Interview Kenan Sofuoglu
Ten Kate
Inhoudsopgave |
---|
Interview Kenan Sofuoglu |
Race-familie |
Ten Kate |
DeltaFin Lorenzini Kawasaki |
Biografie |
Als kersverse wereldkampioen maakt Kenan in 2008 zijn opwachting in het WK Superbike als derde coureur bij Ten Kate in het Hannspree Ten Kate Honda Jr. Team, maar krijgt het jaar met veel tegenslag te maken. Meest succesvolle coureur in het WK Supersport. Nog steeds is Sofuoglu vol lof over het Ten Kate TeamHij heeft een moeizame start van het seizoen, maar het dieptepunt is op 9 mei als zijn broer Sinan aan de gevolgen van een crash in de training voor het Turks Supersport kampioenschap op het circuit van Kocaeli komt te overlijden. Het heeft een diepe impact op Kenan, die daarmee zijn tweede broer ter aarde moet brengen nadat in 2002 zijn oudste broer Bahattin al aan de gevolgen van een verkeersongeluk is overleden. Kenan weet dat jaar zijn draai niet meer te vinden in het WK Superbike en verliest zijn motivatie in het kampioenschap. De laatste race van het seizoen keert Kenan terug naar het Hannspree Ten Kate WK Supersport team, heeft meteen zijn motivatie terug en weet vanuit pole position de wedstrijd te winnen voor teamgenoot Andrew Pitt. Sofuoglu tekent voor nog twee seizoenen in het Hannspree ten Kate team bij en weet in 2010 opnieuw de wereldtitel in het WK Supersport te behalen.
Turkije is voor Dorna niet belangrijk omdat er geen geld aan wordt verdiend. Men ziet liever een coureur uit Italië of Spanje...
Met zijn tweede wereldtitel vers op zak maakt Sofuoglu datzelfde jaar nog zijn debuut in de Moto2, waar hij de laatste twee wedstrijden van het seizoen uitkomt voor het Technomag-CIP team waar hij de plaats inneemt voor de op het circuit van Misano verongelukte Shoya Tomizawa. In de Moto2 worden volgens Sofuoglu vuile politieke spelletjes gespeeld. Op Assen haalde hij zijn enige podium van het seizoenIn zijn tweede race weet Kenan al bijna op het podium te blijven, maar valt uiteindelijk terug naar een nog steeds erg verdienstelijke vijfde plaats. Sofluoglu blijft ook in 2011 bij het Technomag-CIP team, maar krijgt dat jaar opnieuw tegenslag te verwerken als zijn vader komt te overlijden. Sofuoglu kijkt nog steeds verbolgen terug op zijn Moto2 avontuur, waar volgens hem geld en politiek belangrijker zijn dan rijderstalent. Na zijn wildcard avontuur had Sofuoglu hoge verwachtingen voor het 2011 seizoen, maar kwam er al snel achter dat in de MotoGP veel vuile politieke spelletjes worden gespeeld. Een Spaanse coureur is interessanter dan een Turkse rijder, aldus Sofuoglu, omdat Turkije geen Grand Prix organiseert, er geen Turkse sponsoren zijn en Dorna dus geen geld aan Turkije verdient. Volgens Sofuoglu is Dorna alleen maar in Spaanse en Italiaanse coureurs geïnteresseerd, coureurs met veel geld en belangrijke sponsoren.
Nog steeds duidelijk teleurgesteld vertelt Sofuoglu over zijn periode in de Moto2, waar hij stellig de indruk had in de verste verte niet over hetzelfde materiaal te beschikken als de Spanjaard Marc Marquez, die met Repsol als hoofdsponsor de spelregels in de Moto2 naar zijn hand wist te zetten en duidelijk werd bevoordeeld. Bij Kawasaki vond Sofuoglu het plezier in racen terug...Teleurgesteld over de politiek in de Moto2 besluit Sofuoglu weer terug te keren naar het wereldkampioenschap waar bij de grootste successen heeft behaald en vindt onderdak bij het Italiaanse Kawasaki DeltaFin Lorenzini Team. Hoewel het team qua organisatie niet kan tippen aan het Nederlandse Ten Kate team, dat volgens Sofuoglu tot een van de beste teams in de paddock kan worden gerekend, is hij erg onder de indruk van de toewijding en de support die het team van Kawasaki krijgt. Tijdens de wintertraining heeft Kenan moeite om aan de ZX-6R machine te wennen, maar het team en Kawasaki werken hard om de problemen op te lossen waardoor hij gelukkig is met zijn keuze en ervan overtuigd is de juiste beslissing te hebben gemaakt.