start. Een van de bijzondere teams toen was Porsche. Winnaar bij de motoren was Gaston Rahier.

1985 Qua gebeurtenissen was de 1985 editie niet zo bijzonder. Hubert Auriol verliet BMW en ging voor Ligier-Cagiva rijden. Gaston Rahier ging op herhaling, zijn tweede overwinning op rij was een feit.

1986 Is een zwarte pagina in de geschiedenis van de Dakar Rally. De helikopter van de organisatie stort neer. Aan boord bevinden zich op dat moment Thierry Sabine, Daniel Balavoine, Nathaly Odent, Francios Bagnoud en Jean Paul Le Fur. Alle inzittenden komen hierbij om het leven. Sabine, oprichter van de Dakar, is niet meer. Patrick Verdoy en Gilbert Sabine (de vader van Thierry) nemen de leiding over. Het was een schok voor iedereen die de Dakar Rally een warm hart toe droeg. Zoals het de woestijnpionier beaamde werd zijn as uitgestrooid in de woestijn.

1987 Waar zijn zoon eindigde daar ging Gilbert Sabine verder: samen met het duo Verdoy en Metge nam hij de organisatie op zich van de Dakar rally. Bij de motoren ontbrandt een hevige strijd om de eerste plaats tussen Hubert Auriol, Cyril Neveu en Gaston Rahier. In een van de laatste dagen van de Rally slaat voor Hubert Auriol het noodlot toe. Hij komt hard ten val en breekt hierbij zijn beide enkels. Uiteindelijk was het Cyril Neveu die voor de vijfde keer de Dakar Rally op zijn naam mocht schrijven.

1988 Alle records werden gebroken tijdens de tiende editie van de Dakar Rally: meer dan 600 deelnemers hadden zich ingeschreven voor de rally. Het is ook het jaar van extremen. Meest spraakmakende gebeurtenis bij de auto’s was de diefstal van Ari Vatanen zijn Peugeot 405T16. Maar er gebeurde meer. De tweede vrachtauto van Jan de Rooy crasht en slaat daarbij een aantal malen over de kop. Cees van Loevezijn, navigator op die tweede vrachtwagen komt hierbij om het leven. Een nieuwe winnaar was er te verwelkomen bij de motoren, Edi Orioli wint de wedstrijd op een Honda.

1989 Dit jaar werd er weer een nieuw stuk woestijn aan de route toegevoegd, namelijk het land Libië. Yamaha komt met een nieuwe veelbelovende rijder Stephane Peterhansel. Winnaar wordt echter de redelijk onbekende Lalay, die op een Honda met de eer ging strijken.

1990 Een nieuwe startplaats in Parijs met minder deelnemers dan voorgaande jaren. Toch doen er nog 465 deelnemers mee. Terug in Libië ziet men een bijzonder mooie maar toch erg verraderlijke woestijn, je hoort en ziet niks s’nachts dat maakt het zo verraderlijk. De meeste motorrijders keken niet naar de schoonheid van de woestijn maar hadden slechts een gedachte: hoe kom ik hier zo snel mogelijk uit. Bij de motoren is het Edi Orioli die voor de tweede keer de Dakar wint en daarmee de eerste overwinning brengt aan het merk Cagiva.

1991 Het jaar werd weer overschaduwd door een tragisch ongeval. Ditmaal is het Citroën assistentie chauffeur Charles Cabanne die om het leven komt. Bij de motoren was het Stephane Peterhansel, die na twee jaar proberen nu eindelijk aan de overwinning voor zich op kon eisen. Yamaha kreeg hier mee zijn gelijk, nadat ze al hun pijlen op Stephane hadden gezet.

1992 De veertiende editie van de Dakar Rally stond in het kader van de verandering. De traditionele “Parijs-Dakar” route ging op de schop, de organisatie had besloten dit jaar naar de Kaap te rijden. Nieuwe routes, wonderschone vergezichten, maar ook het ging niet allemaal van een leien dakje. Tsjaad was een land waar men door hen zou rijden, maar het land kwam in een oorlog terecht en er werd voor de veiligheid van de deelnemers gevreesd. Het zou niet alleen bij die oorlog blijven, ook een zandstorm en later een overstroming van een rivier in Namibië zorgden ervoor dat het geen gemakkelijke Dakar was. Tweevoudig Dakar winnaar Auriol won de wedstrijd, ditmaal echter niet bij de motoren maar bij de auto’s. Bij de motoren prolongeerde Stephane Peterhansel zijn titel. 1992 was ook het jaar dat men voor de eerste keer gebruik mocht maken van GPS.

De woestijn zo mooi, maar als je even niet oplet zo gevaarlijk. 

