Zoeken

Nader bekeken: BSA Gold Star 650

Ricardo

31 januari 2022

Het nieuwe stalen wiegframe van de Gold Star is ontworpen door een andere technische partner van het project, het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Ricardo Motorcycles, opricht in 2014 als dochteronderneming van de wereldwijd erkende Automotive R&D specialist Ricardo toen die dat jaar het in 1999 door ex-Triumph medewerkers (onder leiding van voormalig Triumph Chief Powertrain Engineer Neil Wright) opgerichte Vepro Ltd. overnam. Compleet met D-loops aan beide kanten, replica’s van het oorspronkelijke model met zijkappen voor de olietank en de gereedschapset, is het frame van een oldskool ogende 41 mm telescoop voorvork met 26,5° balhoofdshoek en dubbele schokbrekers achter voorzien, waarbij die dubbele shocks qua veervoorspanning in 5 standen in te stellen zijn, maar niet qua demping. 

De wielbasis is met 1.425 mm best lang voor een eencilinder, maar dat betekent ook dat er op het 780 mm hoge zadel veel ruimte is voor een duopassagier. De spaakwielen met aluminium velgen zijn in het formaat 18” voor en 17” achter en voorzien van Pirelli Phantom rubber. De fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 213 kilo, en dat gewicht moet via een enkele 320 mm zwevende schijf voor met Brembo 2-zuiger remklauw en 255 mm vaste schijf achter met Brembo eenzuiger remklauw, voorzien van tweekanaals Continental ABS tot stilstand worden gebracht.  

BSA claimt trouwens dat deze zesenhalf eencilinder behoorlijk gunstig met de steeds duurder wordende E95 benzine omgaat, gesproken wordt van een verbruik van 4 liter op 100 kilometer, ofwel 1 op 25. Qua onderhoud hebben de Indiërs de service-interval op 10.000 km gezet. Tot slot is het interessant te vermelden dat BSA aan het stuur twee USB-poorten heeft voorzien, plus nog een 12V aansluiting aan de linkerkant onder het buisframe voor een elektrisch verwarmde jas. 

BSA Company zegt de Gold Star 650 in april dit jaar in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk op de markt te zetten, in vijf verschillende uitvoeringen en met een uitgebreid accessoirepakket. Dan zal ook de prijs bekend worden gemaakt, maar die zal naar verwachting concurrerend zijn met de Royal Enfield twins. Het topmodel van de Gold Star 650 familie is de Legacy Edition met Silver Sheen spuitwerk en chromen details van het DBD34 Clubman model – maar dan zonder de performance van destijds. Andere varianten zijn leverbaar in Midnight Black, Highland Green, Dawn Silver en Insignia Red met een witte bies.

Sinds de aankondiging vijf jaar geleden dat een belangrijke wereldspeler zich de naam BSA had verschaft, is volop gespeculeerd over wat voor intenties Mahindra had met het merk dat ooit het #1 merk van Engeland was. Vooral ook omdat de goed gevulde knip van de nieuwe eigenaar zou betekenen dat de kantjes er niet van af zouden worden gelopen en er geen tekort op het budget zou zijn om de zaken meteen goed te kunnen doen. 

We durven echter met een gerust hart te stellen dat niemand, zelfs niet de meest fervente BSA liefhebbers, hadden durven dromen dat de Classic Legend iets zó ontzettend goed zou kunnen produceren, een motor die op alle vlakken een échte Classic BSA Gold Star is, maar dan met 21e eeuw performance en handling. Vooropgesteld dat de prijs goed is, is het onmogelijk om de wederopstanding van BSA niet als een commercieel succes te zien. Ashish Joshi en zijn team verdienen veel lof voor het creëren van dit comeback model. De Gold Star 650 zal klanten van alle leeftijden, met alle vaardigheidsniveau’s en in alle landen aanspreken. Een schot in de roos, BSA is helemaal terug van weggeweest!