Interview: Roelof Thijs
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Interview: Roelof Thijs |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Anno nu
Tegenwoordig is Roelof Thijs vooral bezig met zijn motorzaak en heeft hij afstand genomen van het ijsracen. Vanaf de zijlijn kijkt Thijs toe als de jaarlijkse Roelof Thijs bokaal wordt verreden in "zijn" Assen. Bij de WK IJsspeedway in de Smelt is Thijs helemaal in zijn element. Het blijft zijn wereldje, al heeft hij zijn machine inmiddels een mooie plek gegeven in zijn zaak. Vanaf een hoogte overziet zijn Jawa de winkel en zo nu en dan blikt Thijs even terug op zijn prachtige jaren in de sport. Rustig wachtend op de dag dat de nieuwe Roelof Thijs op zal staan. Daar is de ijsspeedway in Nederland wel aan toe. Thijs heeft er vertrouwen in dat het ooit weer goed komt. Ook wil hij zijn steentje graag bijdragen. Hij wil zijn ervaringen delen met de jeugd, maar dat pakte met de Nederlanders wel eens verkeerd uit.
Ze zijn er wel geweest, maar dat is mis gegaan. Jongens die je vertelt hoe ze het moeten doen en dat dan in Rusland wel doen, maar in Nederland gaat het dan precies andersom. In Rusland reden ze de sterren van de hemel. Serenius en die jongens zagen ze totaal niet staan. Ik denk dat het vooral een mentaliteitskwestie was. We hadden altijd super materiaal, daar kon je overal mee winnen.
![]() |
De Jawa van Thijs heeft een mooie plaats gevonden |
Een succesvol voorbeeld kan Roelof Thijs wel noemen. Dat was een Duitser, zijn naam: Gunther Bauer. Thijs nam Bauer onder zijn hoede en kwam direct tot een prima resultaat. Inmiddels is Bauer tweevoudig vice-wereldkampioen en rijdt de sterren van de hemel.
Zijn vader zei altijd dat het onmogelijk was, een aap leer je niet klimmen. Maar ik wel, zei ik toen, zaterdags won hij de wedstrijd in de B-Groep, maar ook de A-Groep had hij gewonnen. Dat kwam door een verkeerde loting en een punt dat hij verloor. Hij kon het wel onder mijn begeleiding.
Na zijn actieve carrière zette Thijs een eigen team op met vier topcoureurs uit Rusland. Daarmee behaalde Thijs alsnog een aantal wereldtitels. In de ogen van de expert is ijsracen in de loop der jaren niet veel veranderd. Zijn kennis kan daarom van grote waarde zijn voor iemand die wel naar Thijs durft te luisteren. De rondetijden in de ijsracerij zijn niet sneller dan voorheen. Vooral op technisch vlak is er veel veranderd in de ijsspeedways.
Er komt nu een ander soort frames en de fietsen zijn flink anders geworden. Er is een totaal andere generatie aan het rijden. Je zult niet drie of vier keer achtereen dezelfde wereldkampioen zien, tegenwoordig trekken de Russen een blik open en hebben een nieuw snel talent en gaan daar verder mee. In Nederland hebben we die luxe niet. De Nederlanders trainen genoeg, dat is het probleem niet. Ik trainde praktisch nooit. Maar de instelling op de dag moet wel goed zijn, dat is heel belangrijk.
Het wereldje is zelfs zo zeer hetzelfde gebleven, dat Roelof Thijs denkt dat hij nog altijd voorin had mee kunnen strijden. Als de motor op zijn manier wordt afgesteld en hij was twintig jaar later geboren, dan hadden de Russen het weer benauwd gekregen. Aan de rijstijl zal het niet liggen. Thijs ziet dat veel coureurs tegenwoordig proberen een rijstijl aan te leren die dicht in de buurt komt van die van Thijs. Vladmir Fadeev is een van de mannen waar Thijs veel van zichzelf in terug ziet komen.
Fadeev kan hem heel erg kort om de bocht zetten, maar kan er ook buitenom voorbij, die heeft mijn rijstijl echt aan kunnen nemen. Eigenlijk is hij de enige die dat net zo goed kan als ik. Natuurlijk ligt hij er wel eens van af, maar dat gebeurde mij ook. Daar moet je ook niet bang voor zijn, dat hoort er gewoon bij.
Wil is erg belangrijk, en dat is volgens Thijs het sterkste punt van Johnny Tuinstra op dit moment. Leeftijd maakt niet uit, dat zien we aan de Zweed Per Olov Serenius. Mannen van in de vijftig kunnen zonder problemen strijden om de overwinning. Tuinstra is de enige Nederlandse ijsspeedway coureur waar Roelof Thijs in de nabije toekomst succes van verwacht. Althans, als hij zijn dag heeft. Want heeft Tuinstra zijn dag, dan kan hij volgens Roelof Thijs de ronde voor het WK IJsspeedway in Assen op zijn naam schrijven.