1993 De organisatie had van zijn fouten geleerd en had besloten om de Rally weer te laten eindigen in Dakar, met ditmaal als startplaats Trocadero. Het was een van de zwaarste rally’s ooit. Meer als een derde van de deelnemers kwamen vast te zitten in de hoge zandduinen en moest opgeven. Toch waren rijders erin geslaagd om de zandduinen te bedwingen, Stephane Peterhansel deed dat bij de motoren en won voor de derde keer op rij. Gilbert Sabine heeft besloten om de Rally van zijn zoon voort te laten bestaan. The Legend continues.

1994 Langzaam maar zeker komt de Dakar weer terug op het niveau van vroeger, met als gevolg een stijgende lijn in het aantal deelnemers. Het is ook het jaar dat A.S.O. (Amaury Sports Organisation) wordt opgericht en daarmee de organisatie van de Dakar overneemt van de T.S.O. (Thierry Sabine Organisation). Dit jaar was weer een jaar met hoge en lastige zandduinen. Er werd zelfs besloten om een etappe te neutraliseren omdat er anders te veel deelnemers zouden uitvallen. Een enkeling die het wel lukte deed over die etappe 36 uur. Winnaar bij de motoren werd voor de derde keer Edi Orioli, gevolgd door Jordi Arcarons.

1995 Er werd dit jaar niet in Parijs gestart maar in Spanje, om precies te zijn in Granada. De finish was weer zoals vanouds in Dakar. Het totale aantal dagen werd ingekort naar 15 dagen. Het was het jaar dat Hubert Auriol de organisatie over nam van Gilbert Sabine. Dat gebeurde op grond van de prestaties die Auriol had geleverd in de Dakar, maar belangrijker was nog zijn ervaring. Bij de motoren was het weer het jaar van Peterhansel, de vierde Dakar overwinning in zijn carrière.

1996 De route is hetzelfde als in 1995, maar dan met (wederom) meer deelnemers. Het is het jaar waarin Laurent Geugeun spoorloos verdwijnt. De Dakar ging dat jaar van start zonder Stephane Peterhansel en zijn kennis over Afrika. Edi Orioli wist een bijna perfecte Rally te rijden, waardoor hij voor de vierde keer de Dakar wist te winnen.

1997 De negentiende editie van de Dakar moest een bijzondere worden. Voor het eerst in de geschiedenis werd er niet gestart in Europa maar in Dakar. Het zou een rondje Dakar worden, aangezien er ook in Dakar zou worden gefinisht. Men had Nigeria als keerpunt gekozen, wat meteen ook de rustdag was. Stephane Peterhansel won de Dakar voor de vijfde keer en was daarmee nog slechts een stap verwijderd van zijn ambitie: de eerste zijn die Dakar zes keer weet te winnen.

1998 Na het uitstapje van vorig jaar werd er weer vanuit Europa gestart. Dit keer was het de beurt aan Versailles om als startplaats te dienen. Via een verbindingsroute door Spanje ging men op weg naar Dakar. Met talrijke zandduinen was dit weer een echte ouderwetse Dakar: veel graven en vast rijden in het mulle zand, het was weer een echte moeilijkheidsmarathon. Bij de motoren maakt Stephane Peterhansel zijn droom waar: hij werd voor de zesde keer winnaar.

1999 Voor de derde keer in de geschiedenis vindt de start plaats in Granada. Het is het jaar dat bij de auto’s voor het eerst een vrouw de leiding neemt in het algemeen klassement. Jutta Kleinschmidt vereeuwigt zichzelf hier mee. Bij de finish aan de Lac Rose was het Richard Sainct die met de BMW de Dakar wist te winnen.

2000 De 22ste Editie van de Dakar Rally was een historische. Voor het eerst werd de Afrikaanse woestijn van het westen naar het oosten gereden. Van Senegal naar Egypte. Het aantal deelnemers weerspiegelde het enthousiasme over deze route, 400 deelnemers verschenen aan de start van deze Dakar Rally. Helaas werd deze Dakar ook overschaduwd met terroristische dreiging, waardoor de organisatie de veiligheid van de deelnemers niet kon garanderen. Men besloot dan ook een luchtbrug te maken en uiteindelijk startte deel 2 van deze Rally in Libië en eindigde zonder problemen in Egypte. Het was Richard Sainct die onder aan de piramides voor de 2de keer op rij tot winnaar werd gekroond.

