Zoeken

Honda CB500 Track: 25-jaar oude lesmotor als circuitfiets

Wa kost da?

24 juni 2021

Dat is wellicht nog wel het leukste van alles, veel fun en rijplezier voor weinig geld. Gemiddelde aankoopkosten voor een CB500 bedragen circa duizend euro, met de noodzakelijke upgrades zoals eerder vermeld ben je voor nog een vijftienhonderd euro in totaal helemaal klaar. De 499cc twin laat je het best ongemoeid, deze loopt prima met de standaard sproeiers en het originele luchtfilter. Voor de noodzakelijke grip Onderschriftnog snel een gebruikte ex-cup banden in 110/140 maatvoering erop (standaard is 110/130) en je kunt je probleemloos dankzij het beperkte vermogen een dagje of 10 rot amuseren! Oh ja, nog wel even s’ ochtends voor de 1e sessie het brommertje vol gooien met 18 liter Euro 98, met een beetje pech moet je de CB dan tijdens de laatste sessie op reserve (ja ja, benzinekraan) zetten, een zeer laag benzineverbruik dus ook nog eens!

Inmiddels zijn er al een groot aantal rijders die een CB hebben aangepast, vaak bedoeld als extra circuitmotor voor erbij, wat de lol alleen maar groter maakt. Op sommige dagen zitten we met zovelen samen in een groep rijden dat elke rijsessie meer weg heeft van een Moto3 Grand Prix, met close racing, slipstream gevechten, uitremacties en driedik door de bocht. Met als gevolg dat de eerste circuitmotor die dag vaak werkeloos en onbenut in de paddock blijft staan. 

Wil je dat in de paddock alle ogen op je zijn gericht en ben je gevoelig voor blingbling, dan is een CB500 zeker niet je ding, racy looks en kwijlende bewonderende blikken in de paddock zijn de CB vreemd (hoewel het je zal verbazen hoeveel aandacht je na afloop krijgt), maar ben je daar totaal niet gevoelig voor en wil je gewoon een motor met een mega fun gehalte waar je bovendien veel beter door zult gaan rijden, dan is de CB500 een absolute aanrader. Voor het kostenplaatje hoef je het ook zeker niet te laten, een beetje schuiver met een moderne motor kost al rap een stuk meer. Mocht je onverhoopt toch een zware klapper maken dan laat je de brommer gewoon in de grindbak of bandenmuur steken en bouw je gewoon weer een nieuwe op. See ya on track!  

 

(enkele referentietijden: Zolder 1.50, Mettet 1.16, Croix 1.01, Ecuyers 1.54, Folembray 0.59, Zandvoort 2.04)