Fabrieksbezoek Piaggio
Pontedera
Inhoudsopgave |
---|
Fabrieksbezoek Piaggio |
Scheepsinterieuren |
Pontedera |
Museum |
Hoewel de techniek van Vespa’s door de jaren heen natuurlijk sterk is geëvolueerd, is de vormgeving van de modellen altijd zorgvuldig in de geest van het oorspronkelijke design gebleven. Ook de zelfdragende carrosserieën worden nog steeds gebruikt. Natuurlijk maakt Piaggio ook modernere scooters, maar die verkoopt het bedrijf onder de Piaggio-vlag. Beide merken worden echter zij aan zij geproduceerd in de fabriek in Pontedera, even buiten Pisa. Daar rollen 2000 Piaggio’s per dag van de lopende band, bedoeld voor de Westerse landen. Piaggio verkoopt ook flink in de Oosterse sferen, maar heeft daarvoor een aparte fabriek in Vietnam neergezet.
Just in time
Zoals het een moderne fabriek betaamt, zijn er geen grote voorraden. De toeleveranciers moeten hun producten “just-in-time” aanleveren. De motorblokken zelf worden in eigen huis gemaakt, in aparte hallen waar ook motoren voor andere eigen merken als Aprilia en Derbi plaatsvindt, alsmede voor vreemde merken als Peugeot en John Deere. De onderdelen voor de motorblokken worden deels in eigen beheer gebouwd, sommige delen worden ingekocht. Zo komen zuigers onder meer van het Italiaanse Asso, terwijl gasklephuizen bij Magneti Marelli worden betrokken. Kant en klare motoren worden voorzien van een motornummer en een unieke barcode, waarna ze op compressie worden getest. Dan worden ze op een testbank gestart, waar ze een paar minuten met deellast draaien. De motorolie blijft daarna gewoon zitten tot de eerste beurt.