Zoeken

Terugroepactie M 1000 XR en M 1000 R: stuurdemper kan 'blokkeren'

8 april 2025
BMW heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2024-2025 M 1000 XR en M 1000 R. In de stuurdemper kan de pin van de ventielklep loskomen van de behuizing, waardoor er onverwacht ineens veel meer kracht nodig is om te sturen.

Op 18 februari werd BMW Motorrad geïnformeerd over een stuurdemper die vermoedelijk bij lage snelheid het sturen had "geblokkeerd", waardoor de rijder ten val was gekomen. Niet veel later kreeg BMW Motorrad nog een tweetal meldingen, maar die hadden niet tot een ongeval geleid. Het ging in alle meldingen om de M 1000 XR. 

Röntgenonderzoek van de stuurdemper wees uit dat in alle drie de gevallen de pin van de ventielklep in de behuizing was verschoven ten opzichte van de oorspronkelijke positie. Dit suggereerde dat de schroefverbinding niet conform specificaties was uitgevoerd. 

Een testprogramma werd opgestart om te onderzoeken wat het effect van een losse pin was op het stuurgedrag van de motor. Dat onderzoek leerde BMW dat een volledig losse pin de stuurdemper niet blokkeerde, maar dat het sturen zwaarder ging. Dit zwaarder sturen was significant merkbaar bij snelheden onder de 30 km/u. 

De drie gerapporteerde stuurdempers bleken bij de toeleverancier in drie opeenvolgende dagen te zijn geproduceerd. Verdere analyse van het productieproces indiceerde afwijkingen tussen 26 augustus 2024 en 2 oktober 2024. Tijdens die periode bleken ook stuurdempers voor de M 1000 R te zijn geproduceerd. 

Op 20 maart 2025 besloot BMW Motorrad een terugroepactie uit te rollen voor de M 1000 XR, een week later werd die lijst uitgebreid met nog meer M 1000 XR modellen, evenals de M 1000 R. Bij de BMW dealer zal de stuurdemper worden vervangen door een nieuw exemplaar.