Zoeken

Honda CB500 Track: 25-jaar oude lesmotor als circuitfiets

Riding a slow bike fast

24 juni 2021
Vraag een motorrijder naar circuitmotoren en tien tegen een dat hij die vraag met Suzuki GSX-R, Honda Fireblade, BMW S 1000 RR, of iets van die strekking antwoord. Dat je echter met een motor die totaal niet voor het circuit is bedoeld minstens zoveel lol kunt hebben, heeft mij de Honda CB500 wel geleerd. Pas op, het kan verslavend zijn.

Ik moet je eerlijk bekennen, voordat ik met het CB500 virus werd besmet was Honda’s kleintje naked wel het laatste model waarvan ik had gedacht ooit op een circuit uit te laten. De CB500 werd in 1994 door Honda als CB500R (PC26 voor de connaisseurs) op de markt gezet als praktische alledaagse motorfiets en was vanwege z’n lage kosten, betrouwbaarheid en goede stuureigenschappen van meet af aan ontzettend populair onder forenzen en motorkoeriers. "Kende gij ook wheelie doen", vragen ze dan. Pfff, wat denk je zelf?De meest ingrijpende (en in het oog springende) verandering kwam eind 1996, bij de nu intern PC32 gelabelde CB500V hadden de 298 mm schijf met Nissin 2-zuiger remklauw voor en 160 mm trommelrem achter plaats gemaakt voor een Brembo 2-zuiger remklauw voor en een 240 mm remschijf met Brembo 1-zuiger remklauw achter. 

Het blok van de CB500 bleef al die jaren quasi onveranderd, de 499cc twin met dubbele bovenliggende nokkenassen, dubbele carburateur en zesbak transmissie spuugde er maar liefst 57 pk uit, maar minstens zo indrukwekkend was de levensduurverwachting. Volgens de Honda engineers was het blok ontworpen om minimaal 300.000 kilometer mee te gaan. De Franse collega’s van Moto Revue namen in de periode 1993 tot 1996 de proef op de som. Na 50.000 kilometer bleek het blok nog in perfecte conditie te zijn en toen opnieuw 50.000 kilometer later het blok wederom voor inspectie uit elkaar werd gehaald werden enkel En dan te bedenken dat dit in z'n vorige leven massaal als lesmotor werd gebruiktde nokkenasketting en de zuigers vervangen. Hoewel volgens de tester geeneens strikt noodzakelijk was geweest: ook met de originele onderdelen zou het blok nog probleemloos hebben gedraaid. De twin voldeed echter niet aan Euro 2 en om die reden werd de CB500 door Honda in 2003 van de markt gehaald. 

Ondanks dat er in Engeland en Frankrijk al vele jaren met CB500’s wordt geracet was dit “brommertje” voor mij onbekend en onbemind. Op menig circuitdag had ik wel een CB’tje rond zien gaan met een uhh… “rijder op gevorderde leeftijd” aan het stuur, die dat motortje in prachtige stijl over het circuit aan het jagen was. Dat bleek de Belgische CB500 pionier Dr. J. Pacco te zijn, die me maar al te vaak dolenthousiast vertelde over zijn ervaringen en hoe fantastisch de CB wel niet was om te rijden. Zijn enthousiasme ten spijt maakten zowel de looks als het vermogen van slechts 57 pk geen enkele indruk op mij. Sterker, ik vond het eigenlijk maar een lelijk ding en allesbehalve racy. Na meermaals aandringen wist Dr. P mij toch over te halen om eens een sessie met zijn motortje te rijden. We spreken 2018, een zonnige dag op Croix…

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ed Smits, Manu de Soomer (Motorsportspics)