2001 Men ging terug naar de basisprincipes van de Dakar. Diverse wijzigingen stonden op de agenda, zo ook de zogenoemde vliegende monteurs. Dit zijn de mannen die door de grote teams per vliegtuig van bivak naar bivak worden gevlogen om bij aankomst van de deelnemer meteen aan de voertuigen te kunnen sleutelen. De organisatie had besloten dat deze monteurs niet meer mochten vliegen, maar mee moesten in de assistentietrucks. Ook werd de klassieke route, van het noorden naar het zuiden, weer gereden. Voor de eerste keer werd het algemene klassement bij de auto's gewonnen door een vrouw. Jutta Kleinschmidt won met Mitsubishi de Dakar. Bij de Motoren was het Dakar veteraan Fabrizio Meoni die nu eindelijk zijn eerste Dakar mocht winnen.

2002 Vierentwintig jaar na de eerste start is de Dakar nog springlevend. Grote getallen toeschouwers waren naar Arras gekomen om getuige te zijn van de start van de 24ste editie. In al die jaren dat er zoveel veranderde is een ding hetzelfde gebleven: “meedoen is belangrijker dan winnen.” Op dat moment is de Dakar Rally een van de grootste meerdaagse sportevenementen ter wereld. Toch zal het winnaars gevoel wel erg lekker gevoeld hebben voor Fabrizio Meoni, hij won voor de tweede keer op rij de Dakar bij de motoren.

2003 Voor het 25 jarig jubileum werd weer eens een andere finishplaats genomen, voor de tweede maal werd er gefinisht in Cairo. Stephane Peterhansel had de overstap gewaagd naar de auto’s en ging in het algemene klassement aan de leiding totdat hij op dag 16 zwaar crashte. In het rijtje van drievoudige winnaars mocht dit jaar Richard Sainct bijgeschreven worden, hij wist de Dakar te winnen vlak voor Alfie Cox. Deze Dakar had ook wel een beetje een Nederlands tintje: op dag drie weet Eric Verhoef achter Cyril Despres een tweede tijd te rijden.

2004 We gaan weer terug naar Dakar als eindbestemming, de start is in Clermont-ferrand. Van Marokko naar Senegal met daar tussen Mali Mauritanië en Burkina Fasso. Van de rijders zowel als de navigators werden dat jaar wonderen verwacht. Het lukt zesvoudig Dakar winnaar Peterhansel om nu ook bij de auto’s succesvol te zijn. Hij is na Hubert Auriol de tweede persoon in de Dakar geschiedenis die zowel bij de auto’s als bij de motoren wist te winnen. Na negen keer mee gedaan te hebben is het eindelijk gelukt voor de Spanjaard Nani Roma. Hij wint de Dakar voor een minder blije Richard Sainct, die in de eerste etappe ten val was gekomen en daarbij zijn arm blesseerde.

2005 De zwaarste Dakar ooit is verreden. Dat het een loodzware editie is geworden is duidelijk, daar kan geen enkele deelnemer omheen. Vier deelnemers komen te overlijden, 2 berijders met de volgmotoren die bij de Belg Rene Delaby horen, komen om tijdens een aanrijding met een vrachtwagen vlak bij Dakar. Maar ook in de wedstrijd zelf gebeurde het een en ander. Jose Manuel Perez overlijdt als gevolg van een zware crash en als een donderslag bij heldere hemel, overlijd ook tweevoudig Dakar winnaar Fabrizio Meoni als gevolg van een zeer zware crash. De meeste deelnemers hadden behoorlijk last van het mulle zand en van kamelengras. De achtste etappe wordt ook afgelast in verband met het slechte weer door een zandstorm. Sommige deelnemers komen 24 uur later dan gepland aan in het bivak, meestal zonder te wachten gaan ze weer verder met de volgende etappe. Dakar 2005 was een slopende Rally maar ook een Rally van meten met twee maten. Hans Bekx wordt gediskwalificeerd. Na een voorkeuring in Nederland en een hoofdkeuring in Barcelona, waar niks aan de hand is, wordt hij in Dakar nog een keer gecontroleerd. Daar blijken ineens een aantal punten te zijn die afgekeurd worden die op de voorgaande keuringen wel waren goedgekeurd. Ook tv speurneus Peter R. de Vries deed mee in 2005, maar haalde de finish niet. De uiteindelijke winnaar bij de motoren werd Cyril Despres, bij de auto"s voor de 2de keer en zijn 8ste keer totaal Stephane Peterhansel. Bij de vrachtwagens is het Vladimir Kabirov die de overwinning pakt.

2006 Nog voor dat de Dakar 2006 van start is gegaan, waren er al uitvallers. Het Team van vader en zoon de Rooy en van Hans Bekx werden gediskwalificeerd op grond van verkeerde gehomologeerde ophangingen. Ook kwam er dit jaar voor het eerst een Nederlandse dame aan de start bij de motoren Mirjam Pol, die het niet eens onverdienstelijk deed en menige heren het nakijken gaf. Henno van Bergeijk deed mee om het echte Dakar gevoel van vroeger te ervaren. Tja, hoe doe je dat? Door met een 28 jaar oude Yamaha XT500 aan de start te komen. Hij was niet de snelste maar uitrijden dat lukte hem wel anno 2006. Halverwege de rally zijn er bij de motoren al 93 deelnemers uitgevallen voor hen was Dakar toch net ietsje te ver. De eerste Etappe na de rustdag is er eentje met een diepe zwarte rand. De 41 jarige Australiër Andy Caldecott overlijdt aan een valpartij. Caldecott was erg ongelukkig terecht gekomen waardoor zijn nek was gebroken, 20 minuten na zijn crash arriveerde de helikopter met medisch personeel maar die konden niks anders constateren dan dat hij was overleden. Tijdens dag 11 kwamen de Motor rijders niet aan de start, uit eerbetoon heeft de organisatie deze etappe geneutraliseerd. De diskwalificatie van het trio Verheyden, Jans en Verhoeven kwam als een donderslag bij heldere hemel. Ze werden gehinderd door een wagen van de organisatie waar ze niet voorbij konden komen. Resultaat een uur te laat bij het bivak en daar mee uitgesloten voor verdere deelname. Tijdens etappe 14 valt er weer een dode te betreuren een 10 jarige jongetje stak net over toen er een deelnemer langs kwam rijden, onderweg naar het ziekenhuis is de jongen overleden. Nog geen dag later overlijd er weer een toeschouwer hij zat samen met zijn familie naar de langs rijdende assistentie karavaan te kijken toen hij werd geraakt. Marc Coma wint zijn eerste Dakar bij de motoren bij de auto’s is het Luc Alphand die eindelijk weet te winnen. Bij de trucks was het Vladimir Chagin die zijn vijfde Dakar won. Hans Stacey had in de laatste fase met een vijftal dag overwinningen veel verzet geboden. Maar niet voldoende voor een eerste positie.

2007 Dit jaar gaat de boeken in als zand veel zand. Veel uitvallers en zo nu en dan verrassende etappe winnaars. Ook gaat 2007 het jaar in dat ervaring niet altijd garantie geeft op succes. Om maar een paar namen te noemen Jan en Gerard de Rooy, beter voorbereid dan ooit maar techniek is niet onfeilbaar. Vladimir Chaguine heeft al vijf keer de Dakar weten te winnen, maar de hete Adem van Hans Stacey werd hem fataal. Hij reed te wild en de Kamaz ging op zijn kant.  Marc Coma kreeg door een cruciale navigatiefout een heftig ongeval een paar dagen voor het einde. Dit geld ook voor Frans Verhoeven even in het stof van Cyril Despres en je ziet net even die geul over het hoofd en voor je het weet lig je op de grond met beide schouders uit de kom. Soms zit pech in een klein hoekje met grote gevolgen, Elmer Symens overlijdt als gevolg van een crash, 8 minuten na melding zijn de eerste mensen ter plaatste maar treffen alleen het levenloze lichaam aan van Symens. Ook zesvoudig Dakar rijder Eric Aubijoux komt te overlijden, niet aan de gevolgen van een crash maar door een acute hartstilstand. Le Dakar is topsport twee weken lang intensief bezig zijn en het uiterste vergen van mens en machine. De zwaarste dag in 2007 was toch wel de vierde dag. Deze zware etappe met erg veel zand mag absoluut de titel bijltjes dag dragen. Vele deelnemers haalde finish niet en haalde ze het wel dan vaak buiten de tijd. Tijdens de zevende dag besloot de organisatie om na 134km gereden te hebben de proef in te korten. Een zandstorm zorgde voor zeer erbarmelijke omstandigheden, de organisatie vond het te slecht worden en korte de proef in. Door de onrust in Mali werden 2 etappes geschrapt en werden er alternatieve routes gereden. Peter Stijkel verwoorde deze etappe als volgt “het was net een dagje op de Veluwe: mooie zandpaden met gras en struiken.” Winnaar bij de motoren werd Cyril Despres mede door het weg vallen van Marc Coma en een goede tweede week kon hij de overwinning naar zich toe trekken. Stephane Peterhansel wie kent hem niet, wist Le Dakar weer te winnen op vier wielen. Bij de trucks was na 20 jaar weer een Nederlander die Le Dakar wist te winnen. Hans Stacey was veruit de snelste met zijn MAN.

2008 Historie moet nog geschreven gaan worden. Maar om te weten wie er in die historie gaan komen te staan, moet je zeker Motorfreaks blijven volgen. Wij gaan jullie iedere dag voorzien van alle ins en outs van de Dakar 2008.