Verslag Schottenring Classic Grand Prix
Rund um Schotten
Inhoudsopgave |
---|
Verslag Schottenring Classic Grand Prix |
Roemruchte geschiedenis |
Rund um Schotten |
25-jarig jubileum |
Nadat meer dan tien jaar geen wedstrijden op de Schottenring waren verreden probeerde de MSC Rund um Schotten het roemruchte stratencircuit een nieuw leven in te blazen. Onder leiding van een nieuw bestuur werden vanaf 1968 Motor-behendigheidsritten en Rally's georganiseerd. Op een deel van het voormalige stratencircuit werden heuvelklim's verreden, die nog altijd vele duizenden toeschouwers naar de Vogelsberg wisten te trekken. In 1983 kwam ook aan dit evenement een eind. In die tijd werd nog geprobeerd om een Grand Prix circuit te bouwen, waarvoor zelfs een positief kabinetsbesluit werd genomen, wat later weer werd ingetrokken. Heden ten dage is de oude Schottenring een interessante weg door de Vogelsberg, waar slechts nog enkele markante punten herinneren aan de tijden van weleer. Veel pogingen werden gedaan om de club in leven te houden, wat in 1986 resulteerde in organisatie van de 100 km van Hockenheim, een wereldkampioenschaps-langeafstandsrace op het circuit van Hockenheim. Het evenement bracht de club op de rand van de afgrond: verschrikkelijk slechte weer, geen toeschouwers en een dikke vette min in het hoge vijfcijferige gebied. Dankzij de ADAC, die het inschrijfgeld voor het geplande evenement à € 12.000 voor haar rekening nam, kon de club blijven bestaan.
Het idee van de huidige Schottenring Classic Grand Prix kwam hierdoor noodgedwongen tot stand. De club moest bekijken of niet iets anders kon worden georganiseerd, zodat de rijke racetraditie van de club kon worden voortgezet. In 1988 kwamen negen leden van het bestuur van de MSC club bij elkaar, om nieuwe plannen te smeden. Rijden op het oude stratencircuit was geen optie meer, maar al snel werd het idee opgevat om in Schotten zelf een stratenrace te organiseren. Een van de opties, die dé optie zou blijken te zijn, was over de Seestraße richting de Bundesstraße, richting postkantoor en weer terug naar de Seestraße. Schotten's burgemeester van destijds Hans-Otto Zimmermann gaf zijn fiat, waarna het plan serieuze vormen kreeg. Er werd contact opgenomen met het bestuur van de VFV (Veteranen Fahrzeug Verband), dat in persoon van Heiner Seibert uit Worms ter plaatse het plan kwam aanschouwen en toezegde vanaf 1989 het evenement in haar kalender op te nemen.
De allereerste editie van de Schottenring Classic Grand Prix vond in het laatste weekend van augustus 1989 plaats. Honderden vrijwilligers waren al weken van tevoren in slag om het evenement in goede banen te leiden. Iemand kende iemand die 3.600 strobalen leveren kon, weer iemand anders was verantwoordelijk voor de veiligheid rond de baan, waarvoor 33 baanposten moesten worden ingevuld. Om nog maar te zwijgen van communicatie, sanitair, ziekenauto's en brandweerwagens. Toen de grote dag daar was bleken de toeschouwers van heinde en verre naar Schotten te zijn afgereisd. Meer dan 6.500 toeschouwers werden dat eerste weekend genoteerd, maar toch hield de club bij de start van de eerste training haar hart vast. De roemruchte motoren van weleer produceerden tot wel 130 dB, waardoor de angst ontstond dat dit een beetje té veel van het goede zou zijn. Iedereen was echter enthousiast, de rijders, het publiek en ook de bewoners van Schotten zelf vonden het geweldig: eindelijk knalden er weer motoren door Schotten, zoals het sinds 1925 een traditie van het kleine dorpje in de Vogelsberg was.
Vijfentwintig jaar na de eerste Schottenring Classic Grand Prix is het evenement uitgegroeid tot een prachtevenement, waar meer dan 500 vrijwilligers bij zijn betrokken. Van die 500 vrijwilligers in totaal zijn een vijftig man in de tien dagen voorafgaand aan de Grand Prix tien uur per dag in de weer, om het circuit voor te bereiden. Veel van de vrijwilligers uit Schotten en omstreken nemen een week vakantie op voor de Classic Grand Prix, wat inmiddels het grootste motorsport evenement in de deelstaat Hessen is, gestalte te geven. Voor het 1,4 kilometer lange circuit zijn 2,3 kilometer aan dranghekken en 4.000 strobalen vereist, die vanaf mei handmatig in plastic worden verpakt. Tegenwoordig wordt het evenement jaarlijks door 15.000 toeschouwers bezocht, waarvan een deel op de tot camping omgedoopte weide bivakkeert, waar in de grote feesttent meer dan 6.000 ontbijtpakketten worden verkocht. Drie weken voor aanvang van de 2013 25-jarig jubileum Schotten Classic Grand Prix werd nog een deel van het circuit nieuw geasfalteerd.