Interview: Jurgen van den Goorbergh
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Interview: Jurgen van den Goorbergh |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Over zijn toekomst
Momenteel is Jurgen van den Goorbergh werkloos. Links en rechts maakt hij wat uitstapjes, maar het liefst komt hij weer uit als vaste deelnemer van een wereldkampioenschap. De laatste tijd wordt hij nogal vaak gekoppeld aan het Alstare Corona Suzuki team in de WK Superbike. De huidige leider in het kampioenschap, Troy Corser, staat met een van beide Suzuki GSX-R 1000"s van het team aan de leiding van dit kampioenschap. Boze tongen beweren dat het team een derde motor in wil zetten en wel voor landgenoot Jurgen van den Goorbergh. Hoe langer het seizoen, des te minder groot is de kans op een zitje, maar het zou leuk zijn om Jurgen in actie te zien tijdens de WK Superbike in Assen.
Het zou zeker mooi zijn. Er is echter nog niks besproken of bekend. Misschien wel in de pers, maar niet in de realiteit. Het is een fabeltje. Het kan snel lopen, ik heb wel contacten en er wordt wel gesproken, maar ik praat ook met Honda en Yamaha. Ik ga niet zeggen die het eerst komt..., maar met een goed verhaal en een goede motorfiets, dan zou ik daar graag voor willen rijden. Dat is voor mij het belangrijkste.
Jurgen zoekt met name in de Superbike naar een stoeltje. In de MotoGP geeft hij zichzelf een kans van slechts 10 of 20 procent om een plek te vinden. De Supersport 600 behoort in ieder geval niet tot de mogelijkheden voor dit seizoen. Dat is contractueel afgesloten, zelfs dermate goed dat ook het Britse of Nederlandse Supersport uit den boze is. Voor volgend seizoen wil Jurgen eigenlijk ook verder kijken dan naar het Supersport kampioenschap.
Ook al weet ik dat ik met Ten Kate Honda in de Supersport vol voor het wereldkampioenschap kan gaan. Als er een Superbike project tegenover staat, doe ik dat. Omdat ik dat ene wel kan, het Supersport kampioenschap heeft echter veel minder impact, minder publiciteit, je rijdt maar een wedstrijd per weekend. Het is gewoon wat minder. Ik wil na drie jaar een stap hoger, ik heb nou een MotoGP wedstrijd gereden en wil nu wel een motor met veel vermogen. Een 600 is goed, maar is het qua vermogen natuurlijk net niet.
In de Superbike denkt hij het meest kans te hebben op goed materiaal. Het is erg moeilijk om in de absolute MotoGP wereldtop terecht te komen. Toch blijft zijn hart stiekem bij deze klasse liggen. Als hij langs de baan staat kijkt hij naar een hele boel dingen. Langs de baan ziet hij meer dan een coureur soms kan voelen.
Ik heb dit weekend in Assen, het klinkt heel raar, bepaalde aanwijzingen gegeven aan Konica Minolta en ben veel bij Proton geweest. Bepaalde vering afstellen bijvoorbeeld. Ik zie op de baan heel veel dingen al rij ik niet zelf. Soms is dat heel belangrijke informatie, de computer kan ook niet alles vertellen. Dan zie ik wat de vering doet en hoe de motor daar op reageert. Bij Proton werden een paar aanpassingen gedaan aan de motor zoals ik dacht dat het moest, Byrne ging daar 1,5 seconde sneller mee rond. Dat zijn leuke dingen natuurlijk.
Toch ziet hij zichzelf niet als een adviseur langs de baan staan. In ieder geval, niet op korte termijn. En als hij dan besluit te stoppen met racen en zich met andere dingen bezig te houden, dan toch het liefst met zijn broer Patrick.
Maar dan moet ik zelf eerst klaar zijn met racen. Je kan geen twee dingen tegelijk doen. Maar misschien, als ik oud en versleten ben, wie weet. Het is toch mijn wereldje. En dan toch het liefst samen met mijn broer. Wij zijn de laatste der Mohikanen die in dit wereldje hebben gewerkt en samen nieuw talent verder kunnen opleiden.
We hopen in ieder geval nog lang van "s Neerlands trots te kunnen genieten. Hoewel hij in Monaco woont, blijft Jurgen van den Goorbergh op en top Nederlander. Zijn openheid en verstand van zaken tonen zijn karakter, vlijmscherp, altijd en overal.