Zoeken

Nader bekeken: BSA Gold Star 650

UK - India connection

31 januari 2022

Sinds dat moment heeft Classic Legends – een dochteronderneming van M&M – onder leiding van CEO Ashish Joshi, die na 15 jaar Royal Enfield naar Triumph India was gegaan, gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe reeks motoren die onder de naam BSA op de markt zullen worden gebracht. Het eerste model dat nu is gepresenteerd is de 650cc Gold Star, die volgens Joshi in april bij de Britse dealers leverbaar moet zijn, waarna later dit jaar eerst verschillende Europese landen en daarna de Verenigde Staten, Azië en Oceanië en Zuid Afrika zullen volgen. In eerste instantie zullen de motoren in de supermoderne fabriek vTot in het kleinste detail de Gold Star een nieuw leven ingeblazenan Mahindra in centraal India worden geproduceerd, maar Joshi zegt de intentie te hebben om de BSA productie zo snel mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen. 

De uit het graf herrezen Gold Star is ontworpen door een groep stylisten in de Redline Studios in Leicester, onder leiding van Bal Ghataore die zich bij de Classic Legends aansloot om zich fulltime op de nieuwe BSA modellen te richten. Ondanks de toepassing van remschijven oogt de Gold Star meer puur Classic dan Retro, dankzij de verbluffende gelijkenis met het oorspronkelijke model dat eveneens op de NEC te zien was. De talloze ontwerpdetails hebben van de Gold Star een onmiskenbare BSA gemaakt. De verchroomde tank met pinstripe lining en het BSA logo in de gouden ster, de dubbele ronde tellers met chromen rand en ingebouwd LCD display, het vlakke tweepersoons zadel en de kenmerkende verchroomde spatborden hebben een ongekende gelijkenis met het origineel. De gelijkenis vind je ook bij het chromen uitlaatsysteem terug,
En dat allemaal dankzij deze twee genieën, Ashish Joshi (boven) en Bal Ghataore (onder)

Kunnen wij binnenkort weer oehoe-ohoerend hard van de motorcross noa huus
dat heel slim dubbelwandig is uitgevoerd om de sensoren van de Euro 5 katalysatoren en bijbehorende hardware te verbergen (en tevens voorkomt dat het chroom na verloop van tijd gaat verkleuren).

“Om te beginnen was het ons doel dat de motor het DNA van BSA moest hebben, zodat wanneer je ‘m bekijkt het niets anders zou kunnen zijn”, zegt Bal Ghataore. “Ik heb dagen in het National Motorcycle Museum doorgebracht, puurom hun BSA motoren te bestuderen, dus ik hoop dat klanten zullen denken dat we het goed hebben gedaan.”

De tweewieler eerbetoon aan de BSA motorgeschiedenis wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 652cc viertakt eencilinder die desalniettemin van forse koelribben is voorzien om overeenkomst te creëren met de oude Gold Star. Het blok heeft een boring x slag van 100 x 82 mm, een compressieverhouding van 11,5:1, twee bovenliggende nokkenassen twee balansassen om trillingen te elimineren en een vijfversnellingsbak met slipperclutch. Het blok levert 45 pk bij 6.000 tpm aan de krukas en een maximum koppel van 55 Nm bij 4.000 tpm, heeft Multipoint EFI benzine-injectie met dubbele bougies en voldoet niet alleen aan Euro 5, maar is bewust teruggetuned om ‘m toegankelijk beschikbaar te maken voor het A2 rijbewijs. “Wanneer we op enig moment in de toekomst een speciale editie Clubman Special of zoiets op de markt gaan brengen, zullen we het vermogen op kunnen krikken Zeg nou zelf, is dit geen plaatje?om ‘m wat meer pit te geven”, zegt Ashish Joshi. “Voor nu focussen we echter op het A2 rijbewijs qua performance, dus 45 pk en een topsnelheid van ongeveer 167 km/u betekent dat het een lekkere motor om te rijden is, eentje die gegarandeerd een glimlach op je gezicht zet.”

Het blok is ontwikkeld door de eigen engineers van BSA in samenspraak met de Technische Universiteit van Graz in Oostenrijk, die in het verleden een belangrijke rol heeft gespeeld bij KTM’s ontwikkeling van hun grote viertakt eencilinders, inclusief de 74 pk 693cc motor van de 690 Duke en Husqvarna Svart- en Vitpilen 701. “De Technische Universiteit van Graz heeft met andere fabrikanten aan grote eencilinders als deze gewerkt, dus het was hun ervaring die ze tot ons heeft gebracht”, zegt Joshi. “Ik moet zeggen dat ze voor ons fantastisch werk hebben geleverd met het blok. De koppelkromme is bijna vlak, dus vanaf 1.800 tpm heb je meer dan 40 Nm koppel beschikbaar.” De grote radiateur voor de vloeistofkoeling past mooi in het geheel, en valt daarmee niet té veel in het zicht.