Nader bekeken: BSA Gold Star 650
Gouden Ster schittert

Tekst: Alan Cathcart
Foto's: BSA Company, AC archief
UK - India connection

Sinds dat moment heeft Classic Legends – een dochteronderneming van M&M – onder leiding van CEO Ashish Joshi, die na 15 jaar Royal Enfield naar Triumph India was gegaan, gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe reeks motoren die onder de naam BSA op de markt zullen worden gebracht. Het eerste model dat nu is gepresenteerd is de 650cc Gold Star, die volgens Joshi in april bij de Britse dealers leverbaar moet zijn, waarna later dit jaar eerst verschillende Europese landen en daarna de Verenigde Staten, Azië en Oceanië en Zuid Afrika zullen volgen. In eerste instantie zullen de motoren in de supermoderne fabriek v
Tot in het kleinste detail de Gold Star een nieuw leven ingeblazenan Mahindra in centraal India worden geproduceerd, maar Joshi zegt de intentie te hebben om de BSA productie zo snel mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk te verplaatsen.
De uit het graf herrezen Gold Star is ontworpen door een groep stylisten in de Redline Studios in Leicester, onder leiding van Bal Ghataore die zich bij de Classic Legends aansloot om zich fulltime op de nieuwe BSA modellen te richten. Ondanks de toepassing van remschijven oogt de Gold Star meer puur Classic dan Retro, dankzij de verbluffende gelijkenis met het oorspronkelijke model dat eveneens op de NEC te zien was. De talloze ontwerpdetails hebben van de Gold Star een onmiskenbare BSA gemaakt. De verchroomde tank met pinstripe lining en het BSA logo in de gouden ster, de dubbele ronde tellers met chromen rand en ingebouwd LCD display, het vlakke tweepersoons zadel en de kenmerkende verchroomde spatborden hebben een ongekende gelijkenis met het origineel. De gelijkenis vind je ook bij het chromen uitlaatsysteem terug,
En dat allemaal dankzij deze twee genieën, Ashish Joshi (boven) en Bal Ghataore (onder)

Kunnen wij binnenkort weer oehoe-ohoerend hard van de motorcross noa huus
dat heel slim dubbelwandig is uitgevoerd om de sensoren van de Euro 5 katalysatoren en bijbehorende hardware te verbergen (en tevens voorkomt dat het chroom na verloop van tijd gaat verkleuren).
“Om te beginnen was het ons doel dat de motor het DNA van BSA moest hebben, zodat wanneer je ‘m bekijkt het niets anders zou kunnen zijn”, zegt Bal Ghataore. “Ik heb dagen in het National Motorcycle Museum doorgebracht, puurom hun BSA motoren te bestuderen, dus ik hoop dat klanten zullen denken dat we het goed hebben gedaan.”
De tweewieler eerbetoon aan de BSA motorgeschiedenis wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 652cc viertakt eencilinder die desalniettemin van forse koelribben is voorzien om overeenkomst te creëren met de oude Gold Star. Het blok heeft een boring x slag van 100 x 82 mm, een compressieverhouding van 11,5:1, twee bovenliggende nokkenassen twee balansassen om trillingen te elimineren en een vijfversnellingsbak met slipperclutch. Het blok levert 45 pk bij 6.000 tpm aan de krukas en een maximum koppel van 55 Nm bij 4.000 tpm, heeft Multipoint EFI benzine-injectie met dubbele bougies en voldoet niet alleen aan Euro 5, maar is bewust teruggetuned om ‘m toegankelijk beschikbaar te maken voor het A2 rijbewijs. “Wanneer we op enig moment in de toekomst een speciale editie Clubman Special of zoiets op de markt gaan brengen, zullen we het vermogen op kunnen krikken
Zeg nou zelf, is dit geen plaatje?om ‘m wat meer pit te geven”, zegt Ashish Joshi. “Voor nu focussen we echter op het A2 rijbewijs qua performance, dus 45 pk en een topsnelheid van ongeveer 167 km/u betekent dat het een lekkere motor om te rijden is, eentje die gegarandeerd een glimlach op je gezicht zet.”
Het blok is ontwikkeld door de eigen engineers van BSA in samenspraak met de Technische Universiteit van Graz in Oostenrijk, die in het verleden een belangrijke rol heeft gespeeld bij KTM’s ontwikkeling van hun grote viertakt eencilinders, inclusief de 74 pk 693cc motor van de 690 Duke en Husqvarna Svart- en Vitpilen 701. “De Technische Universiteit van Graz heeft met andere fabrikanten aan grote eencilinders als deze gewerkt, dus het was hun ervaring die ze tot ons heeft gebracht”, zegt Joshi. “Ik moet zeggen dat ze voor ons fantastisch werk hebben geleverd met het blok. De koppelkromme is bijna vlak, dus vanaf 1.800 tpm heb je meer dan 40 Nm koppel beschikbaar.” De grote radiateur voor de vloeistofkoeling past mooi in het geheel, en valt daarmee niet té veel in het zicht.
Ricardo

