Zoeken

Honda CB500 Track: 25-jaar oude lesmotor als circuitfiets

Fivehundred Fun

24 juni 2021

Ik heb al heel wat verschillende motoren gereden op circuit maar dat ritje op de CB was er een die me is bijgebleven. De wendbaarheid, het late remmen, de bochtensnelheid… wat een mega FUN was dat! Uiteraard bleef het rechte stuk maar duren en duren, maar eens je kon aanremmen voor de 1e rechtse begon het plezier opnieuw en was het beperkte vermogen plots geen issue meer. Met een rijklaar gestript gewicht van slechts pak ‘m beet 160 kilo kwam de 500 verrassend rap uit de bocht en werd
Fabrikanten hebben vaak de mond vol over minimalisme, maar minimalistischer dan dit kan haast niet

Conversie van gewoon stuur naar clip-ons levert een betere zithouding op. Snelgas voor een betere gasrespons

Voetsteunen zijn een must voor de grondspeling. Nissin 2-zuiger remklauw is beter dan de Brembo van de volgende generatie, maar de kunst blijft natuurlijk om vooral niet te remmen

Hoe dat 'ie klinkt? Echt helemaal niet verkeerd. Blok is oer- en oerdegelijk, ontworpen om 300.000 kilometer mee te gaan Dat zijn ehh... toch wel zo'n 1.650 circuitdagen Mettet!
menig Supersport en Superbike die me op t rechte stuk voorbij was gevlogen weer teruggepakt, al remmend of via mijn persoonlijke voorkeur… buitenom! Dus, 2 dagen na deze memorabele circuitdag stond er al een CB’tje in mijn garage, ik was verkocht!   

De kleine Honda werd zover als mogelijk gestript, het blokje en de remmen geservicet, stalen remleidingen en een setje gebruikte plakbanden gemonteerd en we konden eraan beginnen. Voor de beginnende circuitrijder zijn dat ook de eerste noodzakelijk upgrades die je moet uitvoeren en naarmate het tempo omhoog gaat, de hellingshoeken platter worden en de rondetijden dalen ontkom je er niet aan om nog wat kleine extra aanpassingen te doen. 

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat een voetsteun die abrupt het asfalt raakt de motor zodanig optilt dat je enkele tuimelingen later kiezelsteentjes uit je helm staat te schudden. Of dat je door een torderende voorvork in de rappe Bianchi dus ook op je bakkes gaat. Ik heb het dus wel zo’n beetje allemaal proefondervindelijk voor je uitgetest, dus neem van mij aan dat voetsteunen en uitlaatdemper verhogen geen overbodige luxe is. En als je dan toch bezig bent, bij voorkeur meteen ook maar de vertanding nog wat aanpassen (voor -1 / achter +2). Ik heb ook behoorlijk wat geëxperimenteerd met het aanpassen van de rijhoogte. Waar dat bij sportmotoren soms over millimeters gaat ben ik zelf bij de CB meerdere centimeters de lucht ingegaan voor enerzijds de noodzakelijke extra bodemvrijheid en anderzijds voor nog flitsendere stuureigenschappen.

Leerzaam

Wat blijkt, diverse ervaren coureurs gebruiken een CB’tje als trainingsmotor of laten hun pupillen erop trainen, en ik moet je bekennen dat naast het mega fun gehalte ook ik als toch wel behoorlijk ervaren circuitrijder dankzij dit Honda-tje nog behoorlijke progressie heb gemaakt. Vooral mijn zithouding is verbeterd, op een lichte motor met slappe vering moet je dit gewoon goed voor elkaar Geloof het of niet, maar zelfs op het circuit kun je de CB eigenlijk wel als lesmotor zienhebben vóór het insturen van een bocht, omdat elke kleine verandering van je houding of zitpositie zich in onbalans terugvertaalt. Je leert dus al snel hoe het beste te gaan zitten, want je krijgt onmiddellijk feedback. Tuurlijk, bij een zwaardere motor is dit eveneens van belang, maar wordt dit verschil door de meeste rijders niet gevoeld of wordt het door een goed werkend sportief rijwielgedeelte opgevangen. 

Je leert dus ook als geen ander om vloeiende lijnen te rijden, want bij gebrek aan pk’s is het zaak om vooral je snelheid in de bochten te behouden. Laat dat nu IMHO net de uitdaging en de kick van circuitrijden zijn. Op een recht stuk je surplus aan paardenkrachten de vrije teugels geven kan bijna iedereen, maar een bocht vlotjes rijden… en precies dát is iets wat je met deze motor zeker zult leren. Eenmaal dit alles goed voor elkaar kun je met een CB’tje op wat Ik heb er in ieder geval behoorlijk veel van geleerd. Dat je bijvoorbeeld geen RC213V-S nodig hebt om elbowdown te gaankleinere banen zo hard rondgaan dat je prima mee kunt in de snellere of zelfs snelste groep op een circuitdag. Dit soms tot grote ergernis en frustratie van menig sportieve rijder, maar dat draagt eerlijk gezegd stiekem nog meer bij aan de fun.De ervaring heeft me inmiddels al wel geleerd dat het verstandiger is om niet in te schrijven in de snelste groep, enerzijds omwille van de veiligheid door de behoorlijke snelheidsverschillen op het rechte stuk, maar bovenal omdat hoe sneller de groep, hoe groter het haantjesgedrag. Zoek worden gereden door een 25-jaar oude lesmotor werkt in deze groepen als een rode doek op een stier, waardoor men boven zichzelf gaat rijden, met valpartijen, rode vlag en verminderde rijtijd tot gevolg. Aan al deze haantjes dus de warme oproep: blijf er op het recht stuk gewoon even achter en na de eerste bocht is het probleem vanzelf opgelost.