Zoeken

Verslag Kawasaki Riding Course

Het is groen en het...

10 augustus 2018

 

Als ik zo rond een uurtje of half negen op het circuit van Mettet arriveer hebben vijfenzeventig motorrijders zich al aangemeld voor de Kawasaki Riding Course en worden links en rechts nog de laatste voorbereidingen getroffen om de motor te prepareren voor deze circuitdag. Je kent het wel, de Klaar voor weer een dagje Gassen op Assen, emm Mettetverplichte startnummers goed leesbaar op de motor plakken – rechtsvoor, zodat de man van het circuit die de geluidscontroles doet de startnummers goed kan aflezen – spiegels inklappen en hier en daar worden ook nog koplampen en dergelijke met een laagje duct tape afgeplakt.  

Bij Kawasaki Riding Course zou je misschien denken aan een extreme circuitdag voor ervaren circuitrijders die zich willen verbeteren tot de nieuwe Jonathan Rea of Leon Haslam, maar zo niet deze Kawasaki Riding Course op het Belgische circuit van Mettet onder de rook van Charleroi. “Deze circuitdag is niet zo zeer voor snelle circuitrijders bedoeld, maar meer voor Kawasaki rijders die nog nooit of nog niet vaak op een circuit hebben gereden,” weet Kawa’s Marketing & PR man me te vertellen. Wat ook blijkt uit het deelnemers van 75 Kawasaki rijders die zich voor deze circuitdag hebben aangemeld. Want, in tegenstelling tot veel van de concurrentie die de inschrijving ook openstellen Deze ZX-10 rijden we dus.... nietvoor andere merken teneinde de circuitdag vol te krijgen, is deze Kawasaki circuitdag exclusief voor het groene merk. 

De paddock van Mettet is een bonte mix van motoren, variërend van ZX-6R en ZX-10R’en in volledige racetrim en straatlegale Supersports tot de Z-familie, Versys 1000 en enkele fonkelnieuwe Z900RS Café retroclassic machines, waarbij een ook een enkele rijder zelf in passende retrokledij is gekleed. Want ook daarin verschilt deze Kawasaki Riding Course van een reguliere circuitdag, waar een lederen motorpak (het liefst eendelig) met rugprotector tot de verplichte uitrusting wordt gerekend. 

“We rijden vandaag in drie groepen,” begint Peter den Heijer van circuitschool.nl de briefing voorafgaand aan het rijden, “snel, nog sneller en het snelst.” Wat bij de 75 breed grijnzende motorrijders (en uiteraard rijdsters) als muziek in de oren klinkt, immers: al zou je vandaag de langzaamste zijn, dan hoor je nog altijd bij de snelle groep en dat is wel zo leuk om mee thuis te komen. Omdat velen nog nooit of amper op een circuit hebben gereden zijn enkele afwijkende spelregels van kracht, zo mag er de hele dag niet worden ingehaald en zal het tempo door de voorrijder (die uiteraard ook niet mag worden ingehaald) worden bepaald.