Het nieuwe stalen wiegframe van de Gold Star is ontworpen door een andere technische partner van het project, het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Ricardo Motorcycles, opricht in 2014 als dochteronderneming van de wereldwijd erkende Automotive R&D specialist Ricardo toen die dat jaar het in 1999 door ex-Triumph medewerkers (onder leiding van voormalig Triumph Chief Powertrain Engineer Neil Wright) opgerichte Vepro Ltd. overnam. Compleet met D-loops aan beide kanten, replica’s van het oorspronkelijke model met zijkappen voor de olietank en de gereedschapset, is het frame van een oldskool ogende 41 mm telescoop voorvork met 26,5° balhoofdshoek en dubbele schokbrekers achter voorzien, waarbij die dubbele shocks qua veervoorspanning in 5 standen in te stellen zijn, maar niet qua demping.
De wielbasis is met 1.425 mm best lang voor een eencilinder, maar dat betekent ook dat er op het 780 mm hoge zadel veel ruimte is voor een duopassagier. De spaakwielen met aluminium velgen zijn in het formaat 18” voor en 17” achter en voorzien van Pirelli Phantom rubber. De fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 213 kilo, en dat gewicht moet via een enkele 320 mm zwevende schijf voor met Brembo 2-zuiger remklauw en 255 mm vaste schijf achter met Brembo eenzuiger remklauw, voorzien van tweekanaals Continental ABS tot stilstand worden gebracht.
BSA claimt trouwens dat deze zesenhalf eencilinder behoorlijk gunstig met de steeds duurder wordende E95 benzine omgaat, gesproken wordt van een verbruik van 4 liter op 100 kilometer, ofwel 1 op 25. Qua onderhoud hebben de Indiërs de service-interval op 10.000 km gezet. Tot slot is het interessant te vermelden dat BSA aan het stuur twee USB-poorten heeft voorzien, plus nog een 12V aansluiting aan de linkerkant onder het buisframe voor een elektrisch verwarmde jas.

BSA Company zegt de Gold Star 650 in april dit jaar in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk op de markt te zetten, in vijf verschillende uitvoeringen en met een uitgebreid accessoirepakket. Dan zal ook de prijs bekend worden gemaakt, maar die zal naar verwachting concurrerend zijn met de Royal Enfield twins. Het topmodel van de Gold Star 650 familie is de Legacy Edition met Silver Sheen spuitwerk en chromen details van het DBD34 Clubman model – maar dan zonder de performance van destijds. Andere varianten zijn leverbaar in Midnight Black, Highland Green, Dawn Silver en Insignia Red met een witte bies.
Sinds de aankondiging vijf jaar geleden dat een belangrijke wereldspeler zich de naam BSA had verschaft, is volop gespeculeerd over wat voor intenties Mahindra had met het merk dat ooit het #1 merk van Engeland was. Vooral ook omdat de goed gevulde knip van de nieuwe eigenaar zou betekenen dat de kantjes er niet van af zouden worden gelopen en er geen tekort op het budget zou zijn om de zaken meteen goed te kunnen doen.
We durven echter met een gerust hart te stellen dat niemand, zelfs niet de meest fervente BSA liefhebbers, hadden durven dromen dat de Classic Legend iets zó ontzettend goed zou kunnen produceren, een motor die op alle vlakken een échte Classic BSA Gold Star is, maar dan met 21e eeuw performance en handling. Vooropgesteld dat de prijs goed is, is het onmogelijk om de wederopstanding van BSA niet als een commercieel succes te zien. Ashish Joshi en zijn team verdienen veel lof voor het creëren van dit comeback model. De Gold Star 650 zal klanten van alle leeftijden, met alle vaardigheidsniveau’s en in alle landen aanspreken. Een schot in de roos, BSA is helemaal terug van weggeweest!

Technische gegevens

| Merk/Model | BSA Gold Star 650 |
| Motor | |
| Type | Eencilinder |
| Koelsysteem | vloeistofkoeling |
| Cilinderinhoud | 652 cc |
| Boring x slag | 100 x 83 mm |
| Compr. verh. | 11.5:1 |
| Klepaandrijving | dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen |
| Ontsteking | Bosch ECU, dubbele bougie |
| Starter | elektrisch |
| Benzinetoevoer | multipoint EFI benzine-injectie |
| Smering | dry sump |
| Vermogen | 45,6 pk @ 6.000 tpm |
| Koppel | 55 Nm @ 4.000 tpm |
| Transmissie | |
| Aantal versnellingen | 5 |
| Finale reductie | ketting |
| Koppeling | nat, meerplaten, antihop |
| Chassis | |
| Frame | stalen dubbel wiegframe |
| Wielbasis | 1.425 mm |
| Balhoofdhoek | 26,5° |
| Naloop | n.b. |
| Vering voor | 41 mm telescoop, niet instelbaar |
| Vering achter | stereo vering, veervoorspanning instelbaar |
| Veerweg voor | n.b. |
| Veerweg achter | n.b. |
| Voorrem | enkele schijf 320 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, ABS |
| Achterrem | enkele schijf 240 mm, Brembo 1-zuiger remklauw, ABS |
| Voorband | 100/90 R 18" |
| Achterband | 150/70 R 17" |
| Afmetingen | |
| Lengte | n.b. |
| Breedte | n.b. |
| Hoogte | n.b. |
| Zadelhoogte | 780 mm |
| Gewicht | 213 kg rijklaar |
| Tankinhoud | 12 liter |
| Reserve | n.b. |
| Gegevens | |
| Rijbewijs | A2 |
| Garantie | 2 jaar |
| Adviesprijs NL | |
| Adviesprijs BE | |
| Importeur Benelux | n.n.b. |