Zoeken

Fabrieksbezoek Piaggio

Scheepsinterieuren

20 juli 2012
Inhoudsopgave
Fabrieksbezoek Piaggio
Scheepsinterieuren
Pontedera
Museum

Piaggio fabrieksbezoek

Het verhaal van Piaggio begint in Genoa, in 1884. Het stadje had een bloeiende scheepswerf, waarvoor Rinaldo Piaggio als zelfstandig timmerman scheepsinterieuren ging maken. Dat was het begin van Piaggio & Co, waarbij de Co-schappen werden ingevuld door beeldhouwer Piaggio fabrieksbezoekPietro Costa en wapenfabrikant Giuseppe Piaggio. Het bedrijf groeide snel en startte met de bouw van eigen zeeschepen. Daarna bereidde het uit naar de fabricage van treinen en vliegtuigen.Piaggio werd zelfs een vooraanstaande fabrikant van militaire vliegtuigen. Dat kwam ze echter duur te staan, want in de tweede wereldoorlog werden veel van de vliegtuigfabrieken door de geallieerden als strategische doelen bestempeld en met de grond gelijk gemaakt.

Piaggio fabrieksbezoek

De experimenten van Piaggio leidden in 1943 tot het eerste prototype van een scooter, de Paperino, wat staat voor Donald Duck. Enrico Piaggio zag het ontwerp en vond het idee goed, maar was nog niet helemaal te spreken over de vormgeving. Ingenieur. D’Ascanio kreeg een paar weken om een nieuw design te maken. Hij ontwikkelde daarop een scooter met een zelfdragend frame, een 98cc motor en een versnellingsbakje, met een schommelarm voorvork.Het frame zorgde tegelijk voor bescherming van de rijder, die op een soort stoel zat. Sterker nog, de ingenieur tekende eerst een persoon die comfortabel Piaggio fabrieksbezoekrechtop op een stoel zat en tekende er toen een scooter onder. De filosofie was ook dat het voertuig uit lichte materialen gebouwd moest worden, zoals de materialen waarvan vliegtuigen gemaakt waren. Vespa

Enrico was erg enthousiast van het ontwerp, waarvan hij vond dat het door zijn brede voorkant, de smalle middensectie en de brede kont en door het gezoem overeenkomsten vertoonde met een insect, terwijl ook het geluid hem deed denken aan een wesp. Of, zoals de Italianen zeggen, “Vespa” . Op 24 april van dat patenteerde hij het ontwerp van een “motorfiets gebouwd uit een rationele groep onderdelen en elementen, met een frame dat wordt gecombineerd met de spatborden en waarvan de motor geheel door een behuizing wordt afgedekt”. Vanaf dat moment liet de fabriek in Pontedera de vliegtuigbusiness voor wat het was en richtte het zich volledig op de scooter, waarvan het eerste productiemodel in 1946 het levenslicht zag. De scooter kreeg als merknaam Vespa en markeert het begin van een ware successtory. Met name vrouwen waren er erg enthousiast over, het gaf hen een grote mate van onafhankelijkheid. In de jaren 50 werd de Vespa gezien als een product van comfort, sport en een “way of life”. Ook nu nog is een Vespa een echt cult-voertuig.

Piaggio_museum_a_5967
De Piaggio Ape is in Italië retecool, zoals ook hier is te